Eurasier vs corgi
Min familj är i full gång att leta hund, men vi kan inte riktigt bestämma oss för vilken ras vi ska skaffa. Just nu står det mellan eurasier och corgi.
Det vi önskar från hunden är en stabil hund med låg jaktinstinkt, som gärna får vara en aning reserverad mot främlingar och mycket trogen sin familj. Motionen skulle variera en hel del, men vi önskar att hunden ska vara nöjd med likväl 1 timmes daglig motion (ev. springning) som en heldag i skogen. Alltså ingen alltför krävande hund, men som ändå gärna hänger med på mycket när det erbjuds. Vi är en ganska aktiv familj när tiden finns, men på vardagen vore det skönt med en hund som är nöjd med det mesta.
Måttligt med mental stimulans. En ganska lätt hund rakt igenom skulle man kanske kunna säga.
Vilken ras skulle ni rekommendera? Jag har fått mycket delade budskap om särskilt corgins aktivitetsbehov, så ni som är kunniga får gärna hjälpa till att reda ut det.
Jag skulle välja eurasier. Har ingen erfarenhet av corgi men har träffat en del eurasier och gillar dem väldigt mycket. Mysiga, kräver inte mycket men följer gärna med på familjens alla upptåg och klarar definitivt av olika typer av aktivering men även lugna dagar.
Vet inget om corgin mer än att det finns några olika varianter av den.
Eurasier är familjehundar och håller gärna koll på "flocken" men har inga problem med att ta egna turer om de får chansen. De gör inget om de inte ser någon poäng med det hela, men de lär sig snabbt om det lönar sig. Det är aktiva hundar men har inga problem att ta det lugnt några dagar, bara det inte blir för många dagar i sträck. De behöver mental stimulans, men det behöver alla hundar, och det varierar väldigt mycket. Min nöjer sig med en långrunda i skogen medans andra behöver mer en uppgift som att söka eller aktivitetsleksak.
När det gäller individ så måste man vara noga med val av uppfödare och föräldradjur. Det är en hyfsat ny ras fortfarande så rasstandarden är inte 100% riktig på alla individer. Min egen var livrädd för allt men har även mött eurasier som älskat främlingar. Detta gäller även jaktlust (har dock bara träffat eurasier med stor jaktlust) och att skälla (min egen är den första jag träffat som inte skäller). Ta kontakt med olika uppfödare och fråga hur deras linjer ser ut och vad dem strävar efter i sin avel när det kommer till mentalitet.
Kan lätt rekommendera rasen om man är noga när man väljer individ och att man är beredd på att man ändå kanske inte får det som står i rasstandarden. Överlag är de rätt stabila hundar, bara min som är extremt rädd för allt och hennes mormor som man inte fick träffa för hon var för rädd.
Baserat på din text så tror jag ni skulle bli nöjdare med en eurasier. Corgin (vet inte om det är welsh eller pembroke ni funderar på?) är trots allt vallare i grunden och min uppfattning är att de behöver mer aktivering än promenader för att trivas. Har inte träffat allt för många eurasier men samtliga har varit väldigt trevliga och verkat enkla att ha och göra med 🙂
#1 Samma uppfattning jag har fått! De verkar som rätt enkla hundar. Tack för svaret!
#2 Tack för det utförliga svaret! Vi funderar främst på en vuxen hund, så då är det kanske lite lättare att se dessa drag direkt. Men jättebra att känna till att man bör vara noga med vart man köper hunden från.
#3 Okej, ja jag misstänkte att det var så. Rent logiskt borde ju corgin kräva lite mer, frågan är hur mycket. 🤔 Tack för hjälpen!
Vi har mest kollat på cardigan.
Finns det någon annan ras som liknar eurasiern mycket till sättet?