Vårdhund
Någon här som har en vårdhund? När började ni isåfall träna till detta? Och vilka egenskaper ska en bra vårdhund ha?
Jag har faktiskt ingen vårdhund men har pluggat på rejält då jag ska träna min och sambons framtida (hon kommer hem i vår) corgi. egenskaper som är viktiga är mycket följsamhet, intelligens, vill to please, tydlig av/på knapp och inte allt för stor aktivitetsbehov. Hunden måste klara att arbeta hela dagen men även kunna slappna av när föraren är trött. Man kan börja träna så fort man får hem den :)
Har bokat in ett lämplighetsprov för min vovve så får väl se om han är lämplig för att bli vårdhund :) Men du får gärna uppdatera för jag är helt klart intresserad av att följa din resa med! :D
Är det samma sak som servicehund? Har själv viljan att utbilda min hund till en sådan så att han kan följa med i affären och så🙂
Jag trodde att vårdhund var sådana hundar som man tar med till äldreboenden, andra boende osv som arbetar tillsammans med sin förare med andra vårdtagare? Eller är det fel? Får en liten annan vibb från #1 😊🤔
#4 Tänkte detsamma, men blev osäker!☝️
En vårdhund tar man med till äldreboende och det ska tydligen lindra ångest, depression och minska användandet av medicin på de äldre. Sån jag vill utbilda min lille till :)
Har ingen koll på vad en servicehund är :)
#6 Jaha! Älskar verkligen hundar som används inom vården på det viset! Det är så fantastiskt👍
Servicehund är snarare att du utbildar en (eller köper en utbildad) hund för dig själv. Tanken med min är alltså att han ska kunna gå med mig i affärer och så🙂
Ja det är helt otroligt att hundar kan hjälpa på det viset 😁 Har skickat in ansökan om att få gå lämplighetstest innan jsg söker till utbildningen som är under 1 år tror jag :) Jaha, ja men det är ju väldigt bra att hundar kan användas på det viset med 🙂 Tänkte du utbilda själv? :)
Vad kul!😃
Ja, det tänkte jag!
Det är lite om terapihundar o.s.v. på Världens bästa veterinär som sänds just nu på SVT.