Vaccination, hur ofta?
Jag får höra så olika om hur ofta man bör vaccinera sina vuxna hundar, så jag undrar hur ni gör? Jag har fått höra att man ska göra det allt från varje år, vartannat år, vart tredje år och som längst vart fjärde år.
Det är nu 2,5 år sedan jag vaccinerade min hund och hon ska vaccineras igen nästa vecka.
Hur ofta vaccinerar ni era vuxna hundar?
Jag vaccinerar båda två varje år.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Ska man ställa ut, tävla eller springa på brukshundsklubben är det varje år som gäller. Även för kennelhosta, borrelia osv…
Annars gäller var 3:e år för parvo, valpsjuka och leversjukdom.
Jag vaccinerar varje år, tror det är kennelhosta varje år och något annat som jag aldrig lär mig vad det heter vart 4e år.
Så bekväm av mig så jag lämnar bara över vacc.kortet till vettis… 😞
Passar på att göra en årlig hälsokoll när vi ändå är där.
// Harley
#2, fel där.
Ska man ställa ut, vara aktiv på något som SKK arrangerar osv så är det vart fjärde år som gäller.
Vill man ha kennelhostevaccin så är det däremot varje år som gäller. Vissa hunddagis kräver sådant tex.
Själv vaccinerar jag mina hundar vart tredje till vart fjärde år. Ser ingen anledning att vaccinera oftare än nödvändigt, struntar i kennelhostevaccin men kan vaccinera oftare om jag har en hund som skulle behöva rabiesvaccin.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
I SKKs regler för tävling så står följande:
"Deltagande hundar samt andra hundar som har tillåtelse att vistas på området ska vara vaccinerade mot valpsjuka enligt följande:
Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) veckors ålder.
Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.
• Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton (14) dagar före prov-, tävlings-, beskrivnings och/eller utställningsdagen. Kontroll av att gällande införsel- och vaccinationsbestämmelser följts kan förekomma.
Vidare rekommenderar SKK att deltagande hundar dessutom är vaccinerade mot parvo-virusinfektion och parainfluensa (kennelhosta)"
https://www.skk.se/sv/Vara-dokument/Regler--riktlinjer/Utstallnings--och-championatregler/
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag vaccinerar mina vuxna mot parvo/valpsjuka/hepatit vart tredje år (tillverkarens och veterinärens rekommendation), inte alls mot kennelhosta. Den ena hunden som åker med på resor inom Norden och eventuellt Tyskland vaccineras även mot rabies enligt gällande bestämmelser.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja, det är lätt att vara duktig när man googlar. Jag svarade bara utan att kolla upp. Det går att vaccinera mot så himla mycket idag… Själv kör jag nog bara med det vanliga och struntar i allt extra (kennelhosta, borrelia, rabies mm).
#7, Inget att haka upp sig på egentligen men ditt svar i #2 var ju faktiskt helt fel, vilket jag inte tror att #4 behövde googla med tanke på att hon är aktiv inom olika hundsporter hos SKK. Lite onödigt att komma med en syrlig kommentar då…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vaccinerar varje år.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)