Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1785 ggr
Nitro
0

Kasta frisbee/bollar

Brukar ni kasta frisbee eller bollar med era hundar?

Jag har alltid gjort det med vår hund, sen när jag skulle köpa en ny frisbee åt henne i hundbutiken sa dom att det inte var bra att kasta saker som de fick hämta - det var bara stressande för hunden.
Nåt sådant har jag inte märkt - har ni?

maxx2
0

I måttlig mängd är det bara kul och bra för hunden. Den jagar ju sitt byte. Men för mycket kan bli stressande.

Nitro
0

Okej, ja det är ju inte så att jag står och kastar frisbee dagarna i ända. Men lite då och då liksom, det kan ju inte skada..

Zebben
0

Att jaga efter bollar och liknande leksaker är väldigt stressande för hunden. Stresshormonerna sätter igång i kroppen och det tar flera dagar för hunden att komma ner i rätt nivå igen. Så genom att kasta lite boll dagligen eller flera gånger i veckan gör att mängden stresshormoner hela tiden ökar och ökar. Kroppen hinner inte bearbeta mängden och stressen kan bli mer eller mindre kronisk.

Så visst är det kul för hunden och något man ska fortsätta göra, men begränsa det ganska rejält. Speciellet för hundar som lätt går upp i stress.

Zebben
0

#1 Jagar sitt byte?

AnneN
0

Jag brukar kasta boll eller liknande till Velvet ibland och det är det roligaste hon vet

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Vargnatt-]
0

Aramis har en liten pipleksak som han älskar när man kastar åt honom, är han inte på humör så vägrar han helt enkelt hämta den :P

Misimurf
0

Jag tror att det beror på vad man har för hund, hur den är i temperament mm. Vissa hundar blir ju som galna om man tar upp en boll lr pinne och tänker kasta och som inte töttnar utan kommer tillbaka och så ska man kasta hela tiden. För såna hundar tror jag att det kan bli ett stressande moment. Jag kastar boll åt min hund nån gång ibland men det är väldigt sällan, har aldrig gjort det mycket åt henne och hon är inte så intresserad, hon springer efter bollen lr pinnen men hon kommer aldrig tillbaka med den utan lägger sig och gnager. Ska jag leka med min hund så gör jag det oftast som kamplek med en trasa lr så gömmer jag godis år henne

nobsan
0

#4 Blev du fundersam? Det är ju ett byte hunden jagar. Tror han.