Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2656 ggr
Ritasamir
0

Torrt, pulvrigt bajs - färskfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min valp på 3 kilo (malteser) har börjar med MUSH vaistro! Hon äter 6 stycken bollar per dag, därav 3 av bollarna är MUSH Vaisto® Puppy Lila Gris-kalkon- kyckling och resterande tre är MUSH Vaisto® Puppy Isblå Nöt-Ren-Lax Problemet ligger i att - enda sedan jag började Barfa på henne har hon en ljusare, torrare och lite pulveraktig avföring. Hon bajsar dessutom mycket mindre! Har förstått att det kan handla om överskott på ben och kalcium…. men vad kan man göra? Är det för många köttsorter (6 st) på en dag för en liten valp? Tror ni att lite laxolja skulle hjälpa eller ska jag kombinera maten med något? Eller är detta bara en tillfällig grej? Tack på förhand!

Magrat
0

Joruns bajs blev likadant som du beskriver så vi började faktiskt tillsätta lite torrfoder i maten. Inte mycket men en sisådär femton kulor, Standart. Hon blev mycket bättre, nu är det lagom hårt och har en "fin" färg. Vi tog bort en MUSCH bulle per portion så nu äter hon bara fyra om dagen, plus lite torrfoder. Hon är ju inte en valp längre så hon äter numera den svarta varianten.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Ritasamir
0

#1 Tack så mycket för svar! Uppskattar :-) ska nog testa tillägga lite torrfoder i maten.

Elsis matte
0

Alltså, att hunden får fastare och mindre avföring på färskfoder/barf är helt i sin ordning. Det beror på att det att hunden kan tillgodogöra sig mer av fodret, mindre som går rakt igenom. Sedan är det högre kalciumhalt och mindre fibrer, vilket gör avföringen fastare. Men om den blir alldeles hård och svårt för hunden att få ut så måste det förstås åtgärdas. Jag skulle föreslå att du istället börjar med övergångsvarianten (ljusgrön?) som är lite lägre i kalcium, och sedan fasar in de andra gradvis. Alternativt kan du lägga till lite mixade grönsaker eller fett. Vet att vissa använder uppblötta psylliumfrön också.

Changrila
3

Med tanke på att det blir så pga för mycket ben i förhållande till mängden kött så är det ju egentligen ganska lättåtgärdat ;) Det är "bara" att blanda i lite mer kött.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm