Hjälp önskas! Att välja hundras....
… verkar ju inte vara det enklaste! Jag har letat och funderat och frågat och gud vet allt. Just nu bor jag med mina föräldrar och vi har en dvärgpudel främst på grund av min pappas allergi (astma, inga problem alls med pudel) men även jag har varit allergisk (har gått över för de flesta pälsdjursarterna för min del, ju mer jag varit i stall och jobbat med hästar och med hundar desto mer resistent.) Iallafall vill jag skaffa en egen hund nu, helst valp. Jag ska plugga några år så finns ju ingen bättre tid att vara förstagångsägare, är självklart beredd att lägga varenda slant och minut som kan undvaras på vovve. Men. Alltså. Frågan är ju vilken ras jag ska välja. Jag är mycket aktiv, simmar, cyklar, vandrar, skidar, rider och springer. Drömmen är att ha en hund som jag kan ta med på fjället på flerdagarsvandringar utan problem. Vad jag behöver är ju då en rätt stor och stark hund (som kan gå långt, bära sin mat själv m.m.), helst med en päls som är rätt så vatten och köldavstötande, inte allt för mycket mycket jakt i sig, och med en trevlig och energisk mentalitet. Behöver inte vara jättesällskaplig med främlingar och andra hundar, då jag inte är det, men ska funka i alla sorts möten med främlingar. Hur hunden sedan ser ut spelar ingen roll bara rasen är frisk och fin i allmänhet och är något så när lik drömhunden jag beskrivit. Jag har inga som helst problem med att behöva jobba mycket med valpis och förstås även när den är vuxen för att få en bra hund, och att gå på alla möjliga olika kurser och aktiviteter är en självklarhet. Har ingen partner så att hunden ska kunna vara hemma hos "mormor och morfar" när jag är iväg och tentar m.m. känns viktigt, så om någon har erfarenhet av att vara allergisk och ha stor hund vill jag ha alla råd i världen!! Värt att nämna är kanske också att vi verkligen bor ute på vischan så att åka omkring för "allergitester" till uppfödare eller bara till hundägare som har för mig intressanta raser är oändligt svårt, finns bara jämthundar här hehe.. Nu hooooppas jag att ni som är här vill hjälpa en förvirrad hundlängtare ta er lite tid att fundera på några raser som kanske kan funka? Tacktacktack på förhand!
För det första så blir det svårt att hitta en hund som ni inte blir allergiska emot, visst funkar t.ex Pudel bättre för vissa allergiker men det är ingen garanti, inte ens om det funkar bra med en individ av rasen.
Sen undrar jag vad du ev. vill aktivera hunden med? Förutom fysisk aktivering.
Man måste ha en liten plan och inte bara tänka att man ska anpassa sig efter hunden.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Storpudel?
Vad gäller vandring, det hänger nog inte på storleken. Vilken frisk hund som helst bör klara det, felkonstruerade raser undantagna.
Jag är hundallergiker men blivit ganska resistens, tar dock ibland antihestaminer vid behov. Att bo i ett ganska öppet och luftigt hus brukar hjälpa, samt att ha fönstren öppna så ofta som möjligt. Annars låter väl en stor Pudel som något som hade passat? Jag tycker dock du borde låna kanske en valp eller förälder till valp under en lite längre tid för att känna av om du klarar allergin. Hade du inte varit allergisk hade jag rekommenderat labradorer då de är super bra allroundhundar (för att inte tala om deras förkärlek till vatten) men de är inte sk. "allergivänliga" (dock finns det ingen garanterad allergivänlig ras, så) Om du hade gått med på en vuxen hund rekommenderas det starkt då man tenderar bli mer allergiska mot valpar, har jag hört.
Ja det verkar ju vara väldigt mycket på individnivå vilken människa funkar med vilken hund, det är så otroligt svårt och frustrerande.. Kommer ju absolut inte köpa hem en hund som inte kommer funka, men det är svårt att inte försöka… Jag tycker att nästan alla bruksgrenar låter som något jag vill testa på med en egen hund, har bara testat agility med pudeln dock. Men särskilt så är spår och sök något jag hade velat träna både mig själv och hund i.
Om du är intresserad av att jobba med hunden ordentligt så rekommenderar jag en av mina egna raser ;lagotto.
En fantastiskt tuff och framåt ras med kapacitet till i princip allt. Men framförallt utmärker sig rasen i just spår och sök, de är gjorda för att jobba med näsan.
Det är en ras som aldrig ger upp och är en trogen, modig följeslagare i vått och torrt.
Funkar bra med människor och hundar, men är oftast något reserverad.
Lätthet att vara lös.
Jag vet flera fantastiska kennlar om du behöver tips.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Någon typ av vattenhund tänker jag, de har liksom pudeln icke fällande päls som man klipper. Spansk och portugisisk vattenhund samt barbet kan vara värda en koll?
Tack för alla svar hörrni! Det hjälper enormt! Och Wellcraft, jag vill jättegärna ha tips på kennlar, har läst bara lite nu men lagotton låter fantastisk. Bor i norra Dalarna med ett par timmar till närmaste stad, så för att slippa jätteavstånd vore något i närheten av Dalarna bäst? Det blir kanske lite svårt att hitta en uppfödare som vill ha en allergisk familj som valpköpare haha.. Men skam den som ger sig! :)
Måste få tipsa om min egen ras, Bearded Collie! Min är ung ännu, men är verkligen en allroundhund. Han hänger med på sökträning, spår och lydnad, älskar att simma, drar gärna både cykel och skidor men springer även lös bredvid. Många beardisar jag träffat skulle dock falla på att de är rätt sociala mot alla. De fäller minimalt, men har däremot en hel del ull som behöver borstas ur för att inte tova. 18-25 kg och runt 50-55 cm. Rasen är lite uppdelad, som många raser, och det finns kennlar som inriktar sig mer på arbetande hundar och vissa som fokuserar mer på utställning. Med min allergi funkar det, och jag vet flera allergiker som klarar rasen. Jag tipsar gärna om kennlar om berättar mer om rasen på PM om du är intresserad
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Läs om 20 raser som ev kan passa för allergiker:
Irish soft-coated wheaten terrier kanske?
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/irish-softcoated-wheaten-terrier/