Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 922 ggr
aussie.mix
0

Stor sheltie?

Tjena Jag ska köpa en till hund och undrar över en sak, nämligen "finns det en stor sheltie?". Och nej, pratar inte om en ras till utseende som collie, utan om personligheten. Har nämligen fastnat för sheltiens personlighet och den passar mig perfekt, men sheltie är en för liten ras. Så finns det en större ras med i princip samma personlighet?

Changrila
0

Hur stor hund vill du ha på ett ungefär?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
4

Vad i sheltiens personlighet tilltalar dig, vilka egenskaper söker du? Och vad ska du göra med hunden?

aussie.mix
0

#1 ungefär mellan 45-55 cm. Inte så jätte skillnad från sheltien men en skillnad för mig :) #2 det mesta. Gillar att det är en allaroundhund som passar till det mesta. En familjehund med viss reservation. En hund som inte kräver jättemycket men som ändå är aktiv. Gillar att den är lättlärd och nyfiken.

aussie.mix
0

#2 ska köra det hunden intresseras av, men personligen gillar jag agility, freestyle och lydnad

Kitten86
1

Sheltien är en underbar ras! Och det är en ras som faktiskt varierar mycket i storlek och finns representerad i alla gamla agilityklasser dvs small- large 😃 Och finns nog i nästan alla nya klasser….

Min äldsta t.ex. är 45 cm hög 😉 Den högsta jag dock hört om var typ 52 cm. Likväl kan den bli väldigt liten. Den minsta jag träffat var typ runt 27 cm hög! Men en korrekt sheltie som följer standardens ideal +/- 2,5 cm som tillåts ska hålla sig inom 33-39,5 cm.

Elsis matte
0

Kolla in kromfohrländer, kanske inte så lik en sheltie men bör passa dina önskemål. Sedan föds det shelties som blir så stora, men det är svårt att förutsäga innan.

aussie.mix
0

#5 ja verkligen. Har träffat många härliga shelties. Men som sagt kan man inte veta vilka som blir stora eller små :/ #6 ja ska läsa mer om den, verkar intressant. Har aldrig träffat en kromfohrländer förr men får väl läsa på mycket. Tack för förslaget!

Kitten86
0

Man kan alltid kolla med uppfödare. En duktig uppfödare kan se tecken på att en valp kommer bli på den större sidan oftast redan som liten sen kan man ju aldrig säga vart det slutar…. Men den garantin kan man ju aldrig få från en uppfödare ändå 😉