Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2331 ggr
ifoundnemo
0

Hungrig hund - bukfylla?

Hej!

Är hundvakt åt kompisens renrasiga cavalier king charles spaniel. Trots att han får sin dagsranson av mat är han väldigt hungrig (går och luktar efter mat och försöker ta av våras mat - de äter inte samma foder, tigger osv). 

Han är snart 3 år gammal, kastrerad sen 8 månaders ålder (ena kulan fastnade i låret och orsakade problem), äter royal canin för cavalier,får sin dagsranson på morgonen, är i bra vikt, har väldigt lätt för att gå upp i vikt och är allmänt pigg. Problemet är bara att han är väldigt hunrgig…

Vet inte om kompisen vill byta foder då dem är nöjda, men hemma hos dem vaktar han sin mat väldigt mycket (vilket jag tror beror på att han ständigt känner sig hungrig), här vaktar han inte maten trots att båda våra hundar är framme och luktar på honom när han äter (dem få dock inte äta av hans mat och det har dem förstått).

Några tips? Hjälper det att dela upp maten i flera portioner under dagen? Kan man fylla ut maten med tex morötter eller något liknande för att ge mättnadskänsla utan att han ska gå upp en massa i vikt? Alla tips mottages och framförs till kompisen som också tycker att detta är ett problem (speciellt det att han vaktar maten, något han inte gör mot oss så kan tyvärr inte ge detaljer kring det)

Tack på förhand!

Lojs
0

Det beteendet du beskriver behöver inte nödvändigtvis betyda att hunden är onormalt hungrig, vissa hundar är väldigt matfixerade ändå. Onormal hunger brukar snarare visa sig med att hunden kräks galla när den är hungrig. 
Hela morötter brukar vara en ok bukfylla om hunden gillar det, det går bara rätt igenom utan att hunden kan smälta det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

lizton
0

Bra är riven morot och riven vitkål. Det  ger fibrer och mättnadskänsla och det mesta går rakt igenom. Börja försiktigt så att inte magen gör uppror. Obs inte tillagad morot och vitkål eftersom det tas upp av kroppen. 

Ett annat tips är lite kokt potatis, ej nykokt utan gärna gårdagens potatis av fast sort. Det ger stor mättnad och smälts långsamt. Det får inte vara den smuliga potatisen. Jag tror mer på förra säsongens potatis än färsk potatis. De första färska sorterna som kommer ut i affärerna är ofta smuliga och mosiga inuti.

Kruskakli ger fibrer och går rakt igenom. Försiktigt där också för att inte stressa magen. Kruskakli finns bredvid torrvaror som mjöl etc i affärerna.

Om hunden är hungrig p g a sug i magen finns tex Pro-fibre att strö över hundens mat. Det ger bra balans i magen med goda bakterier och fibrer. Man kan ge det varje dag om man vill.

Kanske onödigt dyrt med Pro-fibre, så testa med det andra först. Vetzoo har fri frakt över 500 kr. De har stor sortering av hund-och kattmat mm 

https://vetzoo.se/pro-fibre

ifoundnemo
0

Okej, eftersom han slänger sig över våra hundars mat så tolkade jag det som hunger, men som du säger kan det ju vara matfixering, det tänkte jag ärligt talat inte på (våra hundar har aldrig gjort sånt så är inte alls insatt i detta). Vet du hur man kan avgöra vilket det är? Känns ju onödigt att ge honom bukfylla om han inte är hungrig. Så vitt jag vet har han inte kräks galla (men han tuggar knappt maten utan slänger i sig den, så vi har gett honom mat i sån slow feeder skål och då äter han lugnare)

ifoundnemo
0

Det första svaret var till #1

#2 Tack för tipsen! Ska köa morot idag och testa (det älskar våra hundar också). Men jag framför tipsen till min kompis!:)

tiger tok
0

Kan hjälpa att dela upp maten i flera portioner under dagen!

Lojs
0

#3 Min ena hund är en matgalning. "Mätt" existerar inte i hennes värld, även när hon lyckats sno ett skrovmål nånstans så fortsätter hon tigga och leta mat (när magen är så tjock att hon är dubbelt så bred). (Väldigt bra med matfixerad hund när hon ska tränas, finns det chans till minsta godisbelöning så existerar inte omvärlden för henne). 
Även min kastar i sig maten (har också skaffat slow feeder-matskål). Hon har aldrig någonsin kräkts galla eller visat andra tecken på att hon mår illa om hon till exempel får en matning sent eller om vi missar ett mål, så jag har mer tolkat det som att det hör till hennes personlighet. 
Hon har alltid varit likadan oavsett vilken sorts mat hon ätit och vilken mängd (vi har även växlat mellan mat en gång om dagen och två gånger om dagen, ingen skillnad). För min dams del går det i släkten, de är riktiga mat-tjuvar i hennes släkt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Karmatarerskanise
0

#4 Du bör nog fråga din kompis innan du ger saker hunden inte brukar få.

ifoundnemo
0

#5. Tack för tipset, ska föra det vidare till min kompis!:) #6. Okej, ja så pass bra känner jag inte hunden men får prata med min kompis så får ju hon känna efter :). Men tack så mycket för infon! #7. När kompisen lämnade av hunden så pratade vi om det och då föreslog jag morötter (visste inget annat som är bra bukfylla), och det fick han ibland som belöning istället för godis eftersom han så lätt går upp i vikt. Så morötter har min kompis godkänt :). Kommer inte testa några andra saker utan kommer framföra dem till min kompis då hon bad min göra ett inlägg om det eftersom hon inte har eget konto här :). Men håller med dig om att det är viktigt att höra med ägaren innan man ger hunden nåt :)

Karmatarerskanise
0

#8 Vad bra :)