Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2644 ggr
tiger tok
0

Rädd för selen

Vi har köpt flera selar tidigare till valpen, men då jag inte kännt något behov av att han skall ha dem har dem fått ligga, och han har växt ur dem. Nu har jag kännt behov av att byta från halsband till sele för att inte skada hans nacke. Det är en ergonomisk sele (metizo) utprovad av en expert, så den borde inte sitta obehagligt? Men han vill inte röra sig i den, och när jag går långt bort och han vill följa efter så springer han mot mig med svansen mellan bena och ser väldigt oroad ut i ansiktet! När han vande sig vid halsbandet så kliade han sig mest och ville inte gå, men har inget minne av att han var rädd. Antar att detta är en vane sak, men vill inte att han skall vara rädd, finns det nåt sätt jag kan underlätta för honom tills han vant sig? Skall jag ha på selen korta stunder eller hela dagen?

-Aida-
4

Associera selet med godis och bus.

SilverRosen
2

#1 Håller med föregående, då måste få honom att se selen som att något roligt ska hända varje gång. Godis, dragkamp, beröm, lek mfl.

Mata inte på hans oro med din osäkerhet, för då kommer hans beteende slå ut i något annat som vaktbeteende, utfall mot människor och andra djur. Låt honom heller inte bestämma i en situation där han är osäker, det är du som ska leda honom och det är endast dig han ska lyssna på. Du behöver varken vara sträng eller verbal, bara trygg och stabil. =)

Elsis matte
0

Jag gillar inte metizoselen, remmarna är för styva och kan tänka mig att de känns obehagliga. Testa någon mjuk sele, typ puppia eller zero dc shorter?

Hornslandet
0

Själv tycker jag metod verkar bra. Sitter på plats och vrider sig inte alls som den rukka (form polar)-selen jag har.

tiger tok
0

#4 ja, iom att den var utprovad av en expert tycker inte den borde sitta obekvämt?

Elsis matte
0

Jo, det är väl klart att hunden kan uppleva obehag av selen även om den är utprovad av expert? Det är ju hunden som känner hur det känns… Även om selen sitter helt korrekt så kan hunden uppleva att den stramar eller skaver. Jag har själv en hund som är väldigt petig med vilka selar hon tycker är ok, spelar ingen roll vad de kostar eller vad någon sagt, gillar inte hunden den så är det så. Nu kan det ju hos valp vara allmän ovana med att ha något på kroppen, men om det inte ger sig så lyssna på hunden!

tiger tok
0

#6 det var bara en tanke, därav frågetecknet efter. Men när han kom hit så hade jag en y sele, ordentligt vadderad, den ville han inte gå i, men på den tiden ville han inte röra sig när han hade halsband heller. Sedan köpte jag någon puppia liknande från granngården, då gick han helt nerhukad med ryggen och nu har jag metizon som han inte går i. Vet liksom inte hur jag skall göra selen positiv, om jag tar på selen och lockar med godis mellan två personer går han med den på, men det kan jag ju inte göra konstant. Skall jag ta av selen när vi slutar locka med godis, eller behålla den på?

Elsis matte
0

Gör så, sätt på en liten kort stund och gör något trevligt, ta av igen. Och utvärdera efter en period, verkar valpen nu mindre bekymrad eller inte?

Hornslandet
0

Mitt förra inlägg skulle förstås säga metizo, jäkla autocorrect..

Jag undrar bara följande: Hur många gånger/hur länge har han haft selen på sig?

tiger tok
0

Kanske 5 gånger med metizon, några timmar varje gång.

Hornslandet
0

Har det varit samma från början som det är nu eller märker du nån skillnad? Känns för mig som att hunden bör "glömma bort" selen om den sitter så den inte irriterar..

tiger tok
0

När han hade en leksak som han låg och tuggade på, och sedan körde vi lite klickerträning (sitt ligg tryck) så såg han inte så berörd ut. Men sedan tog jag av den så jag såg inte reaktionen efter!

Hornslandet
0

Hur är det om du tex bara tar på honom selen, men låt honom inte börja pilla med den osv, träna lite fotgående ut ur huset, sen går ni vidare bara? Jag har gjort så med min valp som börjat behöva nått som sätter upp en tofs av luggen, han ville gärna pilla bort den i början men då avledde jag direkt efter jag satt fast den, och efter en liten stund glömde han bort att den satt där.

tiger tok
0

Kan prova!