Ditt bästa kommando!
Jag är nyfiken på vad ni anser vara det bästa ni har lärt er hund. Allt ifrån grymma tricks till kommandon som är riktigt användbara i vardagen.
Mitt bästa är "gå och lägg dig", tror jag. Hunden tigger? Gå och lägg dig! Hunden skäller? Gå och lägg dig! Hunden är rastlös? Gå och lägg dig! Valpen blir övertrött och busig? Gå och lägg dig! Egentligen är det lite av en av-knapp. Himla smidigt att lära valparna redan från början, tycker jag.
En användbar sak som jag inte har lärt min hund är "axelgående", för det har hon lärt sig själv. Hon är väldigt signalkänslig, på gott och ont, och har plockat upp att följa min axel när hon går fot. Väldigt användbart när man blir medveten om det för jag kan styra henne med väldig precision, men lite förvirrande innan man förstår varför hon gör som hon gör. Det händer att jag vrider överkroppen bara och då följer hunden med… 😂
Nu är jag nyfiken och vill ha tips och inspiration: vad är det mest användbara ni har lärt er hund?
Utan tvekan: "stanna" Användbart när de inte ska hoppa ur bilen, när det dyker upp vilt ute, när vi kommer in och de är blöta så att jag vill torka dem i hallen osv.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
förutom det klassiska som t.ex. "hit", "stanna", "vänta" etc, så av alla "utöver"-kommandon jag har, så måste jag säga att jag har upptäckt efter 5 veckor på hundpensionat och promenader med andras hundar att "vi går inte där" är min favorit.
Den största användningen vi haft av "vi går inte där" är att efter ett antal repetitioner så går han inte på folks tomter. Sätter inte en halv tass på dem. Detsamma att han vet att utan tillåtelse får han inte gå längre ut från vägen än det första trädet.
Så skönt att kunna låta honom gå i fullång lina och veta att oavsett frestelser så är grannarna säkra från hoppig och matglad labrador, och att han kan gå "lös" även under koppeltvångsperioden eftersom att han aldrig passerar första trädet (och väldigt få djur uppehåller sig så nära vägar/promenadstråk att de är innanför det första trädet).
Men även "håll" är en storfavorit. Att kunna kalla in och sen sätta honom i ett håll (som ett förenklat fotgående där jag bara vill ha honom intill), och där uppehåller han sig, klistrad mot mitt ben, tills jag ger frikommando. Så skönt att slippa trassla med koppel som ska kortas in/sättas på etc, eller slitande hund, att han tar eget ansvar för det. ❤️
"Gå bakom mig" är just nu det mest optimala för mig. Jag kan bära med bägge händerna, min hund kan gömma sig bakom mig vid stökiga hundmöten, vi har fina transporter i skogen, mycket användbart!
Det måste nog vara "Gå runt", himla bra, han håller koll på stolpar, träd och buskar själv efter detta kommando, så han trasslar inte in sig, skulle kopplet fastna nåstans så säger jag bara "gå runt" så följer han kopplet och trasslar ut sig själv, kan hända på stolpar ibland.
Hemma så kanske han försöker hoppa upp på soffan på omöjliga ställen. då säger jag "gå runt" så han rundar bordet istället för att hoppa över det.
"Stanna" och "Nej". Kan förhindra både små och större olyckor med dom orden. Sen har vi "tip-toe", då ska han stå mellan mina ben med sina framtassar på mina fötter samtidigt som vi går. Tycker själv det är gulligt och det brukar imponera på folk ;)
#2 Intressant det där, hur saker man säger ofta kan bli kommandon utan att man tänker på det. Jag har "näe, låt det va" som funkar lite på samma sätt. Jag använder det i det scenariot du beskriver, om de går där de inte får gå, men också i andra lägen när jag vill att de ska avbryta det de gör, typ om valpen tar upp en kotte i munnen eller nosar på en snigel, eller om de försöker busa igång varandra.
"Flytta på dig" är också effektivt och användbart, något som C snappat upp efter att ha hört det många gånger om dagen sedan hon var liten. Hon är ofta i vägen. 🙂
#3 "Bakom" har jag också, fast har hittills bara använt det i skogen på smala stigar. Har inte tänkt på att utvidga användningsområdet till hundmöten, men det låter smart så det tar jag med mig.
"Gå härifrån"
När han tigger, resursförsvar, vaktar, är allmän muppig etc…
Han blir låg och avslutar det han gör och går därifrån, för hans största belöning är att få vara med och dummar han sig tas det bort helt enkelt, så det är nog det mest användbara kommandot jag har.
-
Gå och lägg dig. Bästa kommandot jag lärt honom.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det var inte jag utan en irriterad arbetskamrat som inte fick ha sin räkmacka ifred för den glupska unghunden och pekade ut ur rummet och röt "Ut!" med sån auktoritet han hunden flög ut ur kontoret och la sig utanför tröskeln. Det satt som en smäck sen. Var mycket användbart eftersom han fattat det precis som det var tänkt, d.v.s. lämna det här rummet nu och våga dig inte in över tröskeln förrän du får tillåtelse. Funkade i alla möjliga situation. Mycket praktiskt att kunna be honom lämna rummet, bersån, t.o.m. just den gräsmatta man satt på och lägga sig och vänta stax utanför. Och helt utan ansträngning från min del. Och kanske inte helt mjuka metoder. 😂
"Vänta" är något han lärt sig själv som är väldigt användbart, används vid matning, när han går för långt fram när han är lös eller om jag typ behöver fixa kopplet som trasslat in sig.