Koncentration på träningsplan
Min 1,5 årige hane har börjat på rallylydnad. Eller det känns som jag har börjat på rallylydnad och hunden håller på med sina egna projekt, dvs nosa igenom varenda fläck på brukshundsklubben och strunta i allt annat.
Någon som har tips på hur jag ska få honom att lyssna bättre? Favoritbelöningen, mjukost på tub, fungerar inte och jag lyckades vara intressant ungefär 2 % av tiden. Det är en nybörjarkurs, men det känns som alla de andra på kursen har "pensionerade brukshundar" eller har tränat bruks tidigare. Min hund (kleinspitz) är den enda som är att betrakta som sällskapshund i det sällskapet.
Han har gått valpkurs, allmänlydnad och samt spårkurs tidigare. Spåra är något som han älskar att göra. Jämfört med allmän lydnadskursen i våras så är han något mindre intesserad av andra hundar, men det är fortfarande nosen i backen när han är på träningsplanen.
Vi tränar momenten vi gått igenom på hemmaplan och det går bra, inte perfekt, men bra.
Det som gör under för oss är att:
1) binda upp hunden på en specifik plats där han får såsa på så mycket som han vill. Där får han göra precis vad han vill.
2) Om jag vill träna frågar jag hunden om den vill det, och vill den det så får den tigga om det (min får skälla när han är redo).
3) Planera minipass. (1-5 min) Under passen så är du 100% med hunden. Oavsett vem som kommer fram och pratar, om himlen öppnar sig, en älg springer rätt över planen, vem som ringer på telefonen - du släpper inte fokus från hunden en enda millimeter. Först då kan du kräva samma sak av hunden. Planera så korta pass att ni båda med lätthet klarar av att ha 100% fokus på hunden.
Börjar hunden nosa så prova antingen att locka med hunden bättre, eller så stänger du ner alltihop (jag använder mig av detta). Tappar hunden fokus så stänger jag ner, blir jättetråkig, och bär/släpar hunden med mig till uppkopplingsplatsen utan att säga ett ord. Det ska inte vara roligt att nosa eller ignorera mig, och allt det roliga ska hända när hunden är med mig.
Det här gav ganska automatiskt fokus för min hund, men då är han också lite van sen innan att på plan fokuserar man.
Behöver man mer hade jag lagt till: träningspassen består inte av faktisk "träning", utan träna på att hålla fokus, belöningsutveckling och att ha kul. Först när hunden håller på att kissa ner sig av glädje varje gång du frågar om han vill träna så börjar du lägga in rallyträning, eller vad ni nu vill träna :D

Håller med #1 och kör likadant. Som tillägg - På kurs kan det vara mer störning än vad din hund klarar av. Se kursen som ett tillfälle där du kan lära dig och sedan tar du med dig den kunskapen och tränar din hund i en miljö med mindre störning och dofter. Även störning är något ni måste jobba på i lugn takt, i början kan du inte räkna med att hunden både ska klara av inlärning av nya moment, hålla fullt fokus + störning. Här hemma jobbar vi mycket med lek och belöning. Kan hunden inte leka runt en störning förväntar jag mig heller inte att den ska fixa att träna och än mindre kunna lära sig nya beteenden i den typen av miljö. Grunden ligger i lek och belöning, att hitta belöningar som motiverar hunden till att jobba och som är så pass rolig för hunden att den kan släppa omgivningen och det som händer runt omkring. Sen kanske även premacks kan vara något för er? Alltså att du utnyttjar störningen men istället för att se exempelvis dofterna som ett hinder kan du använda dessa som en belöning. Fokus på dig leder till att hunden får nosa.
#2 I wonder why…. 😇😍
(Joyous har tipsat och inspirerat till upplägget 😂)
#1 lite nyfiken på hur du brukar göra med dina minipass. Kör du max 5 minuter och sedan är det färdigt för dagen, eller kör du flera korta minipass på varandra (där hunden får en paus mellan)? Eller kör du flera minipass utspritt över dagen?
#4 Jag kör flera korta pass på varandra! Oftast t.ex. 2-3min*6 = en hel träning.
Så 2min träning - 4 min vila.
3 min träning - 6 min vila.
osv, tills vi har haft 6 pass :)
Det är det antal som passar oss just nu! Och då är det allt för hela dagen, då är han helt urkramad :D (vi kör intensivt när vi kör)
#5 Tack för svar! :) Kan tänka mig att han blir urkramad, har en 7-månders hemma nu och här räcker det med typ 3 intensiva minuter totalt, sen är det tack och godnatt!
När du pausar, binder du upp honom på "uppkopplingsplatsen" då?
#6 Precis! Brukar ha så att det sitter ett koppel + ett halvstryp på uppkopplingsplatsen, så tar jag av det han har på sig och drar "viloutrustningen" över huvudet. Då blir det extremt tydligt för honom att det är vila :D