Äggula till valp
Hej jag ska hämta en valp om några dagar och uppfödaren har gett oss en matlista på vad den ska äta och vilka tider den ska äta. Det står att vi ska ge en äggula till valpen varje dag. När jag kollade varför det var bra med äggula för hundar såg jag att det stog att man bara ska ge den det någon gång i veckan och inte varje dag. Är det inge bra att ge valpen för mycket äggula? Är det för mycket med en äggula varje dag? Uppfödaren vet ju säkert vad hon gör och skulle såklart inte göra så att den får för mycket äggula. Men jag blev nyfiken på varför man inte ska ge en valp för mycket äggula.
Tja jag vet inte svaret på din fråga, men jag har aldrig gett en äggula till min valp.
Tror inte att det är någon fara, såvida inte valpen är så liten att äggulan blir en stor del av dagsgivan, då kan det ju bli lite ensidigt. Men jag tycker det låter onödigt slösaktigt att ge äggula varenda dag, ett par gånger i veckan räcker gott och väl.
När min äldsta hund var valp och vi fortfarande gav torrfoder så fick han 1/6 kokt äggula/per måltid då han annars vägrade äta, så det blev en halv äggula om dagen. Men om hunden äter som den ska så ser jag inte varför ni skulle behöva ge det.