Hund med skilda föräldrar?
Hej!
Jag är en hundälskare på 14. Hundar har varit en del av mitt liv sedan dag 1 och jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att leva utan dem. I flera år har jag velat få en egen hund, men mamma har såklart nekat min önskan för att jag har varit för ung och inte kan ta på mig det ansvaret själv. Men nu äntligen efter flera års längtan har jag och mamma kommit överens om att jag ska få en egen italiensk vinthund.
Men det finns ett stort problem!! Mina föräldrar är skilda. Jag har nu två val, antingen flytta hem till mamma, eller ha hunden varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa. Mamma bor i en villa med stor trädgård och fin natur i omgivningen. Hon har dessutom redan 2 italienska vinthundar och 1 saluki. Pappa bor i ett radhus med en liten trädgård i staden Lund tillsammans med hans 2 katter.
Min fråga är alltså, Klarar en hund av att byta omgivning varannan vecka? Eller borde jag flytta till mamma?
Jag hade i.o.f.s. kunnat byta hem efter 2 veckor istället för att bo varannan vecka, om det funkar bättre för hunden? Jag vill självklart inte utsätta hunden för stress.
Snälla hjälp!!
Tror inte hunden bryr sig ett enda dugg om att flytta runt. Det är ju du som är matte och om han får vara med dig så är han nog nöjd och glad. Och skulle det ändå bli problem av nån anledning så kan du ju fundera på hur du ska göra då.
Men hur funkar det hos mamma respektive pappa med passning på dagarna när du är i skolan?
Att flytta sinsemellan tror jag absolut inte är ett problem, bara du vänjer hunden vid det i tidig ålder!
#1 shit jag har inte tänkt på det… Jag kommer antagligen lämna den hemma själv hos pappa, för ingen har möjlighet att jobba hemifrån. Men hos mamma så kan mamma förmodligen jobba hemifrån några dagar i veckan och passa hunden. Hur länge klarar en valp av att vara ensam? Jag kommer ju självklart gå hem precis när skolan slutar, och då är jag hemma kring 3-4 tiden. Annars så finns det ett äldre par som bor granne med mig hos pappa, de brukar ta hand om katterna när vi är på semester så dem kanske kan ta hand om valpen när jag är i skolan.
#2 tack för svaret! Så du tror inte heller att hunden kommer sakna sina syskon (de andra hundarna) när jag är hos min pappa?
#3 det låter som att du i första hand ska diskutera detta med dina föräldrar. En valp ska inte vara ensam längre stunder och att passa valp är ett större åtagande än att passa en vuxen hund, vilket får mig att tänka att det inte är helt lämpligt att låta grannarna ta det största ansvaret om dagarna.
Och en riktigt liten valp kan inte vara ensam alls. Tänk också på att en del hundar lär sig aldrig att vara ensamma, så det måste man ha i bakhuvudet.
5# jag och mamma har pratat. Hon har mycket erfarenhet med hundar och har uppfostrat 6 valpar genom åren. Hon har dessutom en kennel, och har haft hand om två kullar. Tror du att det går att låta mamma stanna hemma om dagarna med valpen tills den är lagom gammal att lämna ensam. Och sedan bo varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa? Eller blir det för sent att vänja hunden med boende byte då? Är det helt enkelt bäst för hunden om jag flyttar till mamma?
#6 hmm… Okej tack för svaren :)
Du kan kanske bo hos din pappa på helgerna för att vänja valpen i början?
#9 Ja det låter faktiskt jättebra!! tack för idén :D
Detta är uppe ibland på flera hund-fora. Det är inget vanligtvis med att flytta en hund mellan olika platser och miljöer. Min bror har en hund som är på tre ställen, bl a hos hans döttrar i deras familjer. Jag vistas bara i mitt hem 1/3 av året och på 3-4 andra platser och med olika vuxna och barn - helt utan problem - även om jag inte vande vlapen med det redan från början.
Hund och katt KAN gå bra men det finns inga garantier, och en god vän till mig fick åka 60 mil till veterinär för att sy tillbaka valpens öga på rätt plats.
Vad gäller valpar så får du överhuvudtaget inte lämna dem ensamma, enligt lagen, innan de är fyra månader gamla (alltså ca 17 veckor gamla). Det enda du får göra under den här tiden är att träna den på att vara ensam kortare stunder. Ungefär som om man bor så att man vågar binda upp en hund utanför en affär och gå in och handla en kort stund.
Sedan finns det en gräns på 5 timmar som du senare får lämna hunden ensam. Mellan 2002-2009 var den gränsen bara 4 timmar vilket innebar att de flesta inte han hem på lunchen för att gå ut med hunden. Min rekommendation är att du endast står i kö på valpar som föds ca 8 veckor innan skolan slutar alltså tidigt i april, så att du kan vara med den på heltid direkt efter skolavslutningen. Då har du fram till efter första veckan i augusti som du måste se till hunden,och enbart träna den väldigt kort på att vara ensam. Sedan har du två-tre veckor på dig att vänja valpen vid att vara ensam längre stunder. Följ ALLTID lagar och djurskyddsbestämmelser!
#12 Nej det finns ingen gräns på fem timmar. Fyra timmar har det aldrig varit.
Det finns en rekommendation på att hunden ska rastas efter sex timmar.
Och man ska absolut INTE ensamhetsträna genom att binda valpen utanför en affär! Man ska aldrig binda någon hund utanför affärer.
Ensamhetsträna gör man hemma.
#13 Jag tror inte att #12 menar att man ska lämna valpen utanför affären, utan när man lämnar den ensam ska det vara helt kort, "som om den väntade utanför affären". Sedan kan jag tycka det är en konstig liknelse eftersom jag inte lämnar hundarna utanför affären alls. Men ensamhetsträna måste man ändå…