Skriva av sig lite...
Ibland måste man släppa lite på trycket och få ur sig upplevelser/erfarenheter man haft negativt med/om andra hundägare och deras hundar. Jag tänkte att man i den här tråden kan skriva om sina erfarenheter där någon behandlat sin hund, andras hundar eller andra människor illa eller på ett sätt du själv tycker är fel. Jag har två exempel som gör mig ledsen i själen. Mina grannar har en lite cavalier king charles spaniel och har uppfattningen att han inte behöver motion och hjärngympa. Han får enbart några korta promenader om dagen och han ska "bara vara" inne alltså han ska i princip ligga tyst i soffan. Han blir såå lycklig när han får följa med mig och min hund på promenader och njuter verkligen.
Det andra som gör mig väldigt ledsen är att några i mitt område har en stor hund typ en amstaff blandning, hunden sitter fast i en lina i deras garage. Varje gång någon går förbi kastar den sig ut och skäller, hunden har dessutom stryphalsband så den hänger sig själv varje gång. :( Jag går ofta förbi huset och den sitter alltid där i garaget, varför har man hund om man inte vill vara med den?? Jag har förövrigt anmält detta men inget verkar hända :(
En människa som skaffade en "pitbull" valp här i området. Sötaste och trevligaste valpen men vid möte trycker ägaren ner henne och jag får känslan av att hon får fel bild av kommunikation mellan hundar - hon får ju inte göra något… En annan är en ägare med kamphundstyp. Tror han påstår det är amstaff också. Denna har försökt springa efter min valp men sambon räddade situationen. Senare samma dag frågar ägaren mig om min hund är hane då han vill ha valpar… :(
Min granne med deras hund. Punkt.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Har en släkting som skaffade en schäfer för att ha en hund hon kunde "känna sig trygg med" när hon går sin korta kvällspromenad i stadsparken. Hunden är så otroligt understimulerad. Trots att den är vuxen nu beter den sig som en valp - tuggar sönder våra skor när vi hälsar på och bokstavligen välter omkull gäster i glädjen att ha nån där som kanske, kanske vill leka en stund. Sorgligt.
#5 åhh det är så sorgligt! Har också en släkting med en nu tvåårig jaktlabbe/engelsk springer spanielmix. Huur härlig och go som helst, men så understimulerad… Försökte gå promenader med henne så hon fick röra på sig lite ordentligt i alla fall nån gång ibland, men hinner inte nu när jag har egen valp. Blir ju inte bättre av att dottern (15 år) har varit liiiivrädd för hundar hela sitt liv. Man kanske inte ska skaffa en stor hund med "oändligt" med energi då. Så tråkigt för hunden hade varit helt fantastisk i rätt hem, men nu får ingen nånsin veta hennes fulla potencial.
Johanna - Instagram