Hjälp med ras
Hej! Jag går i tankar på att skaffa en eller två hundar och skulle gärna få hjälp och råd av några erfarna :)! Tänkte lista upp vilka egenskaper jag söker så får ni gärna tipsa helt enkelt vilken ras som passar. • aktiv hund som ska klara att vara ute i hundgård i alla väder. • ska gå att löpträna med, alltså smidig och atletisk ras • kunna gå ihop med getter, katter och kaniner utan att få värsta jaktinstikt och döda dom • försvara mig och djuren, alltså gärna lite vaktig men inte skällig • trygg • gärna en frisk ras som är ej "sönderavlad". Raser jag själv tänkt på är border collie och aussie, men jag kanske är helt ute och cyklar? :) Jag bor på en stor tomt och hunden/hundarna är tänka att kunna gå i en stor gård nattetid med skydd såklart såsom en koja, och dagtid vara med och sköta om djuren, springa med på löpturer, bada i sjön, plocka svamp, och eventuellt senare när jag tagit jaktlicens vara med och jaga! Jag har turen att alltid kunna vara hemma vilket min mamma också har så hunden kommer ju inte behöva vara själv alls förutom nattetid, därför jag tänkte att det kanske är bra med två då de ändå är flockdjur. Såå, öööös med så mycket tips och råd ni kan så skulle jag bli mer än glad :)!
Border collie och aussie vet jag inte om dem är rätt för dig, att lufsa runt på en gård, för att sedan bli instängd i en hundgård är inte rättvist mot dem! Kanske collie, flatcoated retriever, keeshond, nån annan spets? Dock tror jag att de flesta hundar kommer ha svårt att bli lämnade utestängda hela natten! Varför får dem inte vara med inne i huset?
Tack för svaret! Vill bara förtydliga att hunden/hundarna kommer vara med mig hela dagarna och få jobba och aktiveras väldigt mycket. Inte bara "lufsa runt" på en gård. :) varför jag inte vill ha hunden/hundarna inne är för att jag bl.a. har en katt som jag sover tillsammans med, och att mitt hus är endast ca 30 kvm och hundgården kommer väl bli åtminstone minst 200 kvm med koja, då tycker jag att hundgård verkar bättre för hunden/ hundarna.
Jag är inte så påläst när det kommer till hundar som lämpar sig för jakt, men jag kan iaf slå hål på några myter här.
Inomhus vilar och sover hunden mest, så även en stor hund/flera hundar trivs utmärkt på en liten boyta.
Jag bor tex med en 89kg´s Irländsk varghund på 25 kvm.
Tidigare hade jag två katter och en annan stor vinthund (Skotsk Hjorthund som är minst sagt jaktgalen) och han och katterna fungerade fint tillsammans.
Att ha hunden i hundgård om natten av din anledning tycker jag blir tokigt, men jag är inte heller van vid att hålla jakt/gårdshundar.
Det närmaste hundgårdshundar jag varit är farmors Siberian Huskies som föredrar att bo i hundgård istället för inne i huset.
// Harley
#1. Keeshond vaktar med skall dock. Sen är det en ras som överlag har lätt till skall (jag tänkte också på kees innan jag läste att den inte skulle vara skällig x)). Tror dessutom att keesen är för social för att vilja sova ute utan sin ägare. Trots att vår kees har tillgång till hela lägenheten nattetid så tränger han oftast in sig i "sin" hörna i sovrummet x). Så jag håller med nr #2 att bara för att du bor litet behöver inte det vara några problem för hunden. Jaktraser som inte jagar djuren på gården kan jag tyvärr inte tipsa om. Men vet att många jaktspetsar (rasgrupp 5) utan problem kan bo ute tack vare sig päls. Min uppfattning är dock att även dem har lätt till skall, men beror såklart också på ras, linjer och träning. Vår kees är en extremt skällig individ i grunden men bor i lägenhet utan problem tack vare träning. Lycka till och hoppas att du hittar rätt ras för dig!:)
Oj, är ju #3 som jag höll med om boendeyta x)
Okej! Men tror ni att hundar mår dåligt av att vara två stycken ute endast mellan typ 23-06 och då sova där ute. Oavsett om som skulle vara inne så skulle jag helst inte vilja ha dom i sängen ändå liksom :P. Vill ju att hundarna ska ha det så bra som möjligt såklart. Tror ni det är bäst att köpa valp/valpar eller vuxen? :)
Bara för att hunden sover inomhus så behöver den ju inte sova i sängen.
Finns många hundar som inte får vara i ägarens säng och många hundar som helt enkelt inte vill sova i sängen.
Viktigt att tänka på är också att en del hundar aldrig klarar av att lämnas ensamma oavsett om dom har en artfrände eller inte.
Valp eller vuxen har båda sina för- och nackdelar beroende på hur man ser på det.
En valp är en krävande liten sak men man har också chans att forma och träna sin valp från början så att säga. En vuxen vet du mer av vad du får hem för något, men en vuxen kan också ha med sig både ovanor och problem i bagaget.
// Harley
Glöm Aussie och BC. De vill JOBBA. Får de inte det kommer du säkerligen få problem med fulvallning och andra beteendeproblem. Alla vakthundar skäller när de vaktar, utom de största boskapsväktarna som helt enkelt bara ställer sig i vägen och hugger om de behöver. Och om de behöver hugga eller inte bestämmer de själva, inte alls säkert att de vaktar det du vill.
#8 Även de största herdehundarna skäller en hel del, såsom ovtjarka.
Köper du valp så kan du inte lämna den ute på många månader. Valpar upp till 5 mån får inte lämnas ensamma mer än korta stunder, men tycker inte man ska lämna en hund ute förrän den vuxit till sig ordentligt och blivit vuxen helt enkelt.
Jag tipsar spontant om hundrasen berner sennen, de jag mött har dock vaktat med skall - såsom de flesta hundar som bor på gård gör.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack så mycket för alla råd! Är mest rädd att min katt ska få spel om det kommer en hund in i huset, därför jag mest tänker ha den ute men kanske går att få dom att acceptera varandra. Någon som har erfarenheter av att en vuxen katt accepterar en hund? :) När du säger jobba, hur menar du då? Det hunden kommer få göra är att springa med mig som löptränar, jaga i skogen, träna agility, simma, gå med getter i skogen, leka med typ boll, och gå med på tomten hela dagarna. Vad mer ska en aussie och en BC göra förutom att valla?
#9 Berner sennen ska jag kolla vidare lite på! Såg ut att passa mig rått bra faktiskt :D
Det är OLAGLIGT att släppa hunden hej vilt och låta den jaga, så det hoppas jag verkligen inte du planerat att göra. Man ska vara ärligt intresserad av hundträning om man ska ha en brukshund, och ärligt intresserad av vallning om man ska ha en BC.
Att jaga med en border collie och aussie kan bli svårt, det är inga jakthundar !
#10 Som jag skrev i #3 så hade jag katter och (vint)hund tillsammans utan problem.
Katterna var då ca 2år när hunden som var 15mån flyttade in.
Ingen av dom hade levt med den andra arten innan och det tog väl typ 2 dagar innan katterna hade vant sig vid att dela hem med en stor lurv.
// Harley
Jag skulle aldrig släppa lös en hund hej vilt! Har mött på så många som gjort just det att mina egna djur varit nära att stryka med, en av anledningarna till att jag vill ha en hund som kan hjälpa mig att skydda dom! Men sätter man bara ihop dom inne eller hur gör man så att ingen blir trängd liksom?
#12 TS planerar att ta jaktlicens så jag tror TS menade jaga = jakthund, inte löpa amok på egen tass i skogen.
#15 Jag har ingen egen erfarenhet av att introducera en valp till (vuxen) katt, mina katter var runt 2år och hunden 15månader vid inflytt.
Jag hade kopplet på en stund inne eftersom jag inte visste hur han skulle reagera på katterna, vinthundar är som sagt jaktgalna och kan även se husdjur som bytesdjur.
Katterna hade gott om höga platser att spana ifrån och där dom kunde känna sig helt trygga från det stora grå monstret som jag tagit hem.
Från första tassen över tröskeln så var jag stenhård på att man inte får jaga katter.
Hunden var enkelt att avleda när han var lite för "på" enligt katterna och svarade fint på positiv förstärkning när han gjorde rätt.
Han (hunden) visste också vad "nej" betydde, vilket underlättade.
Tex när en av katterna tassade över golvet och han ville fara efter var det bara att säga "Nej!" och så fort han stannade upp berömma och ge godis.
Efter ett par dagar rörde sig katterna självsäkert även nära hunden på golvet.
Några månader senare låg dom ibland och sov tillsammans och katterna tyckte det var ganska okej att bli tvättade av hunden. ❤️
// Harley
Jag vill tipsa om Lapsk Vallhund.
Men vill också påpeka att det inte är schysst mot hunden att låta den sova i hundgård. Möjligtvis kan en Huskey eller Laika trivas med det, men det är hundar som kan bita ihjäl andra djur.
#18 okej, jag får tänka om och isåfall vänja katten min med en hundvalp. Och fråga uppfödaren om man kan få testa först och om det inte funkar så får uppfödaren ta tillbaka hundvalpen :)! Tack för tips!
Isländsk fårhund, fast då kan du nog glömma jakten. https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/islandsk-farhund/
Spontant tänker jag att du kanske borde få klart vad du vill jaga innan du bestämmer ras (om du verkligen vill skaffa jaktlicens osv) de spelar ju ganska stor roll vilka raser som skall jaga vad. Om du är villig att satsa på jakt så tycker jag att en finsk stövare kunde passa dina "krav"'. Också beagle men du måste vara konsekvent och lära dem från början att familjedjuren är off limits och eventuellt göra några justeringar hemma så alla kommer överens. Men det är ingen omöjlighet. Dock skulle jag påstå att en Beagle behöver sin familj omkring sig även om de är väldigt självständiga. Så den vill nog hellre sova inne med dig än ute :) Stövaren är än lite mer "hård" o kanske skulle klara av det. Men inte tycker jag att de skall vara ute ensamma fördet. Skall du jaga fågel så är det igen en helt annan ände du skall leta. Kanske en Vorsteh?
Skall tilläggas att en jakthund kan aldrig vara lös. Men de ställer gladeligen upp på allting du nämner ändå! Min familj har en beagle, eller min pappa, den är och har alltid varit med o plockat svamp om hösten och hänger med ute på gården oberoende osv, men den skall vara inhängnad / kopplad i alla lägen, superviktigt. En jakthund ryker iväg om du inte håller igen. Samma går för taxar o andra liknande raser. Under jaktsäsong, då ni faktiskt skall jaga får ni såklart ha den lös o göra sin uppgift. :)
Tror att en dalmatiner skulle passa bra (förutom eventuell jakt). Den vaktar och är en smidig långdistanslöpare utan uttalade krav på viss typ av arbete. Titta även på lapphundsraserna.
Tack snälla för alla tips! Jag har av någon anledning snöat in mig massor på schäfer! Är alltså mer intresserad av vakt än jakt, men schäfer kan väl jaga också? Om det blir aktuellt med jakt, så är det ju isåfall inom 2-3 år som jag tänkte ta jaktlicen och då är det nog främst rådjur, räv, grävling, mink och sådana djur, alltså ej fåglar :)! Fast hunden får gärna hålla hök och örn borta från våra höns och kaniner om det går, haha! Men någon som vet? Skulle en schäfer passa att bo här utefter "kraven" förutom att bo ute i hundgård nattetid. Ska få sova i min säng med katten istället om jag lyckas få ihop dom såklart. Någon som vet vad det kostar per månad på ett ungefär att ha hund? Tänkte gå mycket valpkurser och lydnadskurser i sådant fall då jag inte haft hund själv, men däremot gått med grannens hund emellanåt :).
Schäfer är också en brukshund som måste arbeta. Dessutom är de rejält skarpa, blir det fel mentalt eller i uppfostran kan det bli farligt. Dessutom brukar Schäfer ha skyhög jaktlust, du kan nog glömma att få den att inte äta dina smådjur. Det är heller inte någon jakthund på ett praktiskt vis. Vill du jaga, skaffa en jakthund. Det är inte rimligt att som förstagångsägare försöka göra om en icke-jakthundsras till en jakthund. Hundar blir INTE "vad du gör dem till", de är stöpta i olika former som passar till olika saker. Annars hade det varit meningslöst att ha olika raser. Det är mer rimligt att du kan få en jakthund som vaktar helt okej.

# 24 Ta reda på vad försäkringen kostar för de raser du är intresserad av och jämför olika försäkringsbolag.
Försök hitta uppgifter om vad en vuxen hund av de raser du är intressad av väger och titta på hundmatsföretagens hemsidor hur mycket som går ut. Kolla gärna vad t ex Standart hundmat skulle kosta, eftersom en del ger det till hundar som har problem med vanligt foder. Av samma anledning kan du kolla vad fryst färskfoder kostar. Det finns några olika märken, t ex Vom och Hundemat, MUSH och Fodax.
Se vilka kurser som finns i närheten där du bor. SBK brukar har valp- och allmänlydnadskurser. Deras kurser kostar ca 1000 kr för en kurs där jag bor. Till det tillkommer medlemsskap i SBK, tror det är ca 500 kr per år. Privata kursanordnare kan ha annan prissättning.
Har en schäfer blandras. Men har haft massa schäfrar i min närhet och det mesta med henne och dessa stämmer. Schäfrar som levt med katter i hela sitt liv jagar dom ändå(de jag träffat), jaktlusten är brutal och svår att avbryta. Hundarna är skarpa och låser sig gärna, Alltså låser sig = du skulle kunna hälla vatten över dom, rycka tag eller vad som helst och fokuset bryts inte. Detta är INTE kul när det gäller jakt.
Vaktandet är ju inget som är garanterat med vilken hund du än väljer. Vad är det för vakt du vill ha? Jag har en malinois som inte skulle göra en fluga illa, Och sen min schäfer korsning som tyvärr ärft förjävliga gener och varit en problemhund, Hon har velat döda allt. Alltså allt, barn, djur, skateboards, mopeder, cyklar, vuxna, allt.
Hundar som vaktar är ofta väldigt pratglada.
Hundar som "behöver arbeta" är hundar som kan köra skydd, lydnad, agility, bruks, spår, allt i över 5timmar och fortfarande springa milen. En arbetande hund skaffar man om man vill träna och tävla högt, inte för att man kanske vill köra något, eller för att man ska köra något på hobby nivå.
Vad är det du exakt är ute efter hos din hund?
Vad är det viktigaste? Att ha en hund som vaktar, eller som kan umgås med dina djur, eller som kan koppla av och inte behöva arbeta varenda dag? Det är svårt över internet och text rekommendera något.
Det är förbjudet att jaga rådjur med långbenta snabba hundar, det är djurplågeri! Vill du jaga rådjur skaffa en drever eller dylikt kortbent långsamdrivande.
Det blir ju svårt att jaga flera olika typer av byten och jaktformer med en och samma hund. Det är ju en helt annan typ av hund som kan gå ner i gryt, jämfört med vad som är lämpligt vid rådjursjakt. Du kan lätt få en schäfer att "jaga", i betydelsen springa efter vilt - men en funktionell jakthund är ju lite mer specifik än så… Det finns ju raser som används mer allround, typ vorsteh och wachtel, men då ligger det en hel del träning och lydnad bakom. Och det blir ganska mycket hund. Tänk över om ni verkligen vill satsa på att träna upp en jakthund, det är ingen bra idé att skaffa en utpräglad jakthundsras och så rann idén om jaktlicens ut i sanden…
#27 okej, schäfer går bort då! Haha! Labrador då? Läst att det här en "allround" hund som går att lära det mesta och enkelt går ihop med andra djur. Förstår ju såklart att det är väldigt individuellt. Det absolut viktigaste är att hunden inte ska gå på mina egna djur, och vara en stabil och aktiv ras som kan om det behövs skydda mig och djuren. Typ vid en attack, eller bara varna om det kommer någon. Jakt går bort om det är så att det är svårt att lära hunden att jaga vissa saker men inte andra.
#30 Labrador är nog helt okej! Vill du jaga finns det ju jaktavlad (har hört dock att dom kräver lite mer).
Dom är också såna där superaktiva hundar, enda skillnaden är att dom inte slår om till fel håll lika snabbt som t.ex en skarp hund.
Att hunden väljer att skydda dig vid en attack är nog inte så vanligt. Alla ägare tror att Fiffi ska försvara dom, men det är sällan det sker. Även hundar som kör skydd (sporten) har inte hundar som hugger vid en attack, Man får helt enkelt klara sig själv och kanske lära hunden morra på kommando. Om man då inte fullt ut vill utbilda en tjänste/skyddshund som man därefter måste ta hand och se efter och underhålla, Väldigt krävande och tror dom sällan brukar kunna umgås med bytes/mindre djur.
Vi har lärt Benji (Labrador) att skälla på kommando. En stor, mörkbrun labbe som skäller med mörkt skall, tja, jag känner mig trygg när jag går med honom. Han varnar även om det är främmande på tomten, även om de främmande är rådjur.
Alltså att lära hunden att jaga vissa saker men inte andra är inte svårt, det är precis det vanlig jakt går ut på också egentligen. De ligger reglement med vad för hundar du får jaga vad för byten med alltså, och de hundar som jagar i gryt är oftast inte de som jagar rådjur helt enkelt. Det är oxckså rasbundet vilka jaktegenskaper de bär på precis som alla andra raser, och precis som ovan säger, rådjur jagar man med kortbenta raser. Men därför fins ju jaktraser som är just inställda på att jaga just räv o grävling till exempel eller hare eller rådjur eller älg. Men om du har en långbent hund tex finsk stövare som kanske är lite vild på rådjuren, men egentligen är till för hare, då är de inte tillåtet att de jagar rådjur även om de kanske gärna vill, om de överskrider benlängden för det är lag på det. De fins såklart hundar som är "svårstyrda" och går hårt på det mesta, men de handlar om att träna in dem från början vilka instinkter de ska följa. För inte förstår jakthunden dens uppgift utan någon som helst träning den heller :) Sen lämpar sig ju vissa individer av samma ras sig bättre för jakt än andra också osv. De är mycket som spelar in ! Men läs på om jakt och om de verkligen är nåt för dig, för precis som nämnt tidigare. De är inte bra att sitta där med en jaktras och sen inse att tanken om jaktlicens rinner ut i sanden. Och följande steg är att se över alla jaktraser o vilka egenskaper de har isåfall. (Jakt är väldigt spännande så förstår att de kan va intressant!) Och angående labrador som alternativ kan det fungera bra kan jag tro. Men den kräver aktivering i någon annan form än "springa på löpturer" o bara hänga med. Speciellt från jaktlinjer, den måste få någon uppgift eller något att jobba med huvudet för. Om du får ihop det kan en labrador fungera fint ! Och här har vi då en jakthund (jaktlinjer) som apporterar.
Tänker lite så här. Vill du jaga med hund?Är svaret ja fråga dig själv då vad vill du jaga. Är det tex något drivande kan du skaffa en drivande hund. Är det något som krävs apportering så kör på en apporterande hund, tror även det finns jakthundar med större bredder (cocker om jag inte tror fel, de kan väl både stöta o apportera?)
Tänk på vad du vill ha utav ditt hundägande och din hund.
Sen det där med katt har jag inte upplevt något problem. Särskilt inte när det är valpen som introduceras till katten :)
Wetterhoun eller Stabijhoun kanske?