Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 815 ggr
hund_katt
0

Slutar lyssna när vi går in på plan

Har ett jätteproblem med mina hundar. Dom är båda jätteduktiga och kan allt och fin kontakt osv, tills vi ska gå in på planen. Då försvinner allt. Nosar, drar, inget samarbete överhuvud taget, lyssnar inte det minsta… ger mig inte en enda blick under hela banan(främst rally vi kör) och när vi går utanför banan och jag börjar busa/tar fram leksak så är dom fortfarande inte det minsta intresserade. Jag kan gå med fin kontakt och fint fotgående hela vägen till planen, men precis när jag stiger in på planen så kraschar allt. Jag antar att det har att göra med att jag är nervös, plus lite blyg så jag blir inte tydlig. Men även på lätta grejer, typ sitt, där jag inte kan vara tydligare, så funkar ju inte det heller. Så det är väll främst nerverna dom känner av. Och mina nerver blir ju inte direkt bättre av att jag vet att det kommer gå åt skogen. Men samtidigt, jag är nervös redan från att jag anmäler till tävlingen, och ännu värre dagarna innan och dagen vi ska tävla, och nervös hela dagen. Och då kan dom ju fortfarande lyssna på mig utan problem… Ne alltså jag har ingen aning… otydlighet och nervositet verkar ju vara det mest logiska, men samtidigt så borde det ju inte vara det för då hade dom ju lyssnat när jag varit tydlig ich dom hade inte lyssnat någit under dagen alls om det var nerverna.. Hjälp! Vad ska jag göra?? Känns så trist och mitt självförtroende blir ju inte direkt bättre.. och inte så kul för hundarna heller när jag blir stressad och irriterad på plan. Försöker hålla mig och bara locka och vara positiv, och det kan jag vara hela banan, men när det inte gör någon som alls skillnad så kan man ju lika gärna bara gå igenom hela banan utan att ens försöka göra något av det som står…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Nalle-]
0

Hur gör du när du tränar? Tränar du tävlingsmässigt, med folk som agerar domare och publik? När belönar du? 

Jag tror att hundarna tycker vi blir himla konstiga när vi blir nervösa, och olika hundar är olika känsliga. Min ena tycker också det är hemskt jobbigt när jag blir nervös och försöker lugna oss båda genom att börja nosa. Oftast är han jättefin på uppvärmningen, men precis som du har upplevt är det när man ställer upp på banan som fokuset släpper. Jag försöker tänka på att varva träning när vi tränar uthållighet eller specifika skyltar, med tävlingslika träningar. Sedan försöker jag bygga upp en förväntan genom att kedja ihop skyltarna. Börjar med en eller två skyltar som följs av en dunderbelöning, ökar till tre skyltar innan belöning och så bygger jag på det. Skulle han vara ofokuserad när vi tränar så binder jag upp honom och byter hund ett tag, då brukar fokuset komma tillbaka. 

Förstår att det känns hemskt frustrerande, men ge inte upp! Träna på att tävla. Rally är ju tacksamt att tävla på så vis att det inte är särskilt dyrt, och stämningen brukar ju överlag vara väldigt peppande och förlåtande :) Lycka till! 🌺

hund_katt
0

Tränar hela banor, med publik osv. Tränar mycket på skolan(hundgymnasium) etc och liknande. Båda två funkar väldigt bra under träning. Men det är konstigt att det är precis när man kliver över sträcket som dom blir okoncentrerade. Går ju inte att träna inför tävling om det ändå går åt skogen på själva tävlingen, måste ha riktiga tävlingar att träna på isåfall, och det kommer ju bli dyrt om vi ska köra så många gånger att hundarna och jag lär oss. Både anmälan och bensin… skulle kunna anordna lite lektävlingar på skolan, men där är jag ju inte nervös på samma sätt, just för det är skolan och jag är inte lika nervös då.. blir inte riktigt samma stress. Oerhört frustrerande! Och när man inte vet vad/hur man ska göra och plus nerverna, blev diskad nu i helgen för jag fick panik och hjärnan inte kopplade så jag tog tag i hunden. Och sedan skäms man för man lät frustrationen gå ut över hunden och dessutom på plan! Gillar annars inte att ta tag i hunden. I nödfall eller typ om jag har mycket saker i händerna och hunden får för sig att dumma sig på någit vis så kan jag ta tag, inte hårt men bestämt, och säga till att nu skärper du dig! Men det är ju något jag helst inte vill göra ändå.

Majken!
1

Ingångar på plan är ett moment som man behöver träna på precis som allt annat, gör 250 repetitioner så ska du se att det kommer gå bättre. Vissa dagar tar jag mig inte ens in på planen, krav på fokus kan göra det. Men då får man bara träna mera.

Sugar Mist
0

#2 Hur har du det med närliggande bruksklubb? Häng som funkis på tävlingar och hör om ni kan få köra någon bana i slutet av tävlingarna för att få in tävlingsituationen. 
Går det illa på banan, skit i det och gå inte av utan gör klart banan, men belöna när han gör rätt.
Se till att få in en rutin innan, sätt igång honom innan ni går över bandet och få med honom ordentligt i början.
Ha kontakt redan innan, bygg upp förväntan genom att vissa suuuperbelöningen och använd den precis innan ni går på banan.

Rally är ju en så rolig sport att man kan locka och pocka hur mycket man vill i princip, utnyttja det!
Det är ingen tävlingslydnad där allt ska vara pedantiskt, rally ska vara kul och bygga på glädje och samarbete(visserligen ska lydnad göra det också, men det märks tydligare i rallyn)

-

hund_katt
0

Jag lockar allt jag kan, och hunden har 100%fokus när vi värmer upp och när vi ska till banan, fokus ändan fram till att vi kliver in. Även om jag sätter hunden ner innan bandet. Fokus och bra kontakt. Ett kliv över, och allt är borta.. ska försöka få till något, en liten lektävling på en hundlektion kanskr är en bra start. Ingen direkt nervositet men ändå "viktigt" att man ser till att det blir rätt. Kanske ska försöka bli mer säker på det med. Så jag vet att jag kan. Och att hundarna kan. Jag vet att dom kan, men vet också att dom kommer tappa allt på planen, så all nervositet finns ju där. Tack för era tips! Ska tänka på dom och se om det kan funka!

Sugar Mist
0

#5 Åk runt och träna på andra klubbar också, för du tävlar inte på skolan, eller hur? 😉
Hör med olika klubbar om dom har några träningstävlingar planerade eller liknande :)

-

hund_katt
0

Tack, det ska jag göra!

Emouse
0

Detta är en bra podd som du kan lyssna på om du vill ha lite hjälp mot tävlingsnerver!

http://apporthundskola.libsyn.com/9-hll-nerverna-i-schack-lyckas-p-tvling

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤