Kennel MalinGer?
Ska inte ha en malinois (just nu iaf), och känns krångligt att importera från USA? Men, vad tycker ni om kennel MalinGer's? Tycker vissa hundar hade fina meriter och bra temperament, har dock inte kollat genom alla hundar än.. men reagerar lite på att hundarna har stackel?! Vet ju att det är lagligt där dock.
Känner inte till kenneln, men värt att tänka på är att hundar som tränas med stackel och el kan ha en annan personlighet än vad de verkar ha. T.ex. att de egentligen är betydligt driftigare och att man därför "behöver" träna dem med sådana metoder såvida man inte är en väldigt duktig tränare. Jag känner till flera importerade hundar från länder där sådana metoder är tillåtna. T.ex. en som hade körts med el i spåret och var så tryckt att han inte vågade röra sig (i den vanliga träningen så hade han ju då istället fått en liten stöt för att "komma igång"). Det tog ett par månader innan det gick att träna honom som en normal hund. En annan ligger så högt i drift att t.om. extremt duktiga och vana tränare inte kunde träna honom eftersom de bara blev ovänner. Denna hunden fick omplaceras till en som hade tiden och tålamodet att vägleda hunden rätt, med lign pch metodik. Så, man vet aldrig riktigt hur hunden egentligen är när de har tränats med el eller stackel.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 tack, jo det är ju sant! #2 just det, verkar dock som att många av deras avelshundar bor i USA men vet inte om uppfödaren tar tillbaka dem när dem skall avlas på!
Vad är det för meriter du tycker sticker ut? Jag har svårt att hitta några särskilda meriter alls, vet inte om jag letar på rätt ställe?

Undrar lite detsamma som Majken. Vet inget om MalinGer men nyfiken som jag är började jag kolla runt och hittar inget som direkt väcker något större intresse och absolut inte något som sticker ut så pass att jag hade funderat på att importera därifrån (och då har jag ändå funderat en del på import). Men jag letar kanske dåligt :)