Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 940 ggr
Malinolsn
0

Frakturläkning

Hej! För 10 dagar sedan lyckades vår valp med att bryta sin ena lilltå. Hos veterinären röntgades tån, och hon fick sedan bandage + smärtlindring/antiinflammatorisk medicin.

Igår var vi på återbesök, de började med att klämma och känna, sedan se hur hon rör sig. Ingen hälta visades (hon gick ej på smärtlindring vid besöket). Veterinären tyckte att allt såg jättebra ut, men vi ville ändå ha en röntgen för att vara säkra. 
Röntgen visade att frakturen läkt rätt, men inte tillräckligt fort (?) enligt vet.
Hon hade bildat benvävnad runt frakturen, men detta hade inte börjat utvecklas till skelett ännu.

Nu undrar jag, kan man verkligen förvänta sig att det ska ha bildats skelett kring frakturen efter enbart 10 dagar? Då läkningstiden för frakturen skulle vara 4-6 veckor.

Nu har de då börjat prata om att amputera tån eller operera in en spik. Jag känner rent spontant att jag skulle vilja ge frakturen mer tid att läka, och sedan ta ett beslut om ev. operation senare om det skulle visa sig att det inte läker.

Hur tänker ni?

Changrila
0

skriver från bråkig iPad nu, så det blir kort. Men min äldsta tik splittrade knäskålen i våras, och det tog många veckor innan det läkt. Hon är snart 6 år gammal, skadade sig i mitten av maj och i slutet av juli var det klart att det faktiskt hade läkt ihop helt. Så länge din valp läker rätt tycker jag det låter väldigt onödigt att göra mer i stil med det din vet föreslagit.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

starcastle
0

Köp kosttillskott med Bor.
Boron på engelska.

Det snabbar på läkning av ben.

Har inte lyckats hitta Bor i Sverige, du får nog kolla med nån site online i still med iHerb till exempel. Dom har många olika sorters tillskott med Bor.

Googla även på "

The Foods, Supplements & Oils to Increase Bone Healing"

starcastle
0

Googla på
The Foods, Supplements & Oils to Increase Bone Healing

skulle det vara

Sugar Mist
2

#2 & #3 Är det bra att ge sådant till växande valp?

-

Malinolsn
0

Tack för era svar, då är jag alltså inte helt ute och cyklar ändå 🤪

#2 Du får gärna utveckla lite mer om "bor", hittar inte så mycket om det på svenska, och framför allt inte till hund. Har du använt det till din hund? :) 
Litar inte tillräckligt mycket på mina engelska-kunskaper för att kunna avgöra om det är något jag vill ge till min hund eller inte 🤐

Inväntar svar på #4's fråga.

[Forest]
0

Förstår inte varför man ska köpa bor om en valp läker så pass bra som ts hund? Jag skulle inte våga köpa det dels till valp men även det finns inte på svenska marknaden