Stressad hund med epilepsi
Vi har en cockerpoo som är 1,5 år som har epilepsi. Han är en väldigt stressad hund och kan vara rädd för det mesta som t.ex. barn. Vi har funderat på att skaffa en kompis eftersom på dagarna är han själv hemma men det finns några frågor om detta… (detta kommer isåfall inte inträffa förrän nästa sommar) Kan en valp ta efter en vuxen hund? Exempel om då som i vårt fall att den vuxna hunden är rädd för barn och valpen ser detta, kan detta då föras över? Bäst med hane eller hona när man har en hane? Finns det något annat jag inte tänker på så kommentera gärna det. Va nu snälla i kommentarerna och tack för att ni läste detta❤
Oh ja, en valp kan ta efter en äldre hund, på gott och ont.
Jag skulle valt en hane så slipper ni löp (som kan bli mer stress för er hane).
Men jag är också en sån som föredrar hanhundar överlag. *partisk*
Ni har inte funderat på att hitta en vuxen, lugn och trygg hund som kan bli er hunds "mentor" och en extra trygghet om mycket i världen är läskigt?
// Harley
Jo det har vi faktiskt men vill helst ha en valp men om detta inte går så är det ett självklart val att göra det!
Så hemskt med en så ung hund med så svåra problem. Min första tanke är att hunden har ett mkt tufft liv, och det lär väl knappast bli bättre. Men VAD beror epilepsin på? Epilepsi är ju inte en sjukdom, det är symptom på något annat, ex hjärntumör. Är detta utrett? Hur kommer detta att utvecklas? Kanske hundens liv borde avkortas. Jag skulle personligen inte klara att se min hund må på detta sätt. Ja som ovanstående skriver lär sig en valp livet genom en äldre hund i hushållet. Därför bör man ha en hund med bra temperament först om man ska skaffa en valp. Ska man ha två hundar av olika kön ska man vara medveten om hur svårt det är att undvika en tjuvparning när tiken löper. Det krävs bara ett kort ögonblick av ouppmärksamhet så är det kört. Valpar efter en hane med så svåra problem kan bli avkomma med samma svårigheter. Enligt mina erfarenheter under ca 20 år som uppfödare är mentalitet mycket ärftligt. Hoppas du inte uppfattar mitt inlägg som elakt. Det är verkligen inte meningen. Vill gärna veta hur det går. I vilket fall - lycka till!
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Tack så mycket uppfattar det inte alls som elakt. Utredning pågår men det som utlöser anfallen verkar vara upphetsning och räddhet. Veterinärerna tror att det är något med hans mage som orsakar det men utredning kommer att fortsätta ett tag till!
Tycker er hund om att umgås med andra hundar? Tänkte om ni kanske kunde hitta en dagmatte (som själv har en lämplig hundkompis) så han får mer sällskap om dagarna?
Ett tips som funkade väldigt bra på en stressad och ängslig tik jag var avlastningshem till för ett par år sen var att aktivera med saker som höjer hundens självförtroende och som gör att hunden känner att den kan, lyckas och klarar av saker, tex. olika nosaktiviteter eller enkla balansövningar (toppen för samarbete och relationen också).
Har ni testat något sånt och sett någon skillnad i stressnivå?
// Harley
Jag hade aldrig skaffat en till hund om jag hade en så ung hund hemma som hade så stora problem. Lägg er tid på den ni har och skaffa en dagmatte är mitt råd.
Tack för alla råd!
Jag tänker att eftersom er hund är lättstressad och det påverkar hans ep så är det nog ingen hit med en vild och busig valp. Kan det vara så att något är fysiskt fel vilket påverkar både hans stresspåslag och rädslorna samt orsakar ep-anfallen? Att han alltså egentligen inte är "vek mentalt" utan att något gör ont/producerar för mycket hormoner el dyl? Jag är ute på lite tunn is här känner jag, är inte särskilt påläst om just ep utan det är mest några tankar som poppade upp. Sen händer det att hundar med ep inte tolereras av andra hundar; under ett anfall kan den friska hunden gå till attack. Jag hade en katt med ep, hon kunde dessutom bli lite förvirrad och faktiskt aggressiv i samband med anfallen. Spontant tänker jag att ni nog bör fortsätta med utredningarna - tyvärr är det ju långt ifrån alltid som man hittar en orsak - och fokusera på att få en lugn och stabil tillvaro för er hund där ni förhoppningsvis även kan bygga upp hans självförtroende/minska hans rädslor.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com