Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3068 ggr
[SweetSunday]
0

Blanda torrfoder och "BARF"

Hej! Har haft min valp i 2 veckor nu och han äter fortfarande torrfodret med stor avsmak… Dvs han äter nästan inte alls och det lilla han äter pillar han i sig. Han åt dåligt i början men började äta bättre när jag blev sträng och bara gav mat 3 ggr per dag och han antingen åt eller fick vara hungrig. Nu har han slutat äta igen eftersom jag gjort gott egentorkat levergodis som han älskar och som är i stort sett det ända som är tillräckligt gott för att duga som godis  (ge honom motivation att göra rätt)…

Med andra ord är han ganska kräsen. Jag vet att man skulle kunna sluta ge gott godis och liknande tills han äter, men jag vill samtidigt komma någonstans i koppelträning, kontaktövning och namnbetingning, vilket är omöjligt utan att åtminstone var 5:e godis ge en av de goda godisarna. Så att sluta med godis alls känns ganska tråkigt eftersom jag vill behålla hans motivation.

Idag fick vi lite köttrens över när vi putsade köttet och det fick han rått tillsammans med torrfodret och då åt han med stor aptit och letade efter mer när det var slut. Då väcktes tanken att blanda torrfoder och BARF. Jag har varken råd eller plats i min frys att hel-BARFA, men tänker att om man blandar i samma matskål med torrfoder kanske han tycker att det är roligare att äta.

Det jag blir nervös för är att öka på hans kräsenhet ännu mer genom att ge honom godare grejer. Jag söker också förslag på fler (mycket) välsmakande godisar man kan göra till hunden (gjort torkad lever som sagt) som kan höja hans motivation…

Herveaux
0

Min hund älskar kokt lammhjärta! 🤤

Du kanske har en liten som tycker det är roligare att få kel eller lek som belöning?
Eller iaf varva det med mega-goda-godisarna?

// Harley

Odd
0

Jag blandade alltid helfoder/rått kött eller ägg i min hunds torrfoder, han brukade äta det utan också (tog det även som belöning vid träning, inte jättemotiverande dock), men han mådde mycket bättre på mer "ren" mat. Vi har gått över på att testa Mush vaisto helt och hållet den här månaden, för att se hur han mår och vad det kostar och jag var också fundersam över hur det skulle få plats i frysen men blev glatt överraskad, 10kg lådan är inte alls särskilt stor och tycker man den är otymplig är det lätt att ta ut maten för att få mer plats (de är formade som rektangulära hamburgare), det är mycket enklare än att Barfa också, fodret är helt färdigt så det är bara att ge rätt mängd som du gör med torrfoder. Men har du bara frysfack förstår jag om det inte går.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

lizton
0

Blötmat för katter som topping är något som de flesta hundar gillar. Det är ok att hundar kattmat som topping eller godis, men förstås inte som helfoder. 

Hundar tycker i regel att kattmat är godare eftesom det är proteinrikare och i regel köttrikare. T ex kattmaten Bozita finns som små tetror som öppnade  håller sig 2 dygn i kylskåp. Man kan frysa in små portioner av det om man har en liten hund. Bozita och Mjau är blötmat som anses vara de bästa sorterna för katter. Det finns i mataffärer och på nätet.

Du kan förstås blanda med barf som du tänkt. Blötmat för katter kan passa om du inte har något upptinat barf hemma, om du är på resa eller om hunden är så kräsen att barf inte duger. Kattmaten håller länge om den är i oöppnad förpackning.

[SweetSunday]
0

#1 Vi varierar med lek som belöning också :) Men det verkar inte heller vara tillräckligt motiverande vid exempelvis koppelträning (eller annars är det jag som gör fel :P). Det funkar bra för att han ska komma när man ropar och så, då räcker det med att jag är rolig och leker. Men för att lära honom att gå nära i koppel när det finns massor av roliga saker att titta på duger inte enbart lek  :/

#2 Min frys är oftast full som det är :O Har tre frysfack (varav ett är hälften så stort som de andra), därav vill jag inte gå över helt till fryst mat utan bara till viss del.:) Dessutom är väl kostnaden för Mush ganska stor jämfört med de flesta mellanpris-torrfoder. Så därav att jag måste blanda lite då jag är student och inte har superbra ekonomi..

#3 Kattmat kan jag ju också testa :) Är nog jag som tycker att det verkar mer aptitligt med kött än kattmat :P

Sugar Mist
0

#3 De flesta blötmatssorterna som säljs i butik har hög kötthalt och många är spannmålsfria och väldigt bra för katter, inte bara bozita och mjau.

-

lizton
0

#5 Bozita och Mjau är de blötfoder som fodernördar på kattforum brukar rekommendera till katter eftersom det näringsmässigt ska passa väldigt bra för katter (barf för katter också förstås). 

Det finns en del importerad blötmat för katter med spannmål och kattmat med för lite/för mycket av mineraler och eller taurin som katter behöver.  

När man ger så lite som vid topping så spelar innehållet mindre roll. Fördelen med Bozita och Mjau  är är svensktillverkade. Här innehåll Bozita  med extra kyckling som både hundar och katter älskar:

Sammansättning: Kyckling (92% i biten), gris, kalciumkarbonat, jäst (-1,3/1,6-glukaner 0,01%). Tillkommer vitaminer och mineraler.

http://www.bozita.se/kattfoder/bozita-feline-vatfoder/bitar-gele-kyckling/

(Blötfodret Sheba är ännu godare, men betydligt dyrare och inte lika bra för katter. Onödigt med så dyr topping tycker jag.)

jenmjao
0

Jag blandar min hunds mat med MUSH. Torrfoder, Han började matvägra nu när tikarna började löpa. Men MUSH acceptera han, jag har inte heller plats med så mycket i frysen så köper 3kgs påsar hos granngården 😃

Estelle13
0

När jag gav torrfoder till mina hundar blandade jag i lite blöt kattmat, dög till en början men nej det funkade inte i längden. Lite kött eller färskfoder kan man blanda i torrfodret men sen beror det också på hur mkt kött du tillsätter till torrfodret och hur mkt av torrfodret du drar bort, om du tänkt göra det. Torrfoder innehåller tillsatta vitaminer så drar du av en hel del av torrfodret och ersätter med kött får du inte en fullvärdig kost eftersom det blir ett överskott av fosfor och underskott av A-vitamin och kalcium. Godiset skulle jag faktiskt ta bort helt tills du fått ordning på maten. Jag märker själv att ger jag mkt godis på sidan av så blir det ännu kräsnare när det kommer till maten. En del tillsätter lite blodmjöl som smakförstärkare

Joyous
0

Jag har också en sån där jobbig, matvägrande hund. Blandar ut torrfodret med nötvom, luktar bondgård i hela lägenheten men hunden är nöjd!

[SweetSunday]
0

#7 Har testat nu och han äter mycket bättre! Han får bara 122 g/dag och uppdelat på tre måltider så det behövs inte jättemycket för att han ska äta :) #8 Hmm, jag höll på och räknade på det där och insåg problemet… Hur mycket jag än blandade med inälvor och kycklingvingar (ben) tyckte jag aldrig att det blev balanserat… Så har valt att använda MUSH just nu, kanske överväger att byta till något billigare färskfoder att blanda med när jag köper nästa gång :) Att låta bli godis helt är svårt då han hatar kloklippning och liknande och jag mutar honom då (alla sätt är bra utom de dåliga ;) ) och vill kunna koppelträna och klicka in honom då vi går valpkurs just nu :) # Ja, visst är de frustrerande när de inte äter! Speciellt som man inte bör hålla på och locka och greja, men är jättesvårt att låta bli :P Vilket märke ger du? Har du något kilopris? :)