Stressad äldre hund vid värk
Måste bara se om det finns någon här å bolla lite med..
Jag har en äldre hund, som i våras för första gången visa att hon hade ont och skrek. Efter ett par resor till vet, visade ett böjprov att hon har artros i båda armbågarna och i ena handloven. Så hon fick Previcox då hon har magkatarr, sedan fick hon glucoflex. Båda med jättebra resultat. Nu 4-5 månader senare så vaknar hon tidigt, vankar av å an.. förstår att det är demensen som spökar. Men hon blir stressad, svårt att lämna mig, äter som en häst om hon får men dricker inte som vanligt utan mindre, blir ofta lite mjukare i magen å kan börja bajsa 4-6 ggr/dag.
Direkt jag testat ge henne en omgång Previcox så blir hon lugnare å sover bättre… osv. Veterinären tycker att om hon har ont så borde hon försöka hålla sig och bli lugnare om hon har ont. Hon haltar bara lite, känner man inte henne så skulle man inte tro att det var något fel.
Är det någon som har erfarenhet av stressad hund vid smärta?
Tycker det var ett konstigt uttalande från din veterinär. Man vet själv vid viss smärta är det klart det känns bättre att vara stilla men ibland gör det så ont så man vet inte vart man ska ta vägen! Så tror snarare det beror på det senare helst också eftersom det blir bättre när hon får sin medicin.
Jo jag tyckte också det! Lever själv med kronisk värk, så lite känner man ju igen.
Hon är min krigarprinsessa och gör allt hon kan för att inte visa sig sårbar.. men jag läser igenom henne ganska bra, ville bara bolla med någon annan som hade samma tanke som mig, det är mycket som står på spel tyvärr :´(.
Tack så mkt för ditt svar Haztparken
#2 Jag förstår! Det är inte lätt, har själv dagliga smärtor och en hund med smärta i sin rygg till och från. Man kan utgå från sig själv till en viss del men det är som du säger, hundar visar oftast inte smärta så när dom väl gör det så brukar dom ha ganska så rejält ont. Kan därför ibland vara svårt att avgöra när man ska behöva ge smärtlindring då man inte vill ge det i onödan men samtidigt ska dom ju inte behöva lida bara för att man inte uppfattade det.
Min hunds rygg blir aldrig bättre utan gradvis sämre, nu är hon inte så gammal men jag har sagt att vi lever så vanligt så gott det går för hellre att hon har ett kort men roligt och värdigt liv än ett långt och tråkigt.
Om du dock är orolig och detta är något nytt så hade jag bett en veterinär kolla igenom hunden igen, kanske en ny veterinär/klinik? Så det inte är något nytt som uppkommit. Jag fick reda på min hunds problem för några år sedan via röntgen men valde att göra en ny röntgen förra året då jag ville se hur det såg ut nu efter några år, få det svart på vitt hur det ser ut inne i skelettet och om man hittar något nytt, sen jobbar vi utifrån det.
Min hund får Metacam som är både smärtlindring och antiinflammatoriskt och det funkar väldigt bra för henne.
Min erfarenhet från flera hundar är att de har lite ont så dämpar de sig. Vid akut smärta däremot så blir de väldigt stressade och vill fly situationen. Så jag tycker också det var märkligt och okunnigt från veterinärens sida.
Jag pratade med en av djursjukvårdarna på kliniken idag, hon var inne på samma linje som mig. Att stressen är på grund av smärtan, då hon blir så mkt lugnare då hon får previcoxen. Hon är över 13 år, så vill inte röntga och göra onödiga undersökningar i den fasen hon är i nu, utan hon ska få ett värdigt slut och få göra allt hon älskar att göra nu sista tiden <3. Hon är från min första uppfödda kull, så har haft henne från hennes första andetag samt så är hon min äldsta hund som jag haft.
Tack så oerhört mycket för era ord <3