Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 615 ggr
agnesfh
0

Helt vild!

Min tik på drygt 1,5 år har helt plötsligt blivit helt vild! Hon drar i kopplet och lyssnar inte, skäller på andra hundar (som hon inte gör i normala fall) och har jag henne lös så kan jag knappt få fatt i henne igen utan hon springer i cirklar runt mig när jag ber henne komma till mig (blir jag arg blir det såklart värre). Hur hanterar jag detta bäst? Börja om från ruta ett?

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Karmatarerskanise
3

Ja. Börja om från början.

Släpp henne inte lös fören ni har kontakt igen.

Lona
5

Hehe, grattis, din hund är just i en alldeles normal men gräslig fas ;-P . Japp, tillbaks till ruta ett - men har du lagt en bra grund så är det lättare att hitta rätt igen. På med långlina, låt henne inte vara lös alls förrän hon lyssnar igen. Back to basic; se till att få igenom dina kommandon och krav men gör dem SUPERLÄTTA så att hon klarar det. Har hon kunnat ligga plats 20 meter bort i fem minuter utan problem så glöm det, nu kan det vara tillräckligt svårt för henne att ens begripa vad "ligg" betyder. Skippa krånglig träning, risken är att ni harvar runt utan att komma någon vart - utom att tappa träningsglädjen. I den här perioden vaknar dessutom ofta en del jaktlust så även om hon inte visat intresse för vilt tidigare så var beredd på det. Samtidigt behöver hundar i den åldern ofta lite mer mental stimulans; nosarbete är ofta väldigt bra och spår är en fantastisk aktivering, i synnerhet för vimsiga och ofokuserade hundar. Och, viktigast av allt; HON JÄVLAS INTE MED DIG! Folk pratar fortfarande om "trotsålder", att hunden "försöker klättra i rang" och "testa dina gränser". Hundar funkar inte på det sättet, det är en helt normal utvecklingsfas som har sin motsvarighet även hos vargar under deras uppväxt (även om man inte ska jämföra varg och hund egentligen). Det har helt enkelt en biologisk funktion. Hon kommer att sansa sig igen, möjligen något mer sjäkvständig än innan. Jag tycker ofta att tikar brukar "landa" nån gång efter tredje löpet men det är förstås individuellt så håll ut! :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Elsis matte
0

Tonåring med mycket hormoner….? Löp på g? Sånt går över, men låt henne inte få dåliga vanor. Ha henne kopplad, ge lugn stimulans i form av nosarbete och träna bara när oddsen är goda att hon kommer lyssna.

agnesfh
2

Åh tack för bra svar! Jag ser ljuset i tunneln!

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Frida B
2

Min är också 1,5 år nu och ett riktigt as. Du ärinte ensam… ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
0

#5, Hehehe ;-D

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com