Ålder?
vad tycker ni är en lämplig ålder föratt skaffa hund ,, om man kan ta han om dem och är intresserad och så??

Berorpå ska man ha den inom en familj med vuxna och barn så tycker jag nog att det är de vuxna som bör ha huvudansvaret (beroende på ålder och mognad på barnen)
Men har man flyttat hemifrån så är det enligt mej inte åldern som spelar roll.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det är ju helt omöjligt att svara på, olika från person till person. Är man minderårig och bor hemma så tycker jag föräldrarna bör avgöra om och när man ska skaffa hund, hur det än är så måste de vara beredda att ta på sig ansvaret för hunden.
Har man flyttat hemifrån och är myndig så bestämmer man ju själv. Men man bör fundera ordentligt över om man verkligen har tid och råd med hund och om man kommer ha det i framtiden. När man är ung kan livet förändras snabbt, det finns mycket man vill göra och en hund är ett stort ansvar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Okej… skulle bara vela ha ett ''medel svar''
Ja men det beror ju på om du har föräldrar som tar på sig ansvar eller ej
Jag tror inte att åldern spelar så stor roll. Visst är det väl bra om det finns föräldrar med i bilden om man är minderårig kanske. Men det är väl hur mogen man är å villig att ta ansvar för ett liv. Väldigt olika från person till person alltså. Man känner nog när man är redo.
Jo men är man minderårig och bor hemma så krävs ju att föräldrar ställer upp. Vad ska man annars få t.ex. pengar till veterinär, försäkring, mat osv. ifrån?
#6 Jo självklart, men jag tänkte mest på själva ansvaret, rasta, träna å sånt :)