Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 461 ggr
Ella Fischer
0

Mer reserverad på kvällen än dagen

Hej!

Tänkte börja med att säga att min hund, Chico, är världens snällaste på dagen. Han gillar inte bäbisar så mycket då många, t ex min brorson, dragit/hållit fast hans svans. 

Men gällande kvällen är han reserverad och vaktig mot människor, och otrevlig mot andra hundar. Jag vet inte riktigt vad som sker på kvällen, man han blir bara så sjuuukt otrevlig mot främlingar då. Mina föräldrar tror inte att han mår så bra, att han typ.. mentalt/fysiskt, mår dåligt. De tror det är därför han är "mojigare" på kvällen nuförtiden än han var för några veckor sedan. 

De tycker även att jag borde ta en paus med agility, och även om jag älskar min hund mer än någonting annat, så kan jag inte riktigt göra det.. vi ska nämligen ha vår första off tävling söndag om 2 veckor, och jag vill gärna att vi ska prestera så bra som möjligt. Vi brukar träna varannan dag, korta pass dock (mesta vi tränat var väl 1 timme med 10-minuters pass och 1-5 minuter vila typ), men nu denna vecka har han fått vila 3 dagar i rad, kommer säkert bli 5 eller 6 dagar till slutet av veckan.

Själv tycker jag att han är lika mojig som vanligt på kvällen, att det egentligen inte är någon skillnad. Han hade en fästing mellan sina tår på vänster framtass förut, och ev kunde det vara något han fick av fästingen?

Men vad tror ni? Kan beteendet vara "bevis" på att han inte mår så bra?

Mvh

Ella

[Forest]
1

Hur gammal är han? Vi hade en hund som vart mer nojig framförallt nu efter sommaren när kvällarna blir mörkare. Vi kolla synen för utesluta att hon såg sämre jag rek att du kollar upp synen även på din. Lite för just utesluta att han ser sämre.

hemul
0

Har han blivit så här nu alltså? Eller har han alltid varit det?

Sugar Mist
4

Misstänker ni att han fått något ifrån fästingen så gör en utredning gällande fästingsjukdomarna.

Att riskera hundens mående för att du vill ut och tävla är egoistiskt, är det en hund du vill ha länge eller vill du ha den temporärt? 
Mår han inte bra så ska han inte pushas, du kommer inte vinna något på det.

-