Föremålssök
Jag hade tänkt lära in ett "föremålssök" på Nita. Det var något vi provade på under bevakningstävlingen på årets Rottweilerläger. Det var väldigt roligt att se Nita jobba där även om hon aldrig hade provat det innan och var väldigt trött. Hunden som jag har trott var lite underlagskänslig knatade över korrugerade plåter, hoppade upp och sökte av släpkärror, klättrade på lastpallar etc. Hon tyckte uppenbarligen att det var superkul! Visserliger håller vi på med ganska många olika grenar, men jag tänker mig detta som en lätt aktivering man kan göra på 30 minuter. Så då är frågan hur man lär in det. Min tanke är att först gömma leksaker, och sedan övergå till mer neutrala föremål som hon ska markera. Måste jag börja med detta utomhus där det är fritt från andra dofter? Eller kan jag t.ex. köra i källaren där det finns risk för att andra människor har varit pch tagit i föremål den senaste timman? Hur lång liggtid bör man ha?? Vad gör man med kommandon? Om jag skulle vilja köra t.ex. Nosework i framtiden, har man så ett kommando för att leta efter just de dofterna (lagerbland, lavender, eukalyptus)? Det blir ju duöt om min hund markerar allt som någon annan har tagit i där? Jag antar att det även behöver vara ett annat kommando än upplets kommandot? Ska jag ha ett ytterligare kommando om jag t.ex. vill lära henne söka efter sprängämnen? Nu blev det jobbigt!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
När jag har tränat med pensionatshundarna (bruksblandisar i boxpensionat i långa perioder är roligt…) så har jag valt ut den allra roligaste leksaken, gömt den och låtit den hitta.
Innan jag släpper på sök så visar jag tydligt vad det är som ska hittas, genom att hålla fram och låta hunden nosa på den (inte ta), och sen gömma.
När hunden är väl invand på att söka efter leksaken, så då byter jag. Då tar jag näst roligaste leksaken, och stoppar den roligaste leksaken i fickan. Det brukar bli enorm förvirring om de får nys på att bollen ligger i fickan istället för utgömd, och kan de inte låsa upp sig därifrån så går jag ut och hjälper till att t.ex. narrow down området lite grann. Så fort de hittar den gömda leksaken så kommer favoritleksaken ur fickan som belöning.
När det har fattat att man får leksaken som belöning, inte som sökföremål så brukar det gå himla fort, och då kan man generellt börja introducera andra föremål.
Jag kör där jag trivs, och har aldrig riktigt brytt mig om doftbilden i utrymmet, så länge som jag vet att hunden är väldigt säker på doften av föremålet. (Dvs kör på i källaren om det är där nu trivs :D )
T.ex. tiken vi hade på pensionatet som hade kunnat döda för sin tennisboll. Där räknar jag kallt med att hon har ett sådant driv på bollen och är så van vid doften att hon kan hitta den var som helst. Däremot om jag hade out of the blue startat henne på t.ex. pengar (såg någon som körde specialsök på pengar :O ), så hade det ju varit viktigare med doftbilden i området, eftersom att drivet är mycket lägre och vittringen är mer okänd. Känner man sedan när man försvårar miljön att det blir lite svårt att hålla fokus så kör jag ett sök på t.ex. en tennisboll, då brukar de "skärpa till sig" och hitta driv nog att fokusera.
Jag kör ingen liggtid alls första gångerna. Går ut och gömmer, ser till att gå runt i rummet och ta i lite andra grejer än föremålet och släpper sedan på hunden.
Sen är det ju så att ju längre liggtid desto svårare och säkrare blir hunden, så när det blir väldigt enkelt så ökar jag helt enkelt liggtiden.
Jag använder "sök" på föremål och person (och upplet), "leta" på svamp, och "krut" på skott. Har för dålig koll på NW för att uttala mig 😊 För min hund så är skillnaden tydlig nog mellan ett naket föremålssök och ett upplet i tjänstetecken, så det förstår han :)
Jag har inte tränat in den typen av sök på mina hundar, så jag kan för lite om det för att ge några direkta tips. När det kommer till kommandon så använder jag "leta" i nw, "sök" i söket och bara ett kort "ja!" i uppletande. Vet att många använder sig av "nosa" i nw :)