Haha - ALDRIG IGEN!
Jag som tror att jag är så himla händig har gått och klippt min älskade malteser själv… duktigt! Hon ser inte förjävlig ut men självklart ska det vara småhack här och där…. hellre att hunden mår bra än att den ska flåsa och grina över värmen ute, så hellre frisk än fin😂 Men… det misstaget ska nog inte göras om, blir hundfrisören nästa gång! Bor i stockholm, något bra ställe där dem gör fint? Hur snabbt tror ni håret växer ut igen? Hon rakades inte utan sax användes!
Näe… Jag tycker hon var jättefin! Ser busigt ut. Skulle vilja ha min klippt så där om jag hade en. 👍
Det är mycket enklare att få till en jämn frisyr med maskin! :) Du sparar in på att köpa en bra maskin och klippa själv. Bara ett tips, men att lämna in för klippning är förstås behändigt det med 😃 Pälsen brukar växa som ogräs, på en månad har det säkert växt en hel del. Tycker det var ett bra första försök!
Hon blev ju jätte gullig! Ser så livfull ut!
Det finns ingen som föds som proffs till att klippa hundar. Alla har vi varit där, träning ger färdighet och du kommer tjäna pengar på att kunna klippa hunden själv. Numer klipper jag båda mina storpudlar själv. Mina pudlars päls växer otroligt fort, för mig skulle det inte funka att lämna in dem för att få dem klippta var och varannan månad, har inte ekonomin till det :-) Vet inte hur det är med en maltesers päls men pudel päls tovar så fort den blir lite lång vilket gör att man måste hålla efter rätt ofta. Men ja att kortklippa med sax är rätt knepigt, använder bara saxen för att formklippa längre päls så en klippmaskin är att rekommendera :-)
Tack! Jätte tacksam för era svar :-) ni är bäst!
Vilken professionell hundfrisör som helst som du går till kan nog göra hunden fin. Att klippa jämnt med bra finish med enbart sax (och jag gissar att du inte hade en frisörsax?) är det nog inte många som bemästrar på första försöket. ;) Sedan är det förstås avgörande i vilket skick pälsen är när hunden lämnas in till frisör, samt hundens uppförande. Är hunden väldigt tovig kanske den måste klippas ner väldigt kort till exempel. Jag har min egen hundsalong sedan flera år, dock håller jag till i Norrtälje numera. Men har du Facebook så kan du söka på Pälsklingar, som mitt företag heter, och kanske hitta inspiration, jag försöker lägga upp många före/efter-bilder för folk att titta på. =)
//Lina
Jag minns en gång, när jag inte var så erfaren hundmänniska, när jag skulle klippa ner pälsen på min jrt med brokenpäls. Jag tyckte resultatet var hyfsat. Men några dagar efteråt skulle vi till veterinären. Hon körde händerna genom pälsen på henne misstänkt länge, lyfte och rufsade i håren. Sen sa hon "brukar pälsen se ut såhär?" Ja, det kanske blev lite hackigt, men vadå, hon skulle ju inte vara med på nån utställning precis… 😱