Dräktig eller skendräktig?
Hej! Jag har en tik på två år som antagligen kan vara skendräktig eller dräktig… i lördags var det nio veckor sedan en hund rymde från vårat kvarter, och jag och min bror var och körde fotboll i närheten där vi hade med min hund. Hunden som hade rymt kom springandes och sprang fram till min tik och dem hälsade och det tog inte lång tid innan han hoppade upp på henne, dock var jag nära och fick bort honom snabbt. Eftersom han inte hade något koppel och min lillebror inte orkade hålla i någon av hundarna eftersom han var tokig då hon löpte och hon var helt ivrig så hoppade han upp ungefär två gånger till. Dock alla gånger fick vi bort honom och jag försökte hålla koll då jag visste att hon löpte. Sedan tog vi honom hem och nu några veckor senare sitter jag här vid min tik som är orolig och gräver på mattan hon ligger på. Hon slickar sig på underlivet och spenorna. Här har hon legat hela morgonen och har inte velat gå ut vilket hon alltid har bråttom med att göra tidigt på morgonen. Hennes mage har blivit lite större vilket min pappa beskriver att vi har gett henne för mycket mat. Hon har även blivit lite avvaktande vid andra nya hundar vilket hon aldrig har varit förut. Så jag sökte upp om hon kunde vara dräktig eller bara skendräktig, och hon beter sig som om hon kan vara både och eftersom det är imprensip samma symtom. Dock så hittade jag ett gammalt inlägg här där det stog att om tiken bara är skendräktig och hon producerar mjölk så har hon troligtvis cancer, är det sant? Tack för svar vad ni tror.
Gå till veterinär och ta bort eventuella foster. Vet kan göra undersökning och ge korrekt svar på om hon är dräktig eller ej.
#1 Går det verkligen att göra abort när det gått 9 veckor in i dräktighet?
Men håller helt klart med, åk in till veterinären och be om ultraljud och en koll på henne.
-
#2 Oj det vet jag i och för sig inte. Tänkte inte på tiden. Egentligen borde ts gått till vet direkt och gett behandling så det inte blir valpar.
Hur gammal är tiken och hanen?
Vi ska ringa veterinären kl 13.30 när deras lunchrast är slut. Så troligtvis vill dem att vi kommer in.
Och skulle inte tänka tanken på att göra abort även om vi hade fått reda på att hon är det tidigare.
#2 Min tik är två år och hanen är jag inte säker på, dock är han äldre än min tik.
#5 Synd måste jag säga. Det behövs inte fler blandraser. Speciellt inte okontrollerat avlade sådana.
Synd att riskera en honas liv utan något mål.
#6 Hoppas det löser sig och att ni letar bra hem som är medvetna om att det blir aktiva valpar och att dom kan bli hursomhelst, med tanke på tjuvparningen.
Försök se vad du kan kolla upp hos tiken hälsomässigt innan valparna kommer också.
-
Varför hade ni inte er löptik under kontroll? Synd att tiken kanske måste sätta livet till för att ägarna är oansvariga. För ja, hon kan dö. Har läst flera sorgliga historier på fb det här året om tikar och valpar som inte klarat sig.
Skulle aldrig i livet låta en främmande hund komma fram till min tik om hon löpte, om jag så skulle vara tvungen att lyfta upp henne och sparka bort den andra hunden. Och om det mot förmodan skulle bli en tjuvparning så skulle jag åka till veterinären direkt och ge henne en abortspruta. Det är det snällaste mot hunden.
Hoppas hon bara är skendräktig.
Varför skulle du inte kunna tänka dig att göra abort? I denna situation är det abort som är det mest ansvarsfulla och humana mot både tiken och valparna!
#9 Det stod iofs inget om tiken var i koppel, men om hon nu var det så är väl det att ha hunden under kontroll? Även en löp-tik måste ju ändå kunna komma ut för att rastas osv. Sen kanske man inte ska lämna henne ensam utan hålla sig i närheten, men det gjorde ju TS.
Jag kan inget om "tik-skydd" men finns det inget motsvarande "kyskhets-bälte" för tikar? Det hade kanske skyddat henne mot den lösa han-hunden?
Men hallå! Valparna ska ju i så fall födas inom några dagar. Inte vet jag, men jag misstänker att en så sen abort är en större affär än att låta tiken föda.
Tollertass vill heller inte göra det. Det får ni väl respektera. Jag vet iofs inte vilka raser det rör sig om, men jag delar inte synen att blandrashundar är nån slags naturens missfoster. Ja, veterinär borde ha uppsökts tidigare för att finna ut om tiken är gravid eller inte, men nu är situation som den är och då får man väl göra det bästa av den. Att älta vad man borde ha gjort hjälper väl inte nu.
Jag hoppas att det går bra och är nyfiken på att höra vad veterinären sa. Håller tummarna! 🙂
#12 Vem har kallat dom naturens missfoster mer än Du?
#11 Om en främmande hund kan komma fram och de till och med har tid att "hälsa" innan hanen hoppar upp så kan jag inte se hur de skulle haft tiken i koppel och nära sig själva. De säger ju själva att de var ute och spelade fotboll. Tvivlar på att de hade tiken i koppel medans de sprang och spelade.
Så för mig låter det som att tiken antingen var lös eller uppbunden en bit bort.
Och nej, finns inget annat "kyskhets-bälte" än sunt förnuft och 100% uppsikt.
Ni var med hela tiden och såg att det inte blev någon hängning tolkar jag det du skriver som. En hängning innebär att hundarna sitter fast varandra och du skriver att ni fick bort hanhunden flera ggr.
Tiken kan bli dräktig även utan hängning.
En tik är normalt dräktig 63 dagar, dvs 9 veckor så en abort är inte att prata om i det här läget.
Kan ni känna fosterröelser?
Hur stor är tiken och hur myckt har hon gått upp i vikt? Skendräktiga tikar kan laktera (ha mjölk) utan att det ör någon fara.
Hur brukar hon vara efter löp?
minavitas.wix.com/kennel
Gör i ordning för en kull, och läs på om hur man sköter valparna:) Och fixa någon som kan vara hemma med dem tills alla är sålda!
BTW, om en tik är skendräktig och producerar mjölk så har det inget samband med cancer. TS; Om tiken visar sig vara dräktig så försök få tag på en erfaren mentor, kanske tikens uppfödare(?), som kan hjälpa er med råd och hjälp. Helst någon som kan vara med när valparna föds, det spelar inte så stor roll vilken ras personen själv föder upp. Vad är det för ras på hanen som i så fall är pappa till valparna? Om ni inte vet ras, ungefär hur stor är han? (Som er tik, större eller mindre?)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com