Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 898 ggr
Hundissss
0

Hunden!

Jag är 12 år och ska snart flytta till ett hus, vill ha en hund men mamma (bor ba m henne) säger att kostnaderna är liiiite för höga i våran situation (fine de går jag med på sånt kan hända alla) men nör vi bor i hus kan vi kolla lite mer. Har haft 2 katter jag tröttnar på, och en kanin som jag helt tappat intresse för. Men har alltid velat ha en hund för dom är lite mera att man kan göra saker med som jag gillar. Ni som haft hund ett tag (vuxna å barn) hur har ni gjort på dagarna, när den vuxna inte haft möjlighet att komma hem elr ta med sig hunden t jobbet och barnet inte heller har de från skolan? Vet att de finns hunddagis å hundmatte åså men är inte de dyrt och hur funkar lämning t hunddagis elr vad man nu har?

Fisherling
18

Låter som att risken är stor att du kommer tröttna på hunden också? Det är inte bara lek, gos och rosa fluff. Det är skit, slit och blåmärken också, plus att man MÅSTE ut och gå även i spöregn och snöstorm. Om ni inte är hemma är det hunddagis, dagmatte eller doggywalker som gäller, och allt kostar. Tror min mamma betalade 1500kr/månaden för att en kille skulle komma mitt på dagen och ta ut Benji med andra hundar på en timmes promenad. Och då gäller det ju att man har en hund som enkelt funkar med andra hundar och inte har en massa problembeteenden som kan smitta av sig på de andra hundarna.

Turast
9

Jag är borta 7-8 h/dag på jobbet (inkl restid) och då är mina hundar i en stor hundgård med ingång till min ladugård. Jag håller med #1 om att risken är stor att du tröttnar på hunden också. En hund kräver mycket och allt är inte roligt.. Vad är det du tänker blir roligare med hund än med kaniner och katter? Vad vill du göra?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Karmatarerskanise
4

Har du tröttnat på dina andra djur lär du tröttna på en hund. En hund innebär väldigt mycket jobb och tålamod. Och en hund kostar mycket att ha.

jenmjao
6

När jag var liten fick jag en kanin, Min största dröm var en hund.
Men jag kunde såklart inte få en hund när jag var 6år, Jaja, Jag tränade min kanin till att vara lös, hoppa hinder, komma på inkallning, gick med henne i koppel, gick kurser med henne (kaninkurser då), tog med henne när vi bada, när vi var och fikade, Hon fick följa med lite hit och dit.
Jag tröttnade aldrig på henne, även om jag var just ett barn och behövde hjälp med att städa buren, klippa klor och liknande saker. Men hon var min tills dagen hon dog, Och jag tog hand om henne varenda dag, klappade, gosade, tog ut m.m. Hon dog när jag var 13år.
Tröttnar man på en sak.. Så brukar man oftast tröttna på annat med. Och som hundägare så tröttnar VI ALLA någon gång på våra hundar och vår vardag. Men när man är "äldre" så försvinner inte intresset lika fort.
T.ex är man tonåring är allt liiite mer impulsivt, Man behöver inte tänka efter så ofta, man lär sig av sina misstag och man vill utforska. 
Det låter tyvärr som att du kommer att tröttna även på en hund.

Jag är sjukskriven, är borta på aktivitet kanske 3,5timme per dag. Jag hinner alltså hem och tillbaks utan att  behöva dagmatte/hunddagis.

Alva0422
2

Jag har 2 katter som jag älskar mer än allt, 2 marsvin som jag inte riktigt brinner för men ofc så älskar jag dem med, (dem gör liksom inget…äter och sover och äter lite till) och en 8 veckors hundvalp. Jag är 13 år. Vi hämtade hem hnm i förrgår och du ska veta, under dessa två dagar har jag verkligen fått prova på hur det är att vara hundägare. Lillen skiter inomhus precis innan man satt på kopplet och gått ut, skäller åt plast som prasslar och kissar på mattor. Jag har märkt att man verkligen måste brinna för det för att orka ta hand om en hund när man är tonåring. Så tänk efter om du verkligen vill plocka upp bajs inomhus medans du har kväljningar av lukten..eller om du är beredd på att den kan bita upp hela handen, det kan också vara en otroligt osäker hund som är rädd för allt och alla och vägrar det mesta. Så tänk på att alla hundar är olika och om du ska ha hund måste du vara beredd på att kunna ta hand om den nästan hur den en beter sig.

Alva0422
0

Hunddagiset där jag bor kostar 800/månad. Fråga nån pensionär eller nån som är hemma på dagarna om de kan ta ut hunden, kanske att de redan har en hund som de går med och så kanske dem kan ta med din också.

-Aida-
3

Tonåren är en fas där det händer mycket, kompisar, relationer, fest, resa, plugg osv. Hela ens vardag måste anpassas efter en hund och bor man fler i ett hushåll måste alla anpassa sig därefter.
Det är långt ifrån alla hundar som klarar av att va ensamma hemma ens i några timmar, hur löser man det om de skulle hända.
Hund träning är långt ifrån lätt, det kräver mycket läsa och söka svar på frågor, är man fler i ett hushåll måste fler vara engagerade också.

Förstår om du tycker kaninen är trist, de tyckte jag med när jag va 12, hade jag kaniner, marsvin och hamster, när jag blev äldre såg jag de på ett helt annat sätt och förstod varför jag aldrig fick hund själv.

Dom flesta gnagare kan bete sig som en hund om man tillåter den att utvecklas, har haft råttor som betett sig väldigt hundigt och tricks tränade chinchillor, kaniner är också väldigt mång sidiga, de kan lära sig hur mycket som helst, jag ångrar mig att min kanin aldrig fick den uppväxt jag kunde gett den idag med den kunskap jag sitter på nu vid 25 års åldern.

Karmatarerskanise
0

#6 Det där låter ju helt otroligt. Men är du heltid då?

Alva0422
0

#8 min hund går inte på hunddagis, men vi har kollat på det och det stod 800 kr/månad. Har för mig att dem kunde ha hundarna vardagar 6-18. Det var dock fullbokat.

Alva0422
0

Tydligen så car det bara en engångsrea-grej. Nåt specialpris för 1 månad för ett tag sen. Heltid 6-18 kostar 2500 nu, haha Ojoj. Men dem får två "härliga promenader" :) uppmärksamhet och lekstunder. Har bra recensioner och verkar superbra! Ska man boka så man kan ha hunden där nån gång under 5 tillfällen så kostar det 1000.

Madeleinez
0

snälla du, skaffa inte hund! Du kommer att tröttna på den eftersom du redan visat att du tröttnar på ett levande djur så fort. Hundar är mycket jobb. Jag har själv hund, katt, akvarium, kaniner, marsvin & hamstrar. Vad skulle hända om jag en dag sa "nej jag orkar inte" jo mina djur skulle dö.. Vill du ha en hund så tycker jag du kan börja med en vandrande pinne, visa att du förstår konceptet av nogot som LEVER spelar ingen roll om det är en fisk eller hund, båda måste skötas lika bra! :)

tiger tok
0

Nu har jag häst, hund och kanin bl.a. och jag brinner lika mycket eller ja faktiskt nu mer för det nu än jag gjorde för 7 år sedan, tycker tyvärr att du inte låter redo för en hund, men du, man kan träna kaniner att bli som hundar!