Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1447 ggr
ItsAlvaa
0

Var borde/kan man köpa hund?

Jag och min pappa funderar på att skaffa hund men vi hittar knappt två webbsidor där man kan ens kolla efter valp. Det blir extra svårt att hitta någon valp i närheten eftersom vi bor i en liten stad och det visar sig att alla hundar man skulle tänka dig skaffa ligger timmar bort. Så mina frågor är väl om någon har någon bra webbsida eller nåt sätt till att hitta en hund eller valp lättare än att sitta och vänta och hoppas på det bästa, och om någon vet en bra ras som är bra för nybörjare hundägare.

ItsAlvaa
0

Letar efter en hund som är mer familje/sällskapshund än jakthund btw

Karmatarerskanise
0

Vad erbjuder ni hunden? Det är det som är det viktiga.

Kolla på rasgrupp 9 och läs om de olika raserna. Det är viktigt att rasen passar det ni kan ge.

parsley
0

Svenska kennelklubben har en sida där man kan se aktuella kullar från olika raser. Köpa hund heter den.  https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/ Kolla även rasklubbarnas hemsidor för de raser ni är intresserade av. Det kan även finnas facebookgrupper för de raser ni kan tänka er.

Magrat
7

Var även beredda på att ni måste åka en bit för att hämta valpen. Det är bättre att åka fem timmar för den perfekta hunden än en timme för en hund som inte passar.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Belzebubble
0

Tänk inte på avståndet alls. Tänk så här - det är några timmar ni får offra på att sitta i bilen jämfört med 10-15 år som ni får leva med hunden. Det MÅSTE vara rätt. :) 

Så först får ni bestämma er för en ras. Sen tittar ni på vilka uppfödare det finns och väljer en som tycker är bra. När jag letade valp så var mina krav att uppfödaren skulle ha friska hundar uppfödda i hemmiljö, jag skulle få bra kontakt med uppfödaren och komma överens och slutligen kände jag att ett avstånd på max tre timmar kändes rimligt - för jag vill besöka uppfödaren när det passar. Men så bor jag mitt i Sverige också och hade på så sätt fler valmöjligheter. Hade den rätta uppfödaren funnits 6 eller 10 timmar bort hade jag inte tvekat heller. :)

Zadeira
0

I första hand får ni bestämma er för vad ni kan erbjuda hunden och vilken ras som passar era behov. Du skrev att ni var intresserade av sällskapshund, kolla på sällskapsraserna i rasgrupp 9 på Svenska kennelklubbens hemsida: https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

När ni hittat någon ras ni fastnar för och som verkar funka hos er så sök på den rasklubbens hemsida, där brukar det finnas lista på uppfödare.

Att avståndet kan bli långt får man räkna med om man vill få en bra hund. Man köper ju den bara en gång så det kan det vara värt.