Hund lämplig för drag- ej polarhund
Testade att cykla med min brors jakt-labbe här om dagen och hon drog cykeln, det var fantastiskt roligt något av det roligaste jag gjort på länge. Så började fundera över raser som skulle lämpa sig för drag av cykel. Länge till jag kommer skaffa en till hund men alltid roligt att fundera över det.
Vilken storlek behöver hunden minst vara för att utan risk för att ta skada av det och för att orka dra en person på cykel? Tänker att polarhundarna är lite mycket hund kanske och bara för att man vill dra så behöver man ju inte skaffa polarhund.
Gärna en hund som är mer allround som är lättare att träna med utöver draget och som inte har lika utpräglade tendenser till att vara svåra att lämna ensamma.
Jag uppskattar även en vilja att apportera och förkärlek till vatten. Gärna en social hund som älskar allt och alla, men just den biten är inte superviktig en reserverad hund hade också fungerat. Gärna en hund med lite brukshundsmentalitet som vill jobba och har kapacitet för det, lydnad och trick etc. Men ändock ingen arbetsnarkoman. En hund som är lite mer än sällskapshund men ingen utpräglad brukshund.
Vill ha en lite mer högenergihund så jag inte hamnar med en hund som inte alls vill springa och dra utan glatt travar på vid sidan om cykeln. Har i dagsläget en cockerspaniel och han är underbar och uppfyller alla önskemål jag har men mer måttligt, i nästa hund hade jag velat ha dessa saker men uppskruvat några steg, lite mer liksom. Större vilja att apportera och bada och större vilja att träna och med högre energi. En hund som kräver lite mer, cockern kan man göra sakerna med men han kräver inte det på samma sätt, sålänge han får vara med är han nöjd.
Jag inser att jag basicly beskriver labbe, men av någon anledning har jag aldrig klickat med de labbar jag mött så dom går bort.
Korthårig vorsteh, utan konkurrens.
#1 Kanske ska förtydliga att jag inte siktar på tävla i drag eller så, vill bara ha en hund att ut och köra med och gör annat skoj. Skulle inte vorsteh vara lite mycket hund då? De är ju dessutom jakthundar x) Varit i kontakt med många dock strävhåriga vorsteh och de är jätte trevliga hundar, men de har också används till jakt, vet inte hur en vorsteh som inte får jaga skulle bli?
Egentligen kan ju vilken hund som helst som är i en vettig storlek och byggnad lära sig att dra. Jag ska börja dra med min aussie när hon musklat på sig lite mer, hon är 50cm hög och väger 19 kilo som mest.
Att dra en vuxen på cykel kräver ju inte så mycket styrka alls. Tror i stort sett alla hundra klarar det så länge de har ben till att springa. Svärmors shi tsu drar henne på cykel ibland och det är då ingen stor hund.
Jag skulle säga att man kan dra med alla hundar om dom har rätt storlek, Jag drar med En Bearded Collie exempelvis, han pallar ofattbart mycket, dock så kommer han juinte upp i samma Dimensioner som en husky såklart xD men helt fungerande, min nästa hund Blir Schäfer, Dbbis eller rottis för att jag vill träna IPO/Skydd, emn om den tycker ayt deyt är kul kommer jag även att dra med den ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#3 Jo precis och då undrar jag ju vad "vettig" storlek är. Vill som sagt inte råka välja en för liten hund eller med för låg energi som inte orkar och springer vid sidan av istället. Tänker typ att whippet och Greyhound och liknande raser kanske är för bräckliga och inte riktigt byggda för att dra.
#4 Jag har en cockerspaniel (40cm) och en liten blandras (ca 25cm) och visst de drar mig på cyklen…. i max 1km sen orkar de inte mer och springer vid sidan av cykeln på slak lina och de är på helt plan mark. Och de kommer inte alls upp i samma hastigheter och kan inte hålla den. Det var enorm skillnad att dra med labben, i både uthållighet och fart. Vill liksom ha en hund man kan cykla över en mil med i gott tempo.
#2 Korthårig vorsteh är mjukare än de sträva, man brukar kunna köpa dessa som vuxna hundar om de inte räcker till för jakt. De är allround, avlade för apportering både på land och i vatten. Jag kan inte komma på någon annan ras som passar sig mer för allt det du vill hålla på med.
#5 Man kan dra med alla hundar men jag söker en hund som är lämplig för det. Som har rätt förutsättningar och vilja att springa, fort och långt. Som sagt cyklar med mina småhundar, men det är liksom inte samma sak. Inte alls lika roligt att cykla med dom som med labben som sagt, det var en helt annan dimension! :D
#7 Nej jag inser också det efter en stunds funderande, det är verkligen mitt i prick tack för tipset! Som sagt träffat rätt mycket vorsteh med och tycker de är fantastiska hundar :D
Engelsk springer spaniel, lagotto, portugisisk vattenhund, finsk eller svensk lapphund
Inte för att jag just kan nåt om drag, men det där med storleken, beror det inte på hur man vill att hunden ska dra? Jag menar, om man gör det på kul, som träning för hunden, och kan tänka sig att trampa på lite själv också borde väl i princip alla storlekar funka? Om hunden ska dra helt och hållet själv går kanske både de minsta och de största bort (de senare ivf om man vill hålla lite fart). Eller har jag fel?
#11 Kan nog stämma, det jag tänker är en hund som mestadels drar själv som alltid har viljan framåt. Visst kan jag hjälpa till att trampa också men att hunden orkar hålla högre hastighet under längre sträckor och fortsätta ha sträckt lina och inte börja springa bredvid cykeln istället på helt slak lina!
Lapsk vallhund kanske? De är uthålliga hundar, som definitivt är välbyggda för drag, typ en väldigt aktiv sällskapshund/brukshund light. Du kanske inte får den att apportera utan en del träning, men efter att jag lärt Tinja apportera (som också är vallhund) så ÄLSKAR hon apportering, till och med mer (och är duktigare) än de två retrievers familjen har.
Storpudel skulle kunna funka, upplever rasen som väldigt pigg med en otrolig energi och de är en allround hund som lämpar sig bra till många sporter. Tok älskar folk gör dem också. Brukar cykla med hanhunden och har även testat på drag vilket funkar fint.
Vänta nu hänger jag inte med….. hundar som drar cyklar…. Borde inte cykeln dras omkull? Försökte dyckla med min jrt en gång i tiden, men det sluta med att cykeln drogs omkull och/eller att man hamna i ett dike.
De flesta långbenta, hyfsat smidiga raser bör väl fungera bra, så tänk på vad du vill ha för hund i övrigt. Och se över ledstatusen i tilltänkta raser, höft- eller armbågsproblem blir ju ett hinder.
#8 Alla hundar med rätt storlek lämpar sig för drag, MEN vill du ha nån som pallar både långt och snabbt så är Det dbara draghundssprintarna som lämpar sig. Alla hundar som har konditionen klarar att springa länge, och Dra en människa, men om det ska gå snabbt också, då är det bara Sprinter draghundar som klarar det. Alla hundar är gjorda för olika saker ^^
Min hund kan dra en Mil i vettig takt och han är en Bearded Collie 55cm hög och ca 22 kilo muskler, men han kommer alldrig komma upp i dimensionerna (Farten och styrkan) som kusinernas draghundar Han fick testa dra i samma span som min morbor, tillsammans med valparna DVS inte jätte tunkt utan det fanns äldre hundar som gjorde det mest jobbet, men när dom var klar, så var min hund död, han drack 3 liter vatten (kändes det som) och ramlade ihop i gräset och somnade.
Det jag försöker att sga är att vill du ha en hund såm kan dra både lång och snabbt, då är det bara draghundarna du kan ha.
Vill du ha en hund bara för dragets skull, så kan du ha I princip vilken ras som helst. Det är lätt att lära en hund att dra självmant så länge han/hon har viljan.
För min hunmd tränade vi upp det, med mer och mer vikter, nu drar han ca 120 på cykel (Mig samt 1-2 systrar) och han drar, det går i rätt så behaglig fart inte för snabbt eller för segt.
http://lillaliam.se/?page_id=11286 Lite inspiration? Hon tävlar drag med riesen och cocker/springer!
Riesen, Hovawart osv har jag sett ett flertal som drar rätt mycket med! Och de är ju ganska allround för annat å. Jag ska dra med min Briard när han är vuxen. Alla hälosamma raser i lagom storlek går ju bra som jag ser det, sålänge de har lite go i sig .)
#13 Ja det är ju en ras värd att kolla upp!
#14 Tänkte faktiskt också på stodpudel lite, är ganska förtjust i just storpudeln också. De verkar ju som pigga och glada hundar, men hur är det med vatten och apportering?
#15 Knöt fast labben fram i ramen på cykeln, fungerade super bra jämnt och fint inte ryckigt alls och var inga problem när hon drog åt sidorna heller! :)
#16 Jo har skrivit vad jag vill ha ut av hunden utöver draget med. Apportering, vilja att bada och brukdshund a la jätte light version ^^
#17 Jo och det är där jag undrar vad är rätt storlek? Det behöver ju inte vara en hund som springer i sm fart hela vägen liksom, men vill inte ha en hund som orkar dra 1km och sen vill springa i normal cykeltakt bredvid cykeln typ som min cocker. Vill liksom ha en med stor vilja att springa som kan hålla en fart över normal cykeltakt längre sträckor. Sen behöver det ju inte vara något extremt, men vill liksom ändå ha en hund som är lite mer med lite högre energi som kan hålla en lite högre fart :)
#20, helt beroende på hur peppad rasen är! ^^ vet en som drar med 2 Dansk-svenska gårdshundar xD och personen i fråga är inte den minsta personen heller, rätt så mullig och hundarnaa drar för GLatta livet xD 2-3km ibland och sedan Travar dom hem bredvid cykeln ^^
Jag tror det mycket beror på hur man tränar hunden, hur man jobbar upp dens kondition ^^
#21 Men om jag vill ha en hund som kan springa över en mil i god fart varför skulle jag då skaffa en gårdshund eller två eller en liten ras som inte egentligen har förutsättningarna för att dra. Om jag hade velat ha en hund som kan dra halvdant i några kilometer eller som jag kan träna upp till mer hade jag väl nöjt mig med cockern. Men jag vill ha mer. Ja jag fattar att alla hundar kan dra och att man kan lära dom och träna upp deras kondition. Men det jag försöker säga är att jag vill ha en hund som har allt det där naturligt, styrka att dra mig med lätthet, snabbhet och uthållighet. Det är som att föreslå att jag ska köpa en dressyrs häst när jag vill hoppa och säga att alla hästar kan hopppa bara man tränar dom. Ja det är sant men det är väl bättre att köpa en häst som har god förutsättningar att hoppa.
Jag vill ha förslag på hundar som har goda förutsättningar att dra längre sträckor i ett högre tempo men en annan mentalitet än polarhundarna.
#19 Återigen vad är "lagom storlek" och vilka är dessa raser som har lite go i sig och fyller upp mina andra kriterier?
Men tack Riesen fallar mig inte riktigt i smaken, men hovawart vet jag inte så mycket om kanske värt att kolla vidare på! :)
#19 Lagom storlek, för mig, känns som allt mellan typ 20-25 och 40kg, 50-70 (kanske lite under) mank. Min hund kommer bli strax under 70 mank och närapå 40kg, men jag har sett en tik som drar utav sjutton, och hon är ju kanske 10kg lättare iaf.
Storleken är ju bara en faktor såklart! Men större än det jag skrev ovan tycker jag blir för stort/tungt, i allmänhet. Lättare hundar kan ju också dra såklart, men det handlar ju om vad man vill göra i övrigt också. En jaktlabbe går ju såklart fint å, och de är ju lite mindre än min iaf.
Lite go i sig tänker jag väl typ..brukshundar och vissa jakthundsraser. Finns säkert andra å, som storpudel tex!
Personligen tänker jag väl inte riktigt milen+ när jag ska dra. Kanske lika gärna blir roliga intervaller för min del!
Hovawart är en trevlig ras tycker jag, brukshund men inte de mest extrema av vad jag hört. Men gillar att jobba såklart! Hade själv kunnat skaffa en om jag hade kunnat tänka mig en fällande ras… ;)
En annan ras som folk drar med är Beauceron.
#19 Tack för informativt svar! Det känns som en rimlig range gällande storleken.
Jag tycker milen+ är en ganska rimlig runda att cykla men det är min personliga åsikt, alla är vi olika :)
Vet inte så mycket om Beauceron men där är utseendet som inte fallar mig i smaken, spelar ju egentligen ingen roll men ändå!
Jag tycker att curly coated retriever låter passande! Har själv en 18 veckors🙂
#25 Ja, såklart är det ingen jättelång sträcka om man ska cykla. Men som många även skrivit så är väl draget just med cykel inte lika tungt, då kanske man snarare har en smäckrare hund som kan springa längre. Jag har sprungit milen flera gånger med en Riesen förut, en rätt stor tik på 40kg. Alltså, springa milen är ju inget superextremt för många raser sålänge de är tränade - och det kräver ingen extrem styrka att just dra cykeln vad jag tänker. Men det beror ju även på var man cyklar, backar, terräng osv :)
Har du kollat in kickbike? Personligen tycker jag det ser ännu mer passande än cykel för just drag (och lite…säkrare?) :D Många kör det! Om man kör cykel finns det iaf särskilda fästen och linor att använda som gör det hela säkrare än om hunden "sitter fast" i ramen/styret.
Fast med tanke på vilka raser du gillar så varför inte nån slags retriever? Kan tänka mig att både labbar, goldens (sålänge de inte är de största utställningsvarianterna kanske) kan dra cykel fint! Säkert även curlys som #26 sa!
Jag slår ett slag för dalmatiner, körde drag på cykel med en och det var askul, fort gick det :)
-
Tänkte också på dalmatiner, de är ju långdistansare :-) . Hur ställer du dig till övriga retrievers som flatte, golden, curly och kanske chesapeak? (Vet dock inte så mycket om den sista, de är ju inte så vanliga.) Pudel är från början en vattenapportör även om de inte avlas för det längre men det borde väl gå att plocka fram delar av egenskaperna iaf. Ska man inte ha hunden till praktisk jakt är det inte lika viktigt att ALLA bitarna av apporteringen finns där (på jakt måste en hund naturligtvis av etiska skäl funka snabbt och effektivt i varje detalj).
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Dalmatiner, boxer, rhodeshian ridgeback, collie, tollare,
#27 Ja tänker med att en smäckrare hund som kan springa långa stäckor är mer lämpliga för vad jag vill göra! Om det är backigt får jag ju trampa istället då ;) Jo är inte alls sugen på kickbike faktiskt, känner att jag håller mig till cykeln ;) Men givetvis skulle jag ju skaffa lämplig utrustning till cykeln och inte bara binda i ramen när den evenullea hunden skulle bli aktuell, det var bara en engångs företeelse för att prova på ;) Gillar som sagt inte labbar så mycket har inte klickat med någon särskilt bra, inte lärt känna så många goldens men tror det är lite samma sak där faktiskt! Förtjust i tollaren dock men de kan ju vara ganska små…
#28 Dalmatiner kan absolut vara ett altentetiv, verkar passa mig i många avseenden. Men bara lärt känna en dalmatiner och den föll mig inte i smaken, kan ha med dålig uppfostran att göra dock x) #30 Vad menar du när du säger collie, border collie, långhårig collie, korthårig collie, Bearded Collie? 😂
#29 Fått ett bra intryck av flatten men de har väl rätt mycket hälsoproblem med cancer eller minns jag fel? De andra retivers är inte jätte lockande som sagt, förutom tollaren då men den är kanske i minsta laget! Jo men pudlen är ju en ganska stark kandidat då, dock hade det varit skönt att slippa ha en till hund att trimma 🙈Men har man redan en kan man väl lika gärna ha en till kanske ;)
#32 collie som i Lassie, sen långhår eller korthår är ju upp till dig!
Basenjin, lite mindre men kan dra långt och snabbt. Används som draghundar till kärror i Afrika. Har haft en själv och han drog mig på skidor vilket han tyckte var superkul även om de inte gillar snö något överdrivet.
Nu har jag inte så mycket erfarenhet av labrador, men jag tänker nog att du kanske hade lite tur med din lånehund också. Vilken ras som helst som inte är en draghund får du nog räkna med att öva upp dragviljan lite på. Därav alla spretiga rasförslag, menar jag. Hoppas du hittar vad du letar, jag har haft precis samma funderingar! (För mig slutade det med att jag vill fortsätta ha "min" ras, sheltie, och så får jag anpassa draget efter storleken.)
#31. Tollare må vara ganska små men dem har MASSOR av energi och behöver väldigt mycket mental aktivering för att må bra. Men apporteringen tycker dem om! Drag hade säkert också funkat :).
#34 Collie har jag faktiskt funderat på förut, är ju en form av brukshund light, kanske inte jätte glada i vatten och apportering dock eller det kanske dom är ;3
#35 Åh där ser man spännande :D
#36 Det är möjligt, men tänker att det som egentligen krävs är hög energi och vilja att springa, på cykel blir det ju inget tungt drag så att säga, och det finns nog gott om hundar som har stor vilja att springa. Är kanske mer om man ska dra tyngre det är mer att öva upp!
#37 Jo det jag med tänker, de har ju väldigt mycket energi så dra en cykel borde ju inte vara något större problem. Har en vän som är uppfödare så tänkte höra mig för med henne!
Har med funderat över Vit Herdehund, olika former av setter, berger, stabej och schapendoes, någon som har någon erfarenhet av dess hundar?