Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 611 ggr
JoannaLi
0

Apropå inhägnad

Apropå den andra tråden om inhägnad, så blev jag inspirerad. 

Jag ville ha något ordentligt högt (!) och som är väldigt lätt att ta ner och förvara för det halvår när vi inte är i samma landsände, och som helst är billigt. 

Fastnade för rådjursnät, 2 meter med tillhörande pinnar. Jag har tidigare satt upp och ryckt fårnät med tillhörande pinnar, och 100*75 meter helt omringat med fårnät tog typ 1,5h att rycka och rulla - helt lagom alltså. 

Jag vet också (tack vare fårnätet), som dessutom enbart var en meter högt, att han respekterar även mer osynliga nät, som är ganska ostabila. Hoppar han inte 1 meter fårnät lär han inte forcera rådjursnät på 2, tänker jag. 

Men! Har ni några bra tips på hur man kan göra en grind? Jag skulle helst slippa hålla på att rycka upp kantpinne på nätet, flytta, släppa in, och trycka ner igen. Trevligast hade ju varit om man hade kunnat hitta en annan lösning - även om flytta kantpinne ofc funkar. 

Superidéer? 

Måste funka för en rymmare till labrador, så får inte vara alltför låg eller ha stora glipor under/till sidan :)

hemul
1

Hm, vet ju inte riktigt hur det ser ut i verkligheten, men det måste ju bli åtminstone 1 naturlig skarv i nätet. Kunde du inte placera den där du vill ha grinden? Sen sätta sista stolpen rätt nära stolpen innan  skarven så sista sektionen blir lagom bred och lätthanterlig som grind. Sista stolpen sätter du alldeles tätt intill första stolpen (den på andra sidan skarven alltså).Fäst ihop de båda stolparna på nåt sätt som är lätt att öppna, t.ex. med en repögla eller vad som nu passar. 

Jag vet, du måste lyfta en stolpe. Men du kunde göra som med liknade grindar man kan hitta ute på landet. Göra ett för stort hål för stolpen så den är väldigt lätt att lyfta och bara låta falla åt sidan.Går det inte med pinnarna du köpt kan du väl använde en trästötta på just det stället.

Vill du helt slippa att lyfta pinnen får du väl låta bli att köra ner sista pinnen i jorden och istället binda ihop de båda grindstolpspinnarna både upptill och nertill. Tar du trä till sista stolpen kan du ju spika på en liten träribba både uppe och nere som det är lätt att lägga en repögla runt.