Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5536 ggr
Kirnzy
2017-07-28 23:46
0

Biter igelkott?

Min hund är tydligen väldigt aggressiv mot igelkottar och tänker bara på vad som 'händer' om han biter en. Om han får taggar i munnen tex och man får bort alla själv eller om han bara får sår, behöver man åka in till veterinären? Eller beror det på om han verkar påverkad? (Han döljer smärta väldigt bra) Han är en liten hund och skulle inte få hela munnen runt en vuxen igelkott, så hur stor chans är det att igelkotten blir skadad/allvarligt skadad? Ska man göra något om kotten skadas mycket? Kan/ska man ta den till veterinär eller bara lämna den? Är så rädd för kottarnas skull och vill verkligen inte att det ska vara mitt fel om någon skadas..

lunakees
2017-07-28 23:50
14

Ha hunden kopplad och låt den inte gå nära? 🙂

Karmatarerskanise
2017-07-28 23:51
13

Du får se till att han inte får chansen att bita en igelkott. Det får inte hända. Ha hunden kopplad!

Självklart tar man en skadad igelkott till veterinär. Speciellt om den är skadad för att man brustit i sitt hundägaransvar.

Ary
2017-07-28 23:51
11

Du kanske borde ha hunden kopplad så han inte kommer nära kottarna?

Fisherling
2017-07-28 23:54
11

Håll hunden kopplad så kan den inte skada igelkottarna. Även om hunden inte skulle orsaka stor fysisk skada (vilket även en liten hund definitivt kan) så kan igelkotten dö av chock. Finns inget annat alternativ än koppel och ständig koll om hunden inte kan läras att låta igelkottarna vara. Det är ditt ansvar som djurägare att se till att din hund varken stör, förföljer eller skadar vilt.

Kirnzy
2017-07-29 00:19
6

Självklart är min hund kopplad, annars skulle han bitit ett flertal redan… Jag har koll på honom hela tiden och han går aldrig längre än en meter ifrån mig. Problemet är att vägen är 1,5 meter bred med buskar på båda sidor och jag kan inte gå precis i mitten hela tiden för då kan han aldrig kissa och han klarar verkligen inte natten om jag inte kan gå ut efter 9-tiden. Det hjälper inte heller att kottar bilen springer ut precis (!!) framför honom, igår sprang en ut typ 10 cm ifrån honom (vet inte om den blev rädd eller bara inte såg honom?) Jag vet att det är mitt ansvar att han inte skadar något vilt men eftersom jag aldrig ser dom innan (hur mycket jag än håller koll) så finns ändå risken och jag är jätterädd att det ska hända.. Ska man alltså alltid ta igelkotten till veterinär eller bara om man ser att den är tydligt skadad? Jag kan inte heller vänja hunden vid igelkottar och jag tar bort honom så fort jag ser det, eftersom jag är rädd att kotten ska bli för rädd/chockad..

lunakees
2017-07-29 01:13
1

#5 Okej! Låter problematiskt 😕 När går du ut på morgonen? Min 11-månaders unghund klarar sig lätt 12 h utan problem under natten. Vi brukar gå sista runt 23 och om jag inte tar initiativet sover hon gärna till 12. Du kanske kan gå ut med hunden tidigare på morgonen? Alternativt gå där det inte brukar finnas igelkottar.

Kirnzy
2017-07-29 01:21
0

#6 jag går ut mellan 7-9 på morgonen men han är van vid att kunna gå ut på natten i inhängnad när han vill (han är bara hos mig ibland). Även om jag skulle kunna gå ut tidigare så vet han att han alltid går ut vid 9-10 tiden så om jag går ut sista rundan innan det blir mörkt så blir han orolig och gnäller/skäller vid dörren. Igelkottarna har jag bara sätt i området (villaområde) så jag måste ändå gå 10 minuter för att komma ut ur området..

[AnimeV4]
2017-07-29 02:06
6

Nosgrimma eller munkorg för att komplettera de tiderna kottarna är som mest aktiva?

Kirnzy
2017-07-29 10:55
0

#8 hm munkorg har jag inte ens tänkt på men det är ju smart, ska nog köpa en.. är lite förvirrad av storlekarna bara, 1 2 3 osv.. Är det likadant i riktiga affärer?brukar det finnas munkorgar i riktiga affärer? Är det en storlek 1 man ska ha till en (stor) chinese crested?

JoannaLi
2017-07-29 11:08
0

#9 Jag tycker mycket om min Baskerville-munkorg, och den brukar finnas på Arken Zoo. Om du vill kan du nog knalla in där och prova ut en :) 

Jag har storlek 4-5 till min labrador. 

http://www.bitiba.se/shop/hundtillbehor/hundkoppel_halsband/munkorgar/447962 Kan det här funkar till er lilla? :)

[AnimeV4]
2017-07-30 00:15
0

#9 Jag har tyvärr ingen aning om storlek. De i djuraffären bör kunna hjälpa dig🙂

Joyous
2017-07-30 02:18
0

#10 Är det någon ny modell på korgen? Humla har alltid haft en storlek 3. Köpte storlek 4 då den andra blivit för liten men den sitter inte alls bra. Åker av och går inte att dra åt då bandet är för mjukt och knäppet inte håller bandet på plats. Inte alls samma stabilitet som tidigare korg… Ts, ursäkta OT men känns onödigt att starta en ny tråd.

JoannaLi
2017-07-30 04:38
0

#11 Har inte en aning! Köpte min till årsskiftet, har ingen koll på hur de varit tidigare :S 

Min är också lite "sladdrig", men med ett stabilt säkerhets-/extrahalsband så sitter den så pass stadigt att Arrak inte tar sig ur den. Utan extrahalsbandet däremot så är all bets off.

marathos
2017-07-30 11:40
1

Om igelkotten blir skadad så ska den ju inte bara lämnas åt sitt öde. Det kan bli en lång och plågsam död. Kontakta Katastrofhjälpen Fåglar och Vilt, KFV,   http://www.kfv-riks.se.    Här finns en förteckning över viltrehabiliterare i Sverige.  de kan ge råd och kan även ta hand om vilda djur och rehabilitera dem.

Är igelkotten allvarligt skadad kan den behöva hjälp att avsluta sitt liv. Kan du inte göra det själv, be någon om hjälp som kan göra det snabbt, säkert o smärtfritt. Ett alternativ kan vara att lämna den till en veterinär också, de brukar hjälpa till att avliva vilda djur om det behövs. Om det är en vuxen igelkott, undersök omgivningen så den inte har ungar, de kan behöva komma till en viltrehabiliterare i så fall för att få hjälp till de är tillräckligt stora att klara sig själva.