Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 932 ggr
GSD
0

Vaktar och gör utfall

Hejsan! 

Jag vill ha alla tips och råd om hur vi kan träna bort oönskat vaktbeteende hos våran 8-månaders valp. Han är schäfer/rottis/dobermann, så det är mycket vakt i honom och han gör ofta utfall mot hundar och ibland människor, speciellt barn som springer och joggare.

Tacksam för svar

Cragan
0

det med barn och joggare är troligen jakt instinkten.
men prova på skvallerträning är nog det enda jag kan tipsa om

GSD
0

Jag har kört med skvallerträning med klicker och godis, funkar ganska bra men han slutar  inte helt…Ibland är det i stort sett omöjligt att få kontakt med honom, vilket godis/leksak man än har med sig ut..

Elsis matte
3

Nummer ett är att se över grundlydnad och uppfostran. Går han fint i kopplet i övrigt? Kan han behärska sig inför frestelser? Kan han gå "fot", sitta och ligga kvar på signal även om det sker saker runt honom? Är han generellt lyhörd och kontaktsökande? Nummer två är att se över mental stimulans, det är mycket aktiva raser och har han inget jobb så kommer han att ta på sig egna uppgifter - och det blir ofta vakt… Slutligen finns det olika strategier att jobba med i mötena, men finns inte grunderna så är det svårt att kommunicera med hunden när han jagar upp sig.

GSD
0

Han går inte fint i koppel, det har vi tränat på sen vi tog honom  (i 3 månader).  När han drar i kopplet och jag kallar tillbaka honom till min sida och klickar så kommer han, men gnäller och har bråttom fram igen.

Han kan fot om man har godis, sitta och ligga kvar kan han men det är svårt att ge kommando till honom när det är saker runt om kring som är mer intressanta, tex harar och hundar som skäller. 

Jag lägger spår ute och inomhus varje dag och ger honom tex flaskor med godis i som han får lyckas få ut. Har anmält oss till grundlydnad och hoppas att det kommer hjälpa. Ska vänja honom vid cykel när jag hämtat hem min egen och kommer börja cykla med honom när han är äldre. Tänkte vänja honom med att bära väska utan tyngder, kan det hjälpa?

hemul
0

De här utfallen, speciellt mot barn och joggare, är det riktiga utfall, d.v.s. är han arg eller vill skrämmas eller blir han mer stimulerad av att de springer, blir uppspelt och vill vara med, typ "wow, människor som springer och busar, jättekul, så vill jag ockå göra, här hänger jag på!"?

GSD
0

Hemul: Det sistnämnda stämmer bra in, han vill springa efter liksom. Så leker han med hundarna i parken, älskar att jaga och bli jagad. Folk blir lite skrämda av honom. Jag vill få honom att förstå att han inte kan leka med främmande människor, vill inte heller att det ska gå över till aggression.

hemul
1

Jamen det var ju bra! Då är han ju bara ivrig och glad. Jobbigt, jag vet. Har haft en 45-kilosklump som var så om han var lös och jag inte såg i tid vad som var på gång. Men det är ivf inte fråga om varken aggressivitet eller rädsla. Det ska nog ordna sig, ska du se. Går nog att få ordning på. Jag lyckades inte helt, men det var så länge sen så man hade inte tillgång till nätet med all information som man kan få nu och jag var inte smart nog på egen hand.😉

Fortsätt med skvaller, tror jag. Kanske låta honom springa fram ibland som belöning efter att du kollat att det är OK?

GSD
0

Hemul: Jag hoppas iallafall att det kommer lösa sig, eller i varje fall bli bättre! Gick precis en promenad och det gick hur bra som helst…fast jag gjorde samma sak som förut. Vi har verkligen tur som har internet! :) 

Men att låta han få gå fram kanske är bra om människan är trygg med det, bara det att han skäller på alla som börjar prata med mig! Haha…

hemul
0

Äsch, jag vet inte. Har förläst (och förlyssnat) mig på Eva Bodfäldt bara. Hon verkar mena att man kan använda det de suktar efter som belöning. Kanske inte direkt i början då.

Är väl lite logiskt. Om jag frågar matte får jag ibland komma fram till det spännande, gör jag inte det och bara rusar iväg får jag aldrig komma fram. Bättre att få ibland än aldrig. Enda sättet att få det man vill är att uppföra sig (nästan direkt Bodfäldt-citat det där sista tror jag).

hemul
0

Kom på en grej. Finns det människor/hundar du träffar som gärna hälsar men som din hund blir ivrig när han ser? Du kanske kan sätta ner din hund (efter att han skvallrat) och be människan/hunden lugnt gå fram till er. När de är framme låter du din hund resa sig upp och hälsa. Tänkte att om det inte blir nån spurtsträcka och han istället måste sitta still kanske han inte varvar upp lika mycket.

Elsis matte
1

Den metod du beskriver för koppelgåendet är snarare inkallningsträning. Han kommer inte lära sig gå lugnt för att du kallar in och belönar. Det du ska belöna är om han självmant går lugnt och fint. Att dra bör däremot få någon negativ konsekvens, inte smärta eller skrämsel, men till exempel att du stannar eller vänder håll. Jobba med självbehärskning generellt och att han ska lyssna även när annat lockar. Börja inomhus, med störningar du kontrollerar. Du kan till exempel "råka tappa" en godbit, kan du bromsa honom i det läget? Bra att ni ska gå kurs, förhoppningsvis får ni konkreta redskap till att jobba vidare där. Men spåra inomhus går inte, så du kanske gör något annat, godissök? Spår är att hunden följer doft av fotspår på marken under en sträcka. En bra utmaning för en brukshund! Han kommer säkert uppskatta cykelturer och klövjning som vuxen, men han bör vara fullvuxen och friröntgad först. För tillfället föreslår jag nosarbete, balansövningar och att du utmanar honom mer i lydnaden.