Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 679 ggr
Anibaz
0

Berusad trots hundar på pensionat

Hej alla iFokusare. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta så jag tänkte bolla lite med er. Det är ju inte okej att förtära alkohol på arbetstid, så om en dagis/pensionatsföreståndare dricker och blir kraftigt berusad under helgen då hen har pensionatshundar, hur går man vidare med det? Det finns inga bevis annat än att hen ringde mig en lördagskväll och var väldigt påverkad. Så det skulle isåfall stå ord mot ord. Min sambo hörde delar av samtalet och kan intyga att personen lät berusad. Hur bör jag göra? Och hur kan detta sen påverka verksamheten?

Gronstedt
7

Hur kan man avgöra på telefon att en person är berusad och inte har talfel, är svårt stressad, är sjuk eller liknande? Hur kan man veta att personen, om den skulle vara berusad, inte har annan personal som har uppsikt över hundarna? Man är inte automatiskt "på arbetstid" 24/7 bara för att man har hundpensionat.

För övrigt tror jag inte det på något sätt är brottsligt att vara full på jobbet. Det kan anses vara något slags tjänstefel  eller motsvarande om man inte kan utföra sina arbetsuppgifter korrekt och det kan anses brottsligt om man genom att vara berusad har framkallat fara för människor eller egendom.

Det enda du kan göra är förmodligen att låta bli att anlita detta pensionat igen.

Maria
3

Jag förstår inte riktigt vad det är du ska gå vidare med?

/Maria

Anibaz
0

Jag känner personen i fråga då jag jobbat där i nästan 2 år. Tänker främst på hundägarna, kan inte kännas bra att lämna hundarna där när föreståndaren dricker alkohol utan annan personal på plats som tar hand om hundarna.

Maria
1

#3 Även om du känner henne så vet du ju inte om det fanns andra personer på plats. Allt blir ju bara en gissning från ett telefonsamtal.

/Maria

Anibaz
0

Jo, jag vet. Det fanns en anställd och därmed var hen ensam på pensionatet med hundarna. Men är det okej att vara full på arbetstid så kan jag inte göra så mycket, så klart.

Karmatarerskanise
0

Har man ensam ansvar för hundarna är det självklart inte ok. Lika lite som att en dagmamma hade varit full.

Du kan ju inte bevisa något tyvärr.  Men prata med henne måste du definitivt göra.

Gronstedt
1

#5: OK är det inte, men det är inte heller olagligt.