Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3979 ggr
Tipziiee
0

Tik beter sig konstigt.

Nu är det så att jag håller på att bli galen. Min tik på 3år har helt plötsligt börja springa runt och gnälla efter mig hela tiden. Hon förföljer mig hemma också gnäller nästan hela tiden. Men medans hon gör det eller om jag tittar på henne så viftar hon på svansen och är glad. Hon slickar på just mig hela tiden. Sambon låter hon vara. När jag lägger mig och ska sova på kvällen så börjar hon hysteriskt slicka på mig och försöker rida på mina armar. Jag knuffar bort henne och har försökt att säga till på skarpen att hon inte ska göra så men det förvärrar bara situationen. Det slutar med att jag måste sitta upp i sängen tills hon somnat ordentligt. Då kan jag äntligen lägga mig och sova. Jag har ett jobb då jag måste gå upp väldigt tidigt på morgonen så det är extremt tärande nu när jag aldrig får gå och lägga mig i tid. ( detta har pågått i 3-4 dagar) Vad kan vara problemet? Hon verkar må bra annars hon äter sin mat och gör sina behov utan problem. Tacksam för svar!

Tipziiee
0
Herveaux
2

Har något förändrats i hundens vardag innan beteendet började?
Har det hänt något speciellt de senaste dagarna?

Tycker det låter som att hon är stressad och/eller över/understimulerad.

Edit: En annan tanke som slog mig, är du gravid? Har hört om hundar som reagerar på att matte börjar lukta annorlunda under graviditeten.

// Harley

lizton
0

#0 Min tik kan bete sig knasigt när det närmar sig löp. Eftersom din rider på dina armar tänker jag på löp. Extra knasig och lekfull är min tik vid tiden för höglöpet, men redan några veckor innan löp förändras hon. Hon blir mer lekfull och mer intresserad av andra hundar (både tikar och hanar, men mest hanar). Hon blir olydigare och keligare. Hon kan trycka sin bakdel och gnugga den mot oss när vi sitter i soffan. Aktivera din tik med hjärngympa är ett tips. Även att fysiskt aktivera henne lite mer;  jogga med henne, cykla med henne om hon är van vid det.

Elsis matte
0

Undrar också var hon är i löpcykeln? De kan bli lite märkliga inför, under och efter löp. Om hon ska vara i lugn fas så se över stressfaktorer och var uppmärksam på andra förändringar.

Tipziiee
0

Jag kan direkt säga att jag inte är gravid. Även fast det bara är mig hon är jobbig emot. Inget specifikt har förändrats eller hänt sedan hon blev såhär. Och det är ungefär 1-3 månader sedan hon löpte sist. Detta går mig så fruktansvärt Mycket på nerverna nu… hon blir bara såhär när jag är hemma eller när jag försöker sova. Sambon säger att han inte har något problem alls med henne. Har i 4 dagars tid fått klia henne till sömns då hon antingen ligger och piper eller sitter och piper ända tills jag kliar henne till sömns. Har provat att ignorerat hennes gnäll men den längsta kampen vi haft på den fronten är 1 och 1/2h sen gav jag upp och kliade henne tills hon somnade, ännu en gång.. jag vill sova! Jag orkar snart inte mer!? 😖

Vinternos
0

Lugnande feromoner kan i vissa fall hjälpa mot en stressad hund, heter Adaptil och finns i sprayform som du kan ta på hennes bädd. Jag hade också ökat den fysiska och mentala aktiveringen av hunden, kanske gett hennes mat uppblött och frysa in i en kong innan läggdags? Hellre smaskande en gnällande.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Herveaux
0

Jag kan inte så mycket om tikar och deras beteende innan/efter löp, så jag håller med #6 här ovan.

Känner du dig mer stressad än tidigare? Om man tar bort den stress som kommer av pipandet och sömnbristen?

Om hunden gillar att bli kliad så kanske ni också kan prov att ha en mysig massagestund på kvällen innan läggdags, kanske det kan få er båda att varva ner.
Kan tänka mig att det lätt blir en ond cirkel nu när pipandet hållit på ett tag; du blir stressad för att du vet att det säkert kommer bli ett evigt pipande när du lägger dig, hunden plockar upp på det och blir pipig(are), du blir mer stressad av att klockan tickar, hunden plockar upp på det…. osv.

// Harley

peafie
0

Skendräktig?

Bloggen     ○    Instagram

Sjuttan
0

Har samma tanke som #4, skenvalpat och ser dig som sin valp?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

lizton
0

#5 Tänker också på skendräktighet. Min tik beter sig konstigt efter löp. Hon letar efter en lya. Inomhus går hon in under sängar och gräver. Är vi i  skogen gräver hon under stubbar.

Hon äter mer,  är gnälligare och mer kontaktsökande. 

Mer aktivering och mindre mängd mat kan hjälpa. Veterinär kan skriva ut galastrop, en medicin som hjälper mot skendräktighet.

Kopierar några rader ur en länk från agria:

"Medicin mot skendräktighet

Det finns även en receptbelagd medicin, Galastop, som du kan få av din veterinär som motverkar skendräktighet. Denna är att rekommendera om din tik påtagligt påverkas av skendräktigheten. Den får dock gärna kombineras med ökad motion och tillfällig minskning på matransonen."

https://www.agria.se/hund/artiklar/skotsel-och-vard/skendraktighet-hos-tik/