Vilken hund ska jag välja
Hej jag behöver lite tips om vilken hund jag skall välja då det nu tycks som om det inte finns en enda ras som passar mig. För att beskriva mig själv så är jag 20 år och har växt upp med omplaceringshundar som I tidigare hem blivit misshandlade. Jag har en aktiv livsstil men ligger gärna på soffan någon dag för att få vila ut, detta är dock inte beroende av väder 😉 har gjort en lista på de krav jag vill att hunden skall uppfylla och detta verkar vara oupphörligt standard - Skall inte vara för mycket jakt då jag vill kunna ha den lös. -lite större storlek på hunden, 40 cm och uppåt. -aktiv utomhus men gärna lugnare inne och skall inte bli odräglig om man inte orkar träna med den en vecka. -så lite pälsvård som möjligt. Är det jag som har för höga krav eller finns det passande raser för detta, snälla behöver tips.
Låter inte alls som en hopplös lista tycker jag.
Vad vill du göra med hunden?
Vad innebär en aktiv livsstil för dig?
Några fler egenskaper du söker/vill undvika?
Har du någon övre gräns för storleken?
// Harley
Kromfohrländer? Finns både släthårig och strävhårig. Man får se upp lite med mentaliteten, men det får man ju typ med alla sällskapsraser, speciellt de som är lite mer aktiva. Se verkligen till att träffa föräldradjuren ect.
Agility är alltid något jag har velat köra så vill nog ha en hund som står ut med hjärngympa, den ska inte bara behöva trötta ut sig fysiskt och en aktiv livsstil är väl att jag inte finner några som helst problem med att gå fem kilometer om dagen eller att packa tältet och ge mig ut på vandring en helg. Vill för övrigt undvika en sönderavlad ras men annars gärna lite reservering mot främlingar, inte aggressiv vill helst bara inte att den ska gå och heja på vem som helst, finns ju mängder av idioter. Storleksmässigt så är det opraktiskt med allt över ca 80 cm då jag själv inte är särskilt lång men hellre för stor än för liten hund

Både jaktbiten och aktivitetsnivån inomhus är ju saker man kan påverka mycket när man har hunden från valp.
Jag har personligen haft hundar med mycket jaktinstinkt men fått bra inkallning ändå med hjälp av bra grundträning (första egna hunden hade mycket jaktinstinkt och jag misslyckades totalt med inkallningen på henne, så efter det har jag jobbat väldigt hårt med det och inte haft någon hund som sticker på vilt efter henne).
Jag har haft både tervar och kelpie som utan problem klarat variation i aktivitetsnivån och knappt märkts inne även om jag legat däckad i influensa i några dagar. Nu rekommenderar jag inte de raserna om man inte ska jobba med hunden. Jag menar bara att vara lugn inne ser jag mer som en vanesak snarare än en "rasväljarsak". Mina hundar har alltid varit vana vid att vi har aktivare perioder och lugnare perioder och det har aldrig varit ett problem. Klart att de inte klarar sig utan aktivering helt, men variation är inga problem. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Kolla lite extra på Flatcoated Retriever. Vi har en som gärna ligger på soffan men som hänger med utomhus. älskar hjärngympa, agility, att campa, följa med överallt, som är lätt att ha lös, minimal pälsvård. Dock behöver han aktivering av någon form varje dag. Men det är en trevlig hund som du kan göra vad som helst med.
Bearded Collie? (Kan rakas!) Corgi? Västgöta spets? Staffe?
Welsh springer spaniel?
Fortfarande Kromfohrländer, passar in perfekt tycker jag :P
Jag tycker inte alls din lista var omöjlig, snarare typ så som de flesta vill ha tycker jag :)
Håller med Fisherling om kromfohrländer. Kanske mellanpudel om man håller den nedrakad? Vet inte hur mellanpudlarna är med jakt tho, oavsett så gäller det ju att ha en bra inkallning då inte bara jakt kan locka en hund att springa iväg.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Tycker egentligen också att en kromis hade varit bra men rasen är för liten så det skulle uppstå problem men mina föräldrars hundar
#10 Har dina föräldrars hundar svårt för små hundar eller är du rädd att en liten hund ska bli mosad av dom under lek? Vad har dom för ras/er?
// Harley
Mer mosad under lek men även för att han inte skall vara i ett sådant underläge, det är Dobermanblandning på 65 kilo