Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2157 ggr
LLLINN
0

Aggression mot besökare

Jag har en finsk lapphund hane på 5 år som har en del beteende-problematik. Han har alltid haft problem med utfall i hundmöten, men det är något som har minskat mycket med åren.  Det har dock det senaste året/halvåret uppstått ett nytt problematiskt beteende. Han har alltid varit vaktig hemma, skällt på besökare och förbipasserande, men det har alltid handlat om vakt och inte aggressivitet. Har han fått hälsa har han bara blivit glad.

Nu har han börjat visa upp aggressiva beteenden mot vissa besökare här hemma, främst okända män. För några veckor sedan kom det hem en kille till oss en stund som min hund först verkade okej med, han blev stressad men det gick ändå bra att hälsa osv. Men när killen försvann ner på nedervåningen en stund och sedan kom tillbaka upp blev min hund arg, så pass att han morrade och nafsade killen i benet (inte hårt som tur var).  

I situationer där vi får besök bara korta stunder brukar vi nu ha  hunden själv på nedervåningen eller bakom kompostgaller, men jag vill gärna ha tips och råd på hur vi ska göra för att det ska gå så bra som möjligt när vi får besök? Jag kommer nämligen få besök snart av en person som kommer vara hemma hos oss en del framöver, så det är viktigt för mig att det ska funka med min hund. 

Om det är möjligt har jag tänkt börja första mötet med att gå en promenad med hunden och personen innan den får komma in i huset, kanske sätta oss någonstans ute och ev. låta besökaren ge hunden lite godis om det går bra. Det borde inte vara några problem. Men sedan, när man kommer hem? 

Känner mig hyfsat säker på att när min hund väl känner den här människan tillräckligt bra så kommer det inte vara ett problem, men jag vill göra vägen dit så smärtfri som det bara går! Tips???

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Hornslandet
3

Jag undrar lite varför ni håller honom borta när det kommer besök, om än de är korta? Kanske vore det bra för honom att få vara med vid alla besök?

I övrigt kan jag tycka att ni inte bör oroa er för just den personen som kommer vara där en hel del, det är ju skillnad på det och en främling på ett enstaka besök, för tex reserverade hundar!

En promenad tillsammans tycker jag är bra, men nu pratar jag väl utifrån perspektivet av en lite mer..översocial hund. Där tar det udden av det hela lite, dvs att hunden vill klättra totalt över den nya människan vid dörren och blir jäkligt uppspelt.. Går man en promenad och går in tillsammans är det en helt annan grej. Det kan ju inte skada iaf känns det som, testa!

Just med killen han nafsade så verkar det ju som han inte riktigt förstod att han var kvar i huset helatiden och tog det lite som att en människa plötsligt var inne i huset. Det kan ni ju tänka på, att så mycket som det går låta hunden ha koll på vad som händer, vart gästerna är osv. Annars är det ju svårt att säga, vad hände vid det tillfället osv? Hur betedde sig killen?

StellaAG
0

Jag känner ett par som har nästan precis samma problem med sin hund. De sa att  hunden "bara vaktade", så den fick vakta utan gränser. Hunden var först fram vid dörren, där alla besökare alltid slängde sig ned på knä och hälsade hysteriskt. Tillslut vart han så uppjagad när det ringde på dörren att det föll över och han blev aggressiv mot besökare, främst då okända män. 

Jag tror att grunden för att lösa problemet är att begränsa vaktandet, eller åtminstone se skillnad på vakt och stress. En hund som vaktar är mkt stabil, ibland också tyst. De ger ifrån sig ett fåtal balanserade vaktskall. En hund som skäller hysteriskt och rusar ut i hallen och stressar upp sig - den vaktar inte. Den är stressad och osäker!

Om jag vore du hade jag kopplat dörrklockan till tex "ben i köket". När det ringer på dörren får hunden något gott att äta i ett rum anslutet till hallen (så han ser hallen men inte kan ta sig dit).  Besökarna går in, och när hunden ätit upp sitt goda och lugnat ner sig så får han komma ut. Om han är reserverad och lite osäker kring främmande så be besökarna ignorera honom.  Då känner hunden att den slipper engagera sig och blir trygg i det. Kanske kan besökarna "tappa" lite godis. Tänker som #1 att hunden gärna ska få vara med, men utan att besökarna för den sakens skull engagerar sig i hunden!

[Baltazar13]
0

Sen standardsvaret… vid nya beteenden som dyker upp. Kolla alltid om det kan vara ngn sjukdom/smärta som det hänger ihop med. Jättevanligt.

LLLINN
1

Tack så jättemycket alla för tipsen!!! Ska nog gå bra detta :) #3 Hm ja det kanske kan vara bra att köra en veterinär-koll, det skadar ju inte liksom!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13