Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 14315 ggr
Maja
1

Irländsk varghund?

Har någon här inne en irländsk varghund? :) Jag träffade en gammal hane idag och blev helt förälskad.. :) Stor som ett hus, men snäll som ett lamm var han.. ;)

Så har ni någon hund av denna rasen? Skulle gärna vilja veta mer om hur ni tycker att de är att handskas med.. :)

Snuttan
1

Min syster har jobbat en del med irländska varghundar och är toppen-förtjust i dem.

Har bara besökt dem ett par ggr.. Men upplever dem som väldigt självständiga, lugna hundar som är lite svår-påverkade… De liksom levde sitt egna lilla liv lite oberoden av mig. Påminde rätt mkt om nerknarkade personer eller katter :p

Har inte träffat en enda varghund som varit minsta jobbig eller någonting, utan alla har värkligen varit genom trevliga :)

Missy
3

Hittade detta på irländska varghunds klubbens sida

Du vet att du har en varghund när

* Det hänger strumpor på tork på husets alla element

* När kvarterets barn kommer rusande mot din hund,utan några som helst tecken på rädsla

* När slaskhon alltid är skinande ren,fast du för 2 minuter sen skalade morötter och inte slängde bort "skräpet"

* När granntanten med dvärgpudeln hastigt lyfter upp sin älskling och går ett annat håll när du och din hund passerar

* När du kommer på dig själv uppkrupen i soffhörnet,medans din hund ligger bekvämt i 3/4 av den…

* Alla andra hundar på lydnadskursen kommer som skott på inkallning och din hund först nosar klart på marken,innan den lunkar bort till dig.

* När hela ansiktet blir stelt av slem efter 1 puss

* Folk som passerar pratar om ponny's eller älgkalvar

* När alla jackor man äger är fulla av "snigelspår" och tassavtryck vid axelhöjd…

* När alla mindre familje medlemmar ser ut som gamla lovikavantar, blöta och toviga!

* När man funderar på om det kan vara hål på den rostfria bunken, inte så mycket för att det är blött överallt som för att man konstant fyller på den?!

Missy
0

länk till bra sida-varning dösöt bild!!http://www.canis.se/oppdretter/rasepres.php?raseid=363

lisette
2

* När du kommer på dig själv uppkrupen i soffhörnet,medans din hund ligger bekvämt i 3/4 av den…

det behöver man inte ha en varghund för att vara med om! ;)

varghunden är väl en väldigt lugn och fin hund som tror att den är betydligt mindre än vad den är. har hört att de ofta tror att de är en knähund och vill gärna vara i knäet på en..

har träffat en stooor varghund som hade det passande namnet gandalf. helt underbar var han.

Zebben
1

Det enda jag har för erfarenheter av dem är 3 st. Vår granne har 2 st, verkar trevliga och lunkar snällt förbi oss vid möten. Aldrig några problem.

Den tredje varghunden känner jag inte alls, men jag känner hundägaren till den lilla franska bulldog som han bet sönder ryggen på. Men vad den varghunden hade för bakgrund/erfarenheter är för mig okänt.

dreamiz
1

Jag har inte haft någon själv men har en kompis som har en. De är snälla, stora lufsar. Kräver inte så mycket motion som man kan tro (pga de är tunga). Efter vad jag hört har de tyvärr ganska kort medellivslängd. De verkar va underbara hundar! Stora förstås men så snälla o goa!

Om man jämför med borzoi som jag haft så verkar varghunden inte kräva lika mycket motion. Men desto mer mat o utrymme. Glad

Maja
0

Jaa.. De verkade vara sååå underbara!! :) Funderar på att ha en sådan någon gång i livet.. Jag blev ju helt kär den som jag träffade.. ;) Verkade lugna och trevliga.. :)

zoodiak
2

Jag har en underbar varghundshanne på snart fyra år.

Stor som ett hus, snäll som ett lamm. Det stämmer verkligen in på varghunden ! Han är otroligt vänlig mot alla levande varelser. Från minsta kyckling till stora kossan. Och han blir lika glad vem som än kommer på besök. aldrig att han skulle skada någon. Inte medvetet iaf *skrattar* visst gör han ont ibland när han trampar en på fötterna, trycker in en i väggen eller dunkar upp huvudet rätt i planeten så det svartnar för ögonen. Men han vill ju bara kramas :-)

Jo, bilen var jag tvungen att byta ut. Och såklart skulle han ha en stooor 120cm bred tjock madrass på bästa platsen i köket. Likaså var soffan självklart hans - du som är så liten matte, du kan ta fåtöljen….

Och sängen som jag trodde var min…. den tar hunden upp 3/4 av…. minst…. Matkontot, och nu menar jag INTE hundmaten, fördubblades. Klart att pojken ska ha köttbullar…..Därtill kommer allt torrfoder som han sätter i sig. Och det han inte sätter i sig, som hamnar på golvet. I köket, hallen, vardagsrummet, sovrummet, badrummet. Överallt ligger hundkulor och skräpar :-) Plus en säck grisöron vilka han gärna smäller han gärna i sig på en vecka.

Ja dyrt blir det. MEN det är värt varenda öre. Bättre vän finns inte på jorden. Han kräver lite utrymme utomhus oxå. Som tur är bor jag ute i skogen och han går lös för jämnan. Hans jaktinstinkt är absolut noll så det är inga problem med vilda djur. Visst, vi hade några kontroverser när han var tonåring -NEJ MAN FÅR INTE BÄRA RUNT PÅ HÖNSEN !!  Men det gick över.

Han är väldigt duktig på att tänka själv. Och vill väldigt gärna bestämma själv oxå. Vad jag än säger så måste han fundere en stund över om han ska göra det jag ber om eller om han helt enkelt ska strunta i det. En alldeles underbar kille !

De FÅ gånger jag verkligen har blivit arg på honom så har han varit väldigt förnärmad. Och väldigt olycklig. Han kan inte begripa hur någon vill skälla på honom som är så snäll.

Jo, han är mycket medveten om att alla avgudar honom :-) Jag vill aldrig vara utan en varghund. Aldrig någonsin.

Maja
0

Hihi.. :) Han låter som en supersöt vovve!! :) Har du någon bild? :)

zoodiak
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testar lägga in en bild…..

Varghund
2

Vi har också en varghunds hane men som bara är 2 år och håller med dig zoodiak jag skulle inte heller vilja vara utan en varghund.

SaraC
1

Tycker dom är otroligt härliga! =) Mammas drömras, får se när hon lyckas övertala pappa.

Hur är pälsen? Fäller de mycket?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Varghund
0

nä de fäller inte alls mycket

SaraC
0

Bra att veta =) Jättetjusig kille du hade iaf =)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Varghund
0

tack för de fina orden

Lotta
1

#11 Åhhh vad snygg..ville ha en sån när jag bodde hemma, men min pappa gillade inte tanken på en hund som nästan var större en mig =)

bubbelbubbel
0

en gång, när jag var nånstans och åt, så kom det sex stycken vargvovvar och gick, det såg kul ut, fast dom var väldigt tunna, men sex st. inte illa :D

Kajsa-B
0

Håller med Zoodiaks beskrivning av irländsk varghund…frånsett jaktinstinkten. Det finns dom som har haft problem med varghund och vilt. jag kände en varg-ägare som aldrig kunde ha sin hund lös och som fick höja staketet runt tomten rejält. Min första varg var jaktintresserad, det hände någon gång att han drog järnet efter något rådjur eller älg men kom tillbaka bara han stött iväg dom.

[Inana]
1

Här kommer jag och stör i en nästan sovande tråd. Men jag måste få fråga mer om pälsen, är den sträv och hur brukar allergiker reagera på den?

floran_pro
2

Har haft en tik på 92 cm. med det varmaste hjärtat man kan önska.  Tyvär gick hon bort 7 år gammal nu i sommar.Hon är nog de bästa jag haft.

Kajsa-B
1

#19 Irländsk varghund har en sträv päls och faktiskt så är det flera hundallergiker som klarar riktigt bra att umgås med dom. Min sambo har astma och reagerar på flera andra hundar, men vargarna har han klarat bra. De första åren medicinerade han en del, men numera är det sällan han behöver inhalera. Det händer kanske en-två gånger i månaden.

En kompis till mej har också astma och hade varghund i flera år, hon badade sin hund så fort hon kände att hon började reagera på den. Den hunden var med sin matte jämt - han sov alltid i hennes säng!    Vi lärde känna varandra då hon blev intresserad av att köpa sej en varghundsvalp så hon kom hem till mej för att känna efter hur hon skulle reagera på hundarna. Så det är ett tips, kontakta någon varghundsägare och be att få komma och hälsa på.

Naturligtvis så har jag ju också varit med om allergiker som reagerat på varghund, den totalt allergivänliga hunden finns nog inte.

reverse
1

Hur har ni klarat det med deras enorma storlek och vikt? =) Har det någonsin blivit ett bekymmer så att säga. Jag har hört att de inte får gå i trappor när de växer till exempel och med tanke på att de växer länge och redan efter några månader kanske väger mer än man orkar bära så…

//Lina

Kajsa-B
1

#22 Ja, största problemet med en varghund är just storleken och perioden då den växer.

Dom tar plats…..

Under den värsta tillväxten så får man ju lov att vara lite försiktig, utan att glömma att en växande varghund behöver stark muskulatur också!

Jag har inte varit kapabel till att bära en varg i trappor, men mina hundar har fått gå i kopplade i trappor när dom var valp/unghund så att dom balanserat sin kropp ordentligt.

floran_pro
0

Vi har just nu en snabbväxande gd i huset. Grind till trappan upp och så har vi gjort en ramp i trappan ut.

Hopi
0

Min bror har en varghund. Freke heter hunden o är ca 6 månader nu. Väger lite över 40 kg redan. Han är jättesnäll o lugn. Mysig! ;) Men för stor för min smak, skulle inte orka med en så stor o stark hund.. Men kul att det kommit en in i familjen så att säga ändå! hehe.