Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1080 ggr
SSK
2

Shetland Sheepdog, skäller de mkt?

Hej, jag har länge tänkt på att skaffa en Sheltie men jag har hört att de skäller mer än andra hundraser och eftersom jag bor i en lägenhet har det gjort att jag tvekat lite eftersom jag inte vill ha en hund som skäller så mycket att det stör grannarna. Så jag undrar om det funkat ändå för andra ägare som bor i en lägenhet.

Elsis matte
2

Min skällde väldigt mycket, men det var ju främst när hon blev uppjagad. Hemma i lägenheten skällde hon inte så länge det inte kom någon, eller något annat i hennes mening upprörande hände.

Fisherling
3

En normalt funtad hund som vant sig vid sin omgivning ska inte larma i tid och otid, även om det är en larmande ras. En hund som skäller när den är ensam ska inte vara ensam.

Det är delvis en avelsfråga hur mycket de skäller (avlar man på hundar med nära till skall, då får man fram fler hundar som har nära till skall) och delvis en fråga om träning.

Men lite skall får man tåla :)

SSK
1

Okej, jag har inga problem med att hundar skäller (det är ju en del av deras natur) det var bara det att jag blev lite orolig för där jag läste det så beskrev de det som om att de skällde hela tiden. Annars så tycker jag rasen verkar vara perfekt för mig så tack för svaren!

Jojaton
0

Nu är min valp bara 8 veckor, han är väldigt tyst överlag men har skällt till ett par gånger. Hans mamma är dock jättetyst - hon skäller i princip aldrig. Inte när folk kommer, hon måste bli rejäääält uppspelt för att ge ifrån sig ljud. Så jag hoppas att min lille kille har lärt sig från henne! Så det finns tysta shelties, sen får man ju träna också såklart - men om man hittar tysta föräldrar/hundar hos uppfödaren har man ju kommit en bra bit på vägen!

Johanna - Instagram

Kitten86
0

Är otroligt individuellt och ligger både på avelsgrund men även uppfostring skulle jag säga. Jag har tre stycken och mina är otroligt tysta. Klart de kan skälla vid lek, bus och när de blir taggade under träning precis som de larmar om de kommer någon (bor på gård på landet) men ett par skall och sen är det bra för dem 😄 Så jag ser det inte alls som ett problem att bo med en sheltie i lägenhet….

Momos
0

Nja det beror nog på avel & ägare. Mina föräldrars är väldigt skällig… Men de tränade inte honom att inte skälla, så det tycker jag inte är så konstigt. Visst är de pratiga hundar men om man avbryter skällandet och gör en annan aktivitet (trix t.ex.) när de inte får skälla så brukar det även funka på deras som är van vid att få skälla ofta. Tror inte det hade varit något problem i lägenhet

Lona
0

Det finns en anledning till att de kallas "skälltie" ;-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

-Aida-
2

Har vuxit upp med två shelties, en va tyst som en mus och den andre skäller rätt mycket när han blir glad och busig, utöver de är han tyst.

futurehearts
1

Min tvååring skäller inte mer än vilken annan ras som helst, i princip bara när han ska vakta tomten. 5-månadersvalpen är dock väldigt skällig, men det kan ju bero på åldern också… Han skäller på allting och ibland även på ingenting 😃