Rådjurshorn till hund
Hej! Snart får jag hem en valp. Då har jag läst att horn är en bra sak att ge till hunden att tugga på. Mest står det om hjorthorn av olika slag, och det är sånna som säljs. Det jag undrar är om man lika gärna kan ge rådjurshorn till hunden/valpen, eller om det är för stor skillnad på hornen? Jag har fått en påse rådjurshorn av en bekant och undrar då om jag kan ge det? Måste de torka eller så? Ger du det till din hund? Tacksam för svar :)
Rådjurshorn är jättebra tugg! Tinja älskar det, hon har ett hemma.
Tänk på att spetsarna är mycket mjukare än basen, så desto närmare basen, desto mer hållbart.
Tinja fick en bit av hornspets en gång, typ en decimeter horn. Försvann på en vecka.
Nu har hon en typ 7 cm lång bit av hornet vid basen, och den har hållt i ett halvår :P
Att det tipsas om hjorthorn istället för rådjurshorn är nog för att det är vanligare med hjorthorn i djuraffärerna :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Beror på hur din hund tuggar, min väns hund bröt en kindtand på ett (mjukt!) hjorthorn 1-2 mån sen, de fick ta bort tanden.
Efter det blev jag också lite pirrig när min hund började använda kindtänderna på sitt, så jag använder tjurmuskel, luftstrupar & senor till aktivitets tugg. Man får helt enkelt gå med vad man känner sig bekväm med, lite likt märgben osv (kan också ta sönder tänder)
Jag fick höra att det kanske är bättre att vänta tills valpen får sina permanenta tänder just för att de kan vara för hårda för valptänderna. Vi köpte en till våran när hon var ca 4-5 månader och hon älskar den! Det är lite kvar, men så tappade hon bort den ett tag också. :) Tjurmuskel älskar hon också.
Rådjur är ett hjortdjur. Kan ju vara så man menar också.
Tack för era svar :) Men då kommer jag iallafall prova så får vi se hur hunden gillat det. Med lite uppsikt. Kom på att rådjur är hjort också haha.
Man kan inte tänka på allt:)))))))