Hundarna har blivit aggressiva, varför?
Hej!
Är en ägare till 2st hundar, Shih Tzu/Tibbe på 3 och 1.5 år, dom är biologiskt syskon. Vi skaffade den äldre först, när han var 8 veckor. Fick lära han lite, vad som var okej och inte, vi valde att det är ALDRIG okej att skälla på andra hundar. Efter en vecka så var det inga som helst problem.
Båda har alltid varit dragiga (något vi nu önskar att vi hade tränat bort i tidig ålder… När dom har sett andra hundar så har dom alltid tidigare dragit och gyntt, typ "Snälla snälla, vi kan bli bästa kompsiar, åh det hade varit såååå roligt att få hälsa, snääällaaaaaa". Mot precis alla hundar, skällande, tysta, nyfikna osv.
Första gången det var något annat var förra sommaren. Vi var ute på vår vanliga runda, när dom fick syn på grannhunden på andra sidan gatan och helvetet bröt ut. Gick från 0 till 100% explosion av skällande och aggressivitet (i alla fall så jag upplever det). Inget morrande eller uppbyggande, utan bara vill dit och döda (är känslan). Värt att tillägga är att grannens hund hade kommit springande lös någon gång halvt aggresivt, berättade frugan i efterhand.
Det har efter det blivit vanligare och vanligare. Det är inte mot alla hundar, utan vissa. Man går, och när man kommer inom ett visst avstånd, 40-50 meter kanske, så smäller dom av. Den andra hunden behöver inte göra någonting. Senast idag så skällde dom mot en Golden Retriever, den gick så lugnt och fint med sin matte. Tror det finns 2 golden där vi bor, och vet att dom har lekt jättefint med den ena som valp.
Vad jag vet så har ingen 1 händelse triggat någonting av detta, utan det har blivit mer och mer. Skulle så sjukt gärna vilja bli av med beteendet, så om någon kan tipsa om något som hjälper så är det guld värt. Detta beteendet är inget man kan återskapa, då man inte vet när dom skäller eller inte, utan skulle gärna behöva göra nåt medan dom hoppas och drar.
Har provat att säga till, dra i dom, fråga om dom vill ha godis etc, men jag finns inte i deras värld när dom går in i skällandet. Efter det så är det som vanligt igen… Är rädd att dom ska börja skälla mot människor med om det inte blir bättre.
Någon som har någon input alls?😢
Jag har en hund som är likadan något större dock (55 cm hög, och nästan 22 Kilo bara muskler xD), Men vi har fått köra BAT och Skvaller kombinerat, saken med den är att jag tror inte det är så simpelt med 2 hundar xD utan det kväver ju att man har full kontroll på hunden, lägger all sin uppmärksamhet på hunden.
Annars så har jag fått positiva Resultat av att avleda med hjälp av Mjukost, eller Att leka igång han med en kampknut, när vi ser en hund.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag skulle läsa om och testa skvallerträning och träna hundarna en och en, vanligt att den ena triggar den andra.
Att dra i och säga till när dom väl satt igång brukar bara få motsatt effekt, satsa på att jobba proaktivt, med tex skvallerträning.
Kanske det räcker med att ge dom en uppgift när ni får möte? Tex att sitta ner och hålla ögonkontakt med sin tvåbenting, även detta är enklast att träna med en hund i taget.
Dragandet kan ni säkert komma till rätta med också. Det som funkat bra för mig och mina hundar är att så fort kopplet sträcks så stannar jag, står stilla tills kopplet slaknar igen och först då går vi vidare. Sen får det ta 20min att komma 10 meter, men det klickade snabbt för hunden hur man gör för att få komma framåt. 🙂
Även detta brukar vara enklast att träna med en hund i taget.
Hur mycket aktiveras hundarna mentalt förresten?
Jag har själv en hund som kan skälla på vissa hundekipage och jag märker absolut skillnad när jag varit dålig på att sätta hundens hjärna i arbete…😞
// Harley
Jag har 2 hundar. En schäfer/labrador på 27kg och 60cm, Och en Malinois på 35kg och 68cm~ mankhöjd, Jag gick ut med båda samtidigt förut, Men dom hetsar varandra och det märks tydligt. Så jag har slutat helt med det och går istället dubbla promenader förutom om det inte vid något speciellt tillfälle finns en chans att båda kan följa med.
Dina hundar reagerar inte ifrån ingenstans, dom visar säkert flertalet tecken innan dom gör något, bara det att du inte förmodligen vet vad det är dom visar och därav missuppfattar dom. Om du vill bli av med beteendet läs på om hur hundar visar signaler och vad dom menar samt BAT och skvallerträning. Du behöver inte följa ALLT som står, BAT är baserat på träning för människor i USA där man inte alltid behöver gå promenader. Men jag brukar ta dom bästa bitarna (som passar mig) i hundträning.
Två hundar hetsar varandra oavsett storlek, Och när dom väl skäller så är det inte konstigt att du inte kan kontakta dom, Dom har redan "gått över tröskeln" och hör inte längre dig = det är försent. Du måste ligga steget före.
Och först tränar man 1 och 1, när dom kan allt enskilt så kan man träna en promenad om dagen med båda och sen utveckla mer och mer, Men det kommer alltid vara svårare att kunna hantera båda samtidigt vs bara en.
Även om det känns som två olika saker från din sida, så anser jag att steget från att dra i kopplet och gnälla inte alls är långt till utfall. Det behöver inte varit något som hänt, bara att hundarna blir äldre och mognare. Som andra påpekat hetsar två hundar varandra. Att försöka åtgärda det när de satt igång är för sent, de är inte längre påverkbara. Jag skulle gå tillbaka och träna dem, en och en, att gå lugnt i kopplet. Gör dem det så hetsar de inte upp sig lika mycket. Jobba i lugna situationer med kontakt och behärskning, bygg upp en grund som du sedan kan använda i hundmöten.
Hur är dom om ni går separata promenader med dom? Hur är dom i ny miljö/annan stad?