Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1371 ggr
Sugar Mist
0

Kastration av hanhund

Kulorna bör ryka på Jack inom de närmsta 9 månaderna, dels för att han inte bör gå i avel, det flyttar in en tik här snart och dels för att det sprutar testosteron ur öronen på honom, trots 4 år gammal :p Nu undrar jag lite vilka risker och fördelar det finns, kastration har aldrig varit uppe på bordet för mig då jag varit typical hanmänniska men ja.. Även pris såklart, så jag vet på ett ungefär

-

Anibaz
0

Mår han dåligt av att vara intakt? Pälsen blir hemsk, eventuella rädslor förstärks ofta. Fördelar är att man (förhoppningsvis) slipper alla hanhundiga beteenden ;)

[Tismon]
0

http://hundar.ifokus.se/discussions/594cd3728e0e741e700003a0-kastrering?participating-2 Finns risk för nedstämdhet, urin läckage, dålig päls, sämre metabolism (lätt att lägga på sig) osv. Kastrering kan gå från ca 35000kr enligt google

LinDajSon
0

Kastrerade en av mina vid nästan 8 års ålder, de två stora förändringarna för honom var att han fått mycket sämre päls och lätt att lägga på sig och samtidigt har det blivit mindre lätt att bygga muskelmassa. Kan såklart vara lite åldersrelaterat med. Var inte så säker på att han skulle tappa könsdriften för han var ju rätt gammal, men han lyfter inte ens ett morrhår nu när vår tik löper. Han hade inte gått att ha i samma hus som en löptid innan, vilket inte är något problem med mina andra två hanar (som därför är fortsatt intakta). Inga rädslepåslag men så hade han inga rädslor innan heller. Tycker möjligen att han blivit en smula valpigare i sättet, väldigt lite men typ… lite bus i blicken. :) Tror vi betalade drygt 2500, privat klinik.

Herveaux
0

Fördelar: Minskat intresse för löptikar, hanhunds-problem kan minska, hunden kan bli lugnare, hunden kan få bättre aptit

Nackdelar: Risk för att tex rädslor/(han)hundsproblem förstärks, risk för att pälskvalitén försämras, risk för att hunden får lätt att lägga på hullet, risk för inkontinens

Ingen av mina kastrerade hanhundar har fått några negativa effekter av kastrering.
Min nuvarande har fortfarande problem med vissa hundmöten, men det har inte förvärrats efter kastreringen.

Min nuvarande hund är en Irländsk Varghund och det kostade 5 000kr att kastrera honom 2014, då vägde han ca 70kg.

// Harley

jenmjao
1

Kastrerade min hane i måndags. Kan säkert uppdatera om någon månad, Hittills är enda skillnaden att han faktiskt är jävligt matglad, Vilket jag är såååå glad över! Han har vägrat ta godis ute och nu säger jag "yes" och han vänder sig 9 av 10 gånger, innan var det 1 av 10 gånger.

Han är en malinois och ganska smal/musklig så är inte alls oroad för viktuppgång, Pälsen hoppas jag ändras mer till valppäls. Han är 1,5år och jag hoppas att han släpper sina hormoner och inte har fästa beteenden. 

Risker finns alltid och jag fick sådan ångest när Nemo var inne och kastrerades, alla risker spelades upp i mitt huvud och jag kom på att det går verkligen inte att ångra sig nu. Nu i efterhand är jag fortfarande oroad men jag känner mer… Jag tar det som det kommer. Att sätta in ett chip är inte ett alternativ när man tränar för att tävla och vill tävla, Och dessutom fungerar inte chip på alla hundar. "riktig" kastrering var det som gällde för oss.

Wellcraft
4

Faktiskt aldrig varit med om någon hund som fått mentalt negativa effekter förutom att några få blivit latare. Jag vet till och med flera hundar som blivit mindre nervösa och osäkra efter kastrering.

Jag har träffat riktigt många kastrater och ickekastrater, tja träffat många hundindivider överlag.
De hundar jag känner har behållit sina positiva mentala egenskaper men blivit av med extrem könsdrift.
Päls är det si och så med, upplever att majoriteten har kvar sin fina päls, men tyvärr många som får trist päls. 
Mina två kastrater är hur perfekta i pälsarna som helst, den ena är lockig och den andra långhårig.
Hört om fåtal fall där även hanar drabbats av inkontinensliknande besvär, men det är få.

Talar utifrån min erfarenhet. 
Jag varken för eller emot kastrering, anser att det är ägaren själv som avgör.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hemul
2

#4 Vad vägde kulorna? 🤫

(F'låt - kunde inte låta bli!)

jenmjao
0

Tillägg: Det kostade mig 3700, Jag ringde runt överallt och dom som verkade bäst är dom som var billigast, Super tur! (hunden väger 35kg)

Herveaux
0

#7 Inte en susning…

// Harley

Sugar Mist
0

#1 Han är ju väldigt intresserad av löptikar men inte så att han dör, går att hålla i rum med höglöpande tik utan några större bekymmer(tumme i ögat, inte vika från mig etc) men då jag skaffar tik och inte vill låsa ut någon av dom när vi sover etc, han har stora problem med andra hanhundar och är väldigt hanig av sig så vill jag klippa kulorna på honom för att underlätta vår vardag sedan när tiken kommer :p Men toppen, lutar mot en kastration helt enkelt :)

-

Hornslandet
0

#10 Men inte måste du låsa ute nån när ni sover bara för det? Det är väl bara isf att spärra av sovrummet i två delar med kompostgaller eller liknande? (Eller sover de alltid i sängen?)

Sugar Mist
0

#11 De är aussies, min grabb är väldigt smidig om fötterna, följer valpis sin morbror i tassavtrycken så blir hon det också 😂 Jack sover helst under täcket dessutom, valpis är inte här än så kan inte tala för henne än 😅

-

Frida B
1

Jag skulle fundera två gånger på kastreringschip i jacks fall först. Ofta att osäkerhet blir värre med kastrering, beteenden kan förstärkas osv…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
0

#13 Dåkommer vi ju inte få tävla :p

-

Kalli
0

Finns det någon statistik över hur vanligt det är? Jag förstår ju att det händer ihop med minskat testosteron men jag har precis som #6 aldrig träffat en hund som blivit sämre mentalt av en kastrering. Men eftersom man hör så mycket om det var jag väldigt orolig inför att kastrera min osäkra hane, men han är fortfarande precis som vanligt.

Turast
0

Jamie förändrades egentligen endast på ett sätt -minskat intresse för tikar och tikfläckar :) Pälsen är som förr (men han är ju korthårig) Han är samma i skallen om inte lite mer cool Han är sitt vanliga smala jag, men det tror jag även har mycket att göra med hur man som ägare är noga med maten till hunden :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Janssonlisa]
0

Charlie blev mycket lättare att ha att göra med efter kastreringen. Dels så var han helt omöjlig på promenaderna innan. Så fort han hittade en intressant doft kunde han stå där helt fryst hur länge som helst samtidigt som han började darra  och dregla…  Han rymde också vid några tillfällen och det var efter en av hans rymningar vi bestämde oss för att kastrera honom. 

Det enda negativa är väll att han har lättare att lägga på sig, men är  ju bara att bli lite mer noggrann vilken mängd och vad man ger :)

LinDajSon
1

#16 Om det var så enkelt som att man ska vara "noggrann med maten". Jag ger min kastrerade stora hane lika mycket mat som min pyttelilla tik… det vill säga ungefär hälften så mycket som de mindre hanarna får. :P En del påverkad och andra inte.

Frida B
0

#14 på ett litet tag nej. Men kan vara värt ett halvår. Ett halvår är ingenting.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
3

#19 Fast nu är det väl inte ett halvår. Det är 6månaders karens utöver verkningstiden? Så 6månaders spruta = 12 månader ifrån tävling. 12månaders spruta = 18månader ifrån tävling.
Därför jag inte valde det, Och för att det inte är säkert att det fungerar på alla hundar. 
1år inom hundvärlden är väldigt lång tid, Dessutom om man tar det kortaste kem man kan på 6månader och då får vänta i 12månader så är det 1år som försvinner, Inser att man faktiskt vill kastrera och gör det "påriktigt" då kan det ta ett par månader ifrån det innan hunden släpper sin sexuelladrift. Då har man väl slösat ~1,5år på att inte tävla. 
1,5år på en hund som är 4år är ganska mycket, Beroende på vad man ska tävla..

Sugar Mist
0

#19 Mja, känner att om jag ska kastrera gör jag det på riktigt, blir han "värre" får jag styra upp honom mer, han är ju inte den värsta hunden jag haft :) Tror dessutom mycket av hans knäppa påhitt är testosteronpåverkat.

-

Lona
0

#20, Jag är tämligen säker på att karensen räknas från administreringstillfället, dvs när hunden får sprutan. Så är det för andra läkemedel och jag slog upp det sist frågan diskuterades, orkar dock inte kolla på Fass och SKK just nu för ordentlig källhänvisning ;-P .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
1

#20 har också för mig att det är från administreringstillfället. #21 ja du glr som du vill ^^

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
2

https://dognews.se/2015/09/29/kemiskt-kastrerad-hanhund-far-inte-delta-i-prov-tavling-eller-utsallning/

https://www.skk.se/utstallning/regler/doping/generell-dispens/kastrerad-hund/

"Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske.

Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske."

Frida B
0

A okej. Då är det bara ett år utan tävling.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
0

#18 ja men jag menar ju att märker man att hunden går upp i vikt så kan man ju ge mindre mat / mer motion. Min collie får lika mycket mat som min aussie och det skiljer 6-7 kg mellan dem

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lona
0

#24, Aha, tack för rättelse! :-) Det är tydligen olika för olika preparat men numera är väl Suprelorin det vanligaste tror jag. Vår ena hane kastrerades med ett annat läkemedel men med kortare verkningstid i höstas, där gällde karensen från administreringsdatum. Tror dock att det var ett preparat som sällan används på hanar egentligen, han fick det pga en skada.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ambrose
1

Om hunden inte har några större problem med löptikar, varför kastrera? Är det hela världen att hunden inte kan sova i sängen 14 dagar om året? (Den tiden tiken höglöper). Då är det ju elakt att åka på semester och lämna hunden ensam hemma etc etc..

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Kalli
2

Min hundar skulle helt klart bli olyckliga om de inte fick sova i sängen, och att stänga ute dem skulle vara ett straff värre än döden.