A second opinion
Jag är ganska säker på vad jag vill ha för ras nästa gång, men skulle gärna höra vad andra skulle ha för tankar eftersom att någon kanske nämner en ras som man själv absolut aldrig har tänkt på tidigare! Har sedan tidigare hundvakt sedan barnsben utav diverse raser, har även tävlat aktivt inom Agility för många år sedan. Vad jag söker hos min nya stjärna är: Ej någon trimpäls, och helst inte sträv eller släthårig. Vara mellan 40-55 cm. Helst inte över 20kg. Samarbetsvillig, lättmotiverad och gärna lite påhittig. Vill satsa högt inom främst agility men även viss bruksträning, nosework och rallylydnad är intressant vilket kräver en ganska hög motor i hunden. Jaktlusten kan jag tumma på. Ser hellre att rasen generellt går mer åt det reserverade hållet. Ska helst ha få rasbundna sjukdomar. Nu ska vi se vad ni andra tycker och tänker om dem här kraven! Ös på bara!
Finsk lapphund? Lapsk vallhund? Collie? Engelsk springer spaniel?
Schäfer stämmer in, utom på päls och vikt:)
Valfri vallhund såsom BC, kelpie eller aussie.
#3 definitivt intr BC. Dom ska valla, dumt att tipsa o stödja urtvättningen av rasen. Dumt o chansa att få en som inte tycker om valla. BC och WK är rena vallhundar och ska användas till detta.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Kelpie, mudi eller chodsky pes?
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Om du vill ha en reserverad hund så stämmer kelpie defenitivt inte in. Alla kelpies jag träffat har vart lika glada som labradorer i andra människor.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Schäfer, lapsk vallhund, spaniel, collie, lapphund, chodsky, är nog inga raser TS är ute efter.
Will to please är sådär hos många av raserna, drivet är sådär inom andra och de flesta raserna har inte kroppsbyggnaden för att briljera inom agilityn.
berger des pyrénées à poil long
border collie
australian shepherd
pumi
är raser jag tipsar om.
Innan folk börjar stortjuta så tillägger jag att man kan ta en border collie på omplacering, en individ som inte duger till vall.
Berger är svår att få tag på och man ska vara noga med mentaliteten, men en bra berger är en fantastisk berger.
Vet dock inte hur långt pumi räcker inom brukset.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kooikerhondje kanske? 😛
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag tänkte kelpie - OM du kan backa på önskemålet att inte vara galen i folk ;-). Å andra sidan tänker jag att det är lättare att få en människoälskande hund att hålla sig i skinnet (well, det är väl ganska ofta det är svårt för en kelpie att hålla sig i skinnet öht…) än att få en reserverad där det slår över till osäkerhet att bli trygg med folk. Tyvärr är många hundar som ska vara "reserverade" i betydelsen "ointresserade" istället socialt osäkra eller rentav rädda. Möjligen aussie också? Tollare - kaaanske men jag tycker att det är en synnerligen knepig ras.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
En trevlig bruks/arbetsavlad aussie av den nättare typen tror jag du hade tyckt om.
PM'a om du vill veta lite mer så kan jag hänvisa till några trevliga kennlar.
-
Några utav er har varit inne på samma spår som jag! Vilket känns väldigt skönt! #1 Tror inte dem raserna passar tyvärr.. Dem är fina och så men inget som faller mig i smaken och det känns som "lite" lite hund om du förstår vad jag menar? #2 Gillar Schäfer men dem går bort då jag siktar emot elit satsning inom Agilityn! #3 Av dem tre du nämnde så skulle möjligen Aussie vara intressant! Border Collie tycker jag personligen att huvudsatsningen borde ligga på vallning. Andra sporter får gärna vara inblandade men ser dem fortfarande som en ras som borde få utöva sitt ursprung. Precis som många jakthundar. #5 Utav dem tre så har jag tittat på Mudi! Tycker dem är fantastiskt härliga hundar, även om man får vara noga med hälsa och liknande hos dem som med andra hundraser. Dem är dock högt på listan! #6 Vi har samma uppfattning om rasen! Kände två stycken när jag var yngre och dem var trevliga men inget för mig. #7 Verkar ha bra koll på vad jag egentligen söker! Ta bort Border Collie, byt Pumi emot en Mudi (eftersom att Pumi är en trimras. Tycker dem är gudomligt söta dock!) och att jag är intresserad utav Bergers över lag! #8 Kan inte så mycket om Kooiker och har aldrig riktigt tänkt på dem heller! Är det okej att skicka ett PM till dig och prata lite! #9 Jag vet.. det är synd att ordet har tappat meningen eller hur man ska uttrycka det.. Aussie är jag lite nyfiken på! Tollare är fina men ingen hund jag tidigare övervägt. #10 Låter bra! Skriver ett PM direkt!
#11 det är bara att slänga iväg ett meddelande. 🙂
- Nederlandse Kooikerhondje -