Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1341 ggr
Basunen
0

Husse och matte

Ni som har hund tillsammans med någon: Är det nödvändigt att Husse och matte (eller ngn annan) gör lika? Tex samma kommandon, tillåter samma sak mm? Är det inte en risk att hunden blir förvirrad om man inte gör samma? T ex har jag märkt att jag (matte) och Husse har olika handtecken för ligg. Och att vi har olika innebörd av att tex "hälsa fint" mm. Husse rycker på axlarna och säger att hunden nog fattar ändå. Jag tror hunden bara blir förvirrad för att vi inte är konsekventa. Hur resonerar ni?

Wellcraft
2

Det beror på.
Min ena hund kan man göra olik med, han förstår skillnaden.
Den andra är väldigt bunden till rutiner och att allt ska vara samma, så där måste man ha samma regler och kommandon, främst samma kommandon då jag inte vill förstöra hur fin han är i lydnaden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fridaaaa
2

Vi har satt upp samma regler.
Brukar säga till sambon, om han gör annat än vad vi bestämt, för att det är det bästa för hundarna enligt mig om vi kör samma - annars blir det lätt förvirring för dem :) Jag är konsekvent, och det fungerar inte om jag är det och inte sambon är det och tvärtom.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gronstedt
4

Hästar har inga svårigheter att skilja på ganska många olika personers sätt att hantera dem - det viktiga är att varje person agerar konsekvent, inte att alla gör exakt likadant (vilket för övrigt är omöjligt). Varför skulle inte hundar kunna göra det samma? 

Däremot bör alla ha samma regler, så att inte den ena låter hunden ligga i soffan och den andra jagar ned den, och alla bör ha samma kriterier för vad som är bra resultat av en viss övning, så att djuret förstår målet. Att det finns flera vägar dit är inget problem.

Basunen
0

Hunden i fråga är ganska stissig och troligen mkt hormoner i kroppen. Så då kanske det är bra med extra tydlighet. #3 jag kan absolut inget om hästar, så rätta mig gärna om jag har fel; det borde väl finnas hästar som behöver mer/mindre tydlighet också? Ngn individ som bara accepterar ngn form av speciell hantering?

hemul
2

Jag tror om Gronstedt. Det viktigaste är nog att man har samma regler för vad som är tillåtet och inte, ungefär ivf. Som att inte ligga i soffan, inte tigga eller vad det nu är man vill att hunden gör och inte gör. Men vill ju att sånt ska funka med andra människor också. Om husse och matte gör olika är nog inte hunden dummare än att den testar att t.ex. tigga av andra människor.

Elsis matte
2

Min erfarenhet är att hundar är utmärkt bra på att förstå att olika människor gör olika. Om man tänker på hur hundar är med varandra så har de ju sällan fasta regler, och de pratar inte ihop sig utan de lär sig samspela med och läsa av var och en. Däremot kan ju fasta regler vara skönt för husfridens skull… En väldigt lättstressad individ kan nog också tycka det är skönt om allt är glasklart. Men för de flesta hundar, inga problem att husse och matte gör lite olika.

Scorpio97
0

Här har det inte varit något problem att i i familjen gör saker lite olika. Exempelvis kör jag mycket på kroppsspråk medan mamma främst använder rösten. Hunden förstår att hon ska ligga oavsett om jag helt tyst gör tecknet för "ligg" eller om mamma säger kommandot "ligg" men i övrigt står still. 

Men precis som andra har nämnt kan det säkert variera från hund till hund också. Och det är förmodligen vettigt att köra på samma regler.

//Jessie

JoannaLi
0

Jag ser inga problem med att variera mellan person till person - men det ger ju en längre inlärningstid. 

Säg t.ex. att om ni kör två helt olika önskvärda beteenden (husse säger att hunden inte får ligga i soffan, matte säger att den får) så kan det ta 2 månader innan hunden slutar försöka ligga i soffan med matte. Är ni gemensamt konsekventa så tar det kanske 1 månad. (Obs, tider tagna ur luften :D ) 

Men det går utmärkt att lära in det, så länge man har tid och tålamod :)

Basunen
0

#8 Ja, ju kortare inlärningstid desto bättre för vår del tror jag. Tålamod är väl inte vår starkaste egenskap här hemma…

Lona
0

Vi är tre personer som delvis har någon form av gemensam "storflock" där vi hjälps åt med passning mm. Hundarna vet mycket väl att med husse så uppför man sig jävligt väl, med dagmatte (dvs mig) uppför man sig hyfsat, med matte så gör man som man vill. De är också helt införstådda med att vi har olika kommandon för samma saker. Enda problemet som uppstått är att husse och matte använder respektive hunds namn som "varsågod och spring", alternativt att det är deras apport på träning eller jakt, jag använder hundarnas namn när jag vill att de skall fokusera på MIG, inte bortåt. Det var dock lättare att träna om hundarna än mig… ;-) Sen blir det lite tilt i skallen på dem om man tränar "fel" hund samtidigt som rätt husse/matte är med, men det är ju inte så konstigt. En ren vanesak det med, de lånas ofta ut på jakter om någon behöver en extra hund osv. Som Gronstedt var inne på, samma sak med hästar. Min förra medryttarhäst blev dock rätt konfunderad om BÅDE ägaren och jag dök upp samtidigt - vem skulle hon lyssna på och vem skulle hon gå till först? :-) <3

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
0

#4: Djuren observerar så många olika aspekter av våra signaler - tonhöjd, tonfall, satsmelodi, stressnivå, kroppshållning, blickriktning, rörelsesekvenser … - att det är helt omöjligt för två personer att göra exakt lika, sett från djurets synvinkel. Jag tror inte det är mycket svårare för dem att skilja på om man dessutom använder olika ord.

För känsliga individer tror jag att det är mycket viktigare att man har samma rutiner än att man använder samma kommandon.