Klicker - två hundar
Jag har två hundar, två valpar för att vara exakt. Den ens är 6 månader och den andra är 10 veckor. Den äldre valpen är inklickad och klicker funkar skitbra på henne. Sugen på att klicka in den andra oxå, men kan jag använda samma klicker eller måste jag använda två olika för "olika ljud"?
Du kan använda samma, inga problem. Jag har fyra hundar och en klicker. :) En sak som är smart att införa när man tränar två hundar (eller en, för den delen) oavsett om man använder klicker eller inte, är start- och slutsignal. Alltså, något som motsvarar "nu ska du och jag träna!" Och "nu har vi tränat färdigt!". Det gör det även snabbt och enkelt att växla mellan olika hundar när man har flera.
Så de "förstör" inte klicket om man klickar den ena hunden och den andra hunden är inte med i matchen och tvärtom? Tänkte vill ju klicka in mini, men vill inte förstöra klicket för den äldre valpen :)
För att göra det lätt att koncentrera dig på valpen och tydliggöra vem klicket gäller, koppla eller stäng undan den andra hunden. Hon kan få något att sysselsätta sig med, och på sikt kan du träna att den hund du inte jobbar med ska ligga på en speciell filt. Efterhand lär sig hundarna vem klicket gäller, däremot ger jag båda om jag klickar på promenad och jag har båda intill mig, för det är svårt att tydliggöra.
Jag har 2 vovvar och använder både klicker och betingningsord på dem (använder ordet TOPP då jag inte har klickern med, typ på promenad) och det är inga problem, ber den vuxna hunden ligga medans jag tränar med lillgrabben och vice versa, dem brukar förstå rätt snabbt att klicket inte gäller om jag tränar den andre. Dock blir de båda väldans nyfikna och exalterade, ber jag den vuxne vänta är han riktigt laddad inför sitt pass, då vet han vad som är på gång ;).
Tränar jag båda, som vid promenad, får de båda godis vid ett klick/Topp, även om det bara var den ena som gjorde något.
#1 - vill du utveckla de där med på/av? Asså ge exempel på vad man kan göra liksom? :)