Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1519 ggr
Belzebubble
0

Viltspår - sele

Hej! Tänkte så småningom börja med viltspår och funderar på det där med sele. Man ska ju byta till sele innan start så att hunden förstår att nu är det jobb på gång. Är dock inte sugen på att införskaffa ny sele just nu innan vi vet om viltspår är kul för alla parter… Kan man använda en sele vi har till vardags, men byta innan start från halsband? Hur viktigt är det egentligen de första gångerna man kör? :)

peafie
3

Hundarna behöver ingen speciell sele för att förstå vad de ska göra, har de fattat så har de. Du kan gott testa med en vanlig sele till en början, men ligger hunden på mycket i spåret så kanske det är läge att fundera på en mer ergonomisk sådan. Vi kör på dragsele. Lycka till!:)

Bloggen     ○    Instagram

Bagtjesen
0

Håller med om att selen bör vara ergonomisk när den används ofta. 

Du behöver absolut ha olika sele för promenad och för spår! Hunden kommer att göra skillnad i beteende mellan de olika selarna. Ta t ex om du leker med hunden när den har promenad-selen, så skall den veta att det är roligt med den andra selen, men att det inte är den vanliga leken - utan "arbete" - att den gör det den mest av allt kommer att vilja! Därför ha vanligt koppel eller den vanliga selen, när du anländer till spårets start, och sedan sätter du på selen som den skall arbeta i. 

Själv har jag tre selar! En är en "broms-sele" som gjorde att jag kunde få hunden att spåra saktare, och bättre. Du bör träna det, särskilt om din hund annars brukar dra i sin vanliga sele! Ha gärna en egen liten ritual med din hund för och under att du byter från halsband/sele till spårselen. Viltspår är roligt, och jag brukar träna på riktigt vilt eftersom jag har hyfsat med älg och enormt mycket björn, och björnspårningen fungerade redan från 5-6 månaders ålder!

JoannaLi
3

#2 Fast där håller jag inte med! 

Är det någon skillnad i situation mellan pinkpromenad i sele där förare går och strosar runt, och det enda som finns är spännande vittring att nosa efter och pinka över - eller där förare går med linan, fokuserad och det doftar klöv + blod och förare säger "spåra"? 

Hundar är smartare än så, de behöver inte olika utrustning för att läsa situationer. 

Håller med #1 (som alltid… 😊😇)

Belzebubble
0

Ja, alltså vi har halsband till vardag. Men ibland, ibland (framför allt sambo) Så använder vi sele… Så jag tycker att bara jag märkerar "Nu gör vi något annat" genom att byta från halsband till sele så borde det bli bra? Jag gillar ändå idén med att skapa en ritual kring spårning, att få hunden uppmärksam för nu händer något annat. :) Några tips annars? Vi går ingen kurs. Det kändes ändå enkelt att börja, och lämplig kurs börjar inte förrän nästa år… :(

JoannaLi
0

#4 Min rutin är att jag tar in Arrak, säger "ska vi ta den? Spåra", och ska vi ipo-spåra så lägger jag ner honom i spårstarten, gör mig redo, pekar ner i marken och säger "kör". Hundar förstår sådant mycket väl, så känn inte att du behöver speciell utrustning för just det! (men för ergonomins skull är ju en bra sele att föredra :) )

Tips… Tja, läs på lite grann om hur prov går till (kan ge inspiration om hur man vill lägga upp sitt eget spårande), använd handskar/antiglidlina om du har en starkare hund, peppa och beröm mycket när hunden spårar och det som jag själv har problem med - lita på hunden! :)

[Baltazar13]
0

Jag har aldrig haft olika selar för olika aktiviteter. Bara de passar för ändamålet.  Jag har haft samma sele för promenad, cykling, nosework och vilspår. Min hund har aldrig haft problem att veta vad som ska göras. Nu är jag på hobby/tävlingsnivå och spårar inte upp skadat vilt tex. De som håller på med sånt kanske har en annan syn på saken.

tk1971
0

Till min äldre hund, som är van vid det här med viltspårträning (och tävling!), använder jag en vanlig mjuk promenadsele från Hurtta. Den selen är ett arv från min första hund, och används numera bara till viltspår. Ingen domare har sagt nåt om att vi har en "vanlig" sele. Den yngre hunden, som precis har börjat, får använda en annan mjuk sele som passar henne bättre, eftersom hon är mindre. Jag tror inte det spelar jättestor roll vilken sele man använder, däremot tror jag faktiskt det är viktigt att selen inte används till nåt annat.