Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1094 ggr
Pvppi
0

Katt med hund - Först hund

Jag tar frågor rakt av för att hålla dettaså kort som möjligen.

1. Hur skulle du släppa ihop den ny hund med husets katt?

2. Vad är dina topp 5 tips till dom som vill skaffa sin första hund?

3. Går det att släppa ihop en fullvuxen hund med en katt?

4. Om jag säger liten korthårig aktiv vilken/vilka raser är de då som kommer till dig?

Innan du frågar:

Ja, Vi känner vår egna katt och vet att hon skulle skita fullständigt i om de kom en hund till huset. Nej detta var igen vi bara kom och tänka på under gårdagens middag utan vi har pratat i drygt ett och ett halvt år om att skaffa hund. Ja vi är fullt medvetna om att hunden är tidskrävande djur som tar mer tid än en katt. Ja vi har tid och plats. Nej hunden skulle inte bli lämnad ensam flera timmar i sträck.

Tycker du jag glömt nåt eller att nåt är oklart bara fråga eller säg det!

Changrila
2

1: Det jag gjort med mina hundar och katt är att stänga in hundarna i ett rum med kompostgaller i dörröppningen. Då har katten kunnat gå runt utanför, hundarna har kunnat vänja sig vid att det rör sig katt i lägenheten och tja, jag vill ändå att hundarna ligger lugnt i ett rum när de är inomhus. Har hittills fungerat klockrent, även om jag fått påminna hundarna om att vila då och då (samt fått ha en hund kopplad i början då hon utan tvekan skulle ha flugit genom gallret för att döda katten i början).

2: Var noga med rasval. Köp från seriös uppfödare. Kolla upp föräldrahundarna på hunddata, se så att allt ser bra ut med hälsoundersökningar, mentalitetsbeskrivningar osv (m.a.o. lär dig vad allt betyder, inte bara "ah, testet är gjort, bra! eftersom det då är lätt att missa dåliga testresultat). Gå en valpkurs. Lita på magkänslan när det gäller uppfostran/inlärning/hantering/hälsa.

3: Det är väldigt individuellt. Ofta går det bra, åtminstone inomhus, men det kan många gånger krävas mycket jobb innan det fungerar. Det finns hundar som vill och kan döda katter och det finns katter som utan tvekan attackerar hundar, klöser sönder ögon osv. Det gäller att det går lugnt till och att ägarna är med och håller koll samt kan avbryta vid behov!

4: Beror helt på om det ska vara en hund i behov av fysisk motion eller om den ska vara i behov av mental träning mer. Men en ras som jag tänker att är liten, aktiv och korthårig är dvärgpincher. Där gäller det dock att kolla noga så att mentaliteten är bra! Jack russel skulle annars kunna vara ett alternativ. Eller italiensk vinthund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm