Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 919 ggr
sofialindmark
0

Desperat efter hjälp!

Hur vänjer man en katt och hund med varandra? Min pappa har två katter sedan tidigare. För ett tag sedan flyttade hans tjej in med en hund. Hunden blir helt till sig så fort han får syn på en katt. Han vill jaga dom och flyger på dom så fort han ser dom. Dom har separerat på dom hittills. Katterna har haft sitt eget ställe i källaren där dom kunnat gå in och ut själva under sommaren. Tyvärr har dom råkat träffa på varandra en gång tidigare och då har hunden jagat dom runt hela huset, så dom har blivit jätterädda för honom. Hunden blir verkligen helt galen så fort han ens får se skymten av katterna. Han har till och med öppnat dörren själv när han sett en katt ute. Och katterna som tidigare varit lite hundvan förut är livrädda. Detta känns helt ärligt ganska hopplöst men vi vill verkligen att det ska fungera. Hur gör man?

frijoh
2

Jag tror att det enda ni kan göra i den situationen är att helt enkelt se till att hunden aldrig får möjlighet att jaga katterna, alltså aldrig lämna dom ensamma ihop. Bara låta dom se varandra med tex ett galler emellan eller känna varandras lukter genom att byta typ leksaker/sovplatser, och när dom sedan ska träffas koppla hunden! Kanske berömma hunden vid minsta lilla lugna beteende i närheten av katterna? Tror också att dom verkligen måste få vänja sig vid varandra under kontrollerande former och inte bara stänga ute dom från varandra, katterna måste alltid kunna fly undan, och hunden ska aldrig få möjlighet att jaga dom, helt enkelt hjälpa hunden att inte "misslyckas" även om hunden säkert tycker att det är jättekul så måste ju hen lära sig att det inte är okej och att katterna ingår i flocken. Gjorde nyligen en egen tråd angående katt och valp, och fick en del goda råd där :)!

sofialindmark
0

Dom lämnas aldrig ensamma med varandra. Det enda tillfället dom sett varandra är när katterna varit ute och dörren till huset varit öppen och dom gått in där. Då blev det race över hela huset och sen dess har katterna blivit rädda. Vid ett tillfälle fick hunden syn på katterna ute, även fast han var kopplad så stack han efter dom. Undrar om man ska börja ha katterna på övervåningen och hunden nere till att börja med. Det är en barngrind i trappen så dom kan inte komma åt varandra då. Kan det funka med att ha katterna och hunden i samma rum, hunden kopplad och katterna har deras klätterträd att sticka in i/på? Vet inte riktigt hur jag ska hantera det här problemet så alla tips är jag tacksam för!

sofialindmark
0

Det går bra när katterna är stilla. Men så fort dom börjar gå iväg eller röra på sig lite så vill han jaga dom

sofialindmark
0

Det är en springer spaniel, tror han är 7 år. I vissa lägen förstår han nej, i vissa andra gör han inte det. Och det är väl där det största problemet är egentligen. Tack för länkarna, ska kika på dom.

frijoh
0

2# jag tror att det kan funka att göra som du skriver! Alltså börja med att ha grinden så dom kan vänja sig vid varandra utan att hunden kan jaga dom. Och sen som du skrev ha koppel i början när dom ska träffas "på riktigt", och viktigt att katterna verkligen kan komma undan :)! Lycka till!:)