Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1646 ggr
idamadelenemoren
0

Hund i raggarbil

Hej hallå. Jag har en fundering, har nämligen inte hittat någon info om detta när jag googlat. Får en hund åka utan någon form av bältesanordning i en bil utan bältestvång?

Tjeja
2

Vad då? Hundar skall sitta i hundbur i bilen. Det har inget med tillgång till bälten eller ej att göra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

idamadelenemoren
0

Det var en simpel fråga då jag sett hundar åka obältade i raggarbilar på exempelvis powermeet och undrar därmed hur polisen och reglerna ställer sig till de

idamadelenemoren
0

Barn får ju sitta "löst" i en raggarbil utan bältestvång

Tjeja
0

Men hundar ska åka i bur, inte bältas! Svensk lag kräver bur. Bälte för hundar är inte ens tillåtet här, än, vad jag vet i a f.

Herveaux
11

#4 Va? Inte tillåtet med bälte på hund i Sverige? Då är det många djurbutiker som säljer olagliga saker och hundägare som bryter mot lagen… 🤔

Från Jordbruksverket:
Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.

// Harley

Herveaux
0

#3 Jag vet inte om hund likställs med villkoren för barn då hundar går som "gods" eller "last" i lagens mening om jag minns rätt.

Kanske lika bra att fråga Polisen för att få svar?

// Harley

hemul
0

Jodå, det är det visst det.
https://www.skk.se/sv/hundagande/tips-och-rad/att-resa-med-hund/transport-i-bil/

Hittade den här tråden som får lagarna och förordningarna att framstå som minst sagt virriga. Är det lag på att ha hunden i bur eller bälte eller inte? Mycket märkligt.
http://www.husbilskompisar.se/portal/showthread.php/6344-Veteranfordon-och-hund

Tjeja
0

Det hjälper i alla fall inte att bilen är "bältesbefriad" för människor. Hunden skall då vara i bur i alla fall.

Karmatarerskanise
0

#9 Hur har du tänkt dig att man då ska kunna förankra buren?

Tjeja
0

#10 Antingen ser man till att ha en hundbur som går att fästa med andra anordningar än bälte eller så får man väl installera bälte eller låta bli att ta med hunden!

Det är inte någon mänsklig rättighet att få ha med sig hund/djur i vilket fordon som helst!

Se till att hund och barn är säkra eller låt bli att ta med dem i bilen liksom! Det behövs ju ingen lag för att använda sunt förnuft.

Raggarbilar är sällan byggda som någon kombi så man kan använda lastgaller så då får man väl se till att installera säkerhetsanordningar som fästen eller bälten om man promt skall ha med sig hunden.  Lagen säger att hunden skall vara fästad. Det står inget om några undantagna fordon från den regeln.

Karmatarerskanise
0

#10 Ja det är inte jag som ställde frågan om huruvida en hund måste ha bälte eller bur i raggarbil. 

Anser att alla i bilen ska ha bälte/bur.

hemul
0

Oj, det kom andra svar emellan. Min #8 var svar på #4.

hemul
6

#11 Men snälla nån, hundburar- och bälten är inte till för hundens säkerhet. De är till för människornas säkerhet. Hunden är i det här sammanhanget last och last ska inte kunna komma farande i nacken på folk vid en krock eller häftig inbromsning.

Var de inte nån krocktestvideo på tuben eller nåt som visade vad som händer med hundar i bilbälte och burar vid en krock?