Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 973 ggr
[Elsydepelsy]
0

Hjälp mig övertala!

Hej! Jag, min mamma och min lillasyster vill jättegärna skaffa en bichone havanais men min pappa är inte helt med på det (än). Dock så har han börjat mjukna lite och det är ju bra. Jag har börjat gå ut varje morgon, eftermiddag och kväll för att vissa honom att jag klara av det. Försökt argumentera och säga alla positiva saker om bichon havanaiser. Men ni får jättegärna bomba med alla bra saker och saker jag kan göra för att övertala. Tack!

Changrila
5

Vad är anledningen till att han inte vill ha en? Det bästa är nog om din mamma på ett lugnt och ordentligt sätt förklarar planen för hur ni ska sköta hunden och att hon räknar på vad det kostar och visar att ni har råd.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Drakellen
0

Bichone havanais fäller inte så mycket (om än alls), vilket kan vara en helt fantastisk fördel! Sen är de i en behändig storlek och väldigt lättränade. Och gud va söta de är XD

[Elsydepelsy]
0

Vet faktiskt inte varför Changrila. Men tack för tipset👍

[Elsydepelsy]
0

Tack Drakellen! Ska säga det!

Hornslandet
0

#3 …fråga honom?

[Elsydepelsy]
0

Fråga vad Jazzujaff?

parsley
0

Jag tror det är lättare att din mamma jobbar med övertalningsbiten eller helt enkelt bestämmer "nu köper vi hund". Har ni råd och kan lösa vardagen för hunden och kan skaffa någon form av hundvakt vid ev resor och inte  är allergiska vad ni vet, så varför inte? Det är ju trots allt en vuxen, i det här fallet din mamma, som bör ha huvudansvaret för hunden.

[Elsydepelsy]
1

Aa vi har råd👍 Ska säga till henne om hon kan försöka övertala. Tack för svaret❤️

Hornslandet
0

#7 Hela familjen bör vara med på det. Knappast bra om en person bara bestämmer "nu köper vi ett djur som förändrar vårt liv och livsstil".

parsley
1

#9 Det låter fint i praktiken att hela familjen ska vara överens, men att leva i en familj handlar också om att ta hänsyn till de andra familjemedlemmarna och deras önskemål. Vill flera i en familj ha hund och de praktiska och ekonomiska förutsättningarna finns, så kanske den som inte är intresserad från början ge med sig, speciellt som den inte behöver ta något huvudansvar för hunden.

JoannaLi
2

#10 Fast det beror väl på. Om pappan t.ex. är hundrädd, eller starkt ogillar hundar - ska han ändå tvingas att leva med en hund? 

I min värld så respekterar man varandra, och vill någon inte så ska de få slippa. TS kan ju om inte annat vänta tills hen flyttar hemifrån, men TS mamma har det kanske lite tuffare. Där får man väl diskutera hur det ska bli, om det är så viktigt att ha en hund. 

Till TS: jag tycker inte att det är okej att försöka övertala folk till att ändra åsikt. Det hade ju varit taskigt om din pappa skulle vända sig om och försöka övertala dig till att du inte vill ha en hund över huvud taget, och hade knappast fungerat i slutändan. 

Ha en sansad diskussion med din pappa, och fråga varför han tycker som han tycker, och respektera sen hans åsikt. 

Om inte annat så kan du alltid skaffa en hund när du flyttar hemifrån, och tills dess kan du annonsera om att du t.ex. hundrastar, passar hundar på dagen eller om någon ska iväg på semester - i deras hem. Kanske hittar du till och med någon som vill att du ska träna deras hund, det ger mycket erfarenhet, är jätteroligt - och händer ibland. Jag lärde mig jättemycket av att träna grannens hund när hussen bröt foten :)

Hornslandet
2

#10 Ja, men har man kommit till den punkten som du beskriver, då är man "överens", även om en person inte får den situation den allra helst vill ha. Det du sa var att en av föräldrarna ska "helt enkelt bestämma 'nu köper vi hund'". Det är en jäkla skillnad. Tycker du farsan (om han hade medhåll från barnen, inte för att det spelar sån otroligt stor roll) ska kunna gå ut och köpa en sprillans bil också utan att hans fru är med på det? Eller köpa ett annat hus och säga "nu flyttar vi" ?

Det är en stor omställning i livsstil och vardag att gå från att inte ha hund till att ha hund. Det är inte nått den ena föräldern "bara ska bestämma". IMO.